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
auto
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

Szeptember közepén, csodálatos napsütésben, 31 fokos hőségben próbálhattuk ki a marbellai tengerparton és a közeli dimbes-dombos tájakon a KIA PV5 Cargo és az első személyszállító változatát. A körülmények tökéletesek voltak egy villámteszthez, hiszen elegendő idő állt rendelkezésre a prezentáció meghallgatására, a mérnökökkel való beszélgetésre, majd a különböző útviszonyok közötti alapos menetpróbára mindkét verzióval, köszönhetően a kis létszámú turnusoknak.
A KIA PV5 egy régóta várt modell az elektromos kishaszonjárművek kategóriájában. A kissé baltával faragott forma, amelyet egy magyar tervező, Sebestyén Marcell álmodott meg, tökéletesen illeszkedik a KIA új generációs elektromos családjába az EV3, EV4, EV5 és EV9 közé.
Első pillantásra futurisztikus, szinte sci-fibe illő csapatszállítónak tűnik, de közelebbről vizsgálva látszik, hogy a forma megalkotását kívül-belül tudatosan a funkcionalitás vezérelte.

Külső

A KIA PV5 formavilága a koreai gyártó új irányvonalát követi: karakteres, futurisztikus, de arányos megjelenésű. A Cargo és a Passenger változat között alig van különbség – az utasszállítók alapból két elektromos mozgatású tolóajtóval érkeznek, míg a Cargo változatban a bal oldali ajtó csak opciós. Szerencsére nevetségesen olcsó opció, hiszen mindössze 150 000 forint felárért lesz rendelhető.
A PV5 az új E-GMP.S platformra épül, amely a KIA elektromos személyautóinál már bizonyított moduláris alap továbbfejlesztett változata.

A PV5 dizájnja olyan, amit nehéz nem észrevenni: megosztó, de kifejezetten karakteres. Szemből nézve az autó orrának közepén található a töltőcsatlakozó, mellette pedig a szokatlanul középre tolt kiegészítő lámpák. Az orr kialakítása keskenyebb és aerodinamikusabb, mint amit a haszonjármű kategóriában megszoktunk – ennek köszönhetően kevésbé „téglás”, jobban töri a szelet.

Az alsó légbeömlő nyílás ipari csőrendszerre emlékeztető befejezetlen keretbe foglalt, ami egyszerre funkcionális és futurisztikus hatású. A fő fényszórók teljesen síkba süllyesztve helyezkednek el az orr két szélén, a motorháztető pedig enyhén ívelt, így oldalnézetből kissé dundibbnak tűnik, de aerodinamikailag így kedvezőbb.

Külön figyelmet érdemel az üvegfelületek aránya. A szélvédő viszonylag magasan kezdődik, miközben az oldalsó ablakok mélyre nyúlnak, ami rengeteg fényt enged a kabinba. Az autó orrában, hátulján és a masszív visszapillantókban is kamera segíti a vezetőt. A 360 fokos kamera természetesen alapfelszereltség már.

Az oldalnézetet a két kerékdob közötti, szárnyszerű kitüremkedések dobják fel, amelyek nemcsak látványosak, de aerodinamikai szerepük is van. A hosszított Cargo változat viszont kissé „toldottnak” hat, mintha egyszerűen ráhúzták volna a plusz szakaszt a hátuljára. Praktikus, de van árnyoldala is: a tolóajtó sínje a rövidebb verzió méretéhez igazodik, ezért az oldalsó ajtó nem nyílik elég hátra ahhoz, hogy egy raklapot oldalról kiemelhessünk. Ezt a logisztikai felhasználók valószínűleg hiányosságnak fogják érezni. Ha ugyanis belülről akarunk kivenni egy raklapot, akkor először üresre kell pakolni a rakteret, hogy hátulról kiemelhető legyen.

A koncepcióautóhoz képest a széria változat meglepően hű maradt az eredeti formához, csupán a kilincsek kaptak hagyományos, masszív kivitelű fogantyúkat. Hátulról egyszerű, letisztult látványt nyújt, de itt tűnik fel igazán a kategória egyik legfontosabb jellemzője: a PV5 rekordalacsony rakodómagassággal rendelkezik, ami a mindennapi használatban valóban megkönnyíti a pakolást.

Tulajdonságok

Tulajdonság PV5 Cargo (L2H1) PV5 Passenger (L2H1, 5 személy) Egyéb variánsok
Típus BEV(Battery Electric Vehicle) BEV (Battery Electric Vehicle) Később jön: High Roof, Compact, Chassis Cab
Hajtás / teljesítmény Elsőkerék, 120 kW (250 Nm) Elsőkerék, 120 kW (250 Nm)
Akkumulátor 71,2 kWh (Long Range) 71,2 kWh (Long Range) 43,3 / 51,5 / 71,2 kWh opciók
WLTP hatótáv (kombinált) 416 km 412 km 291–416 km
Töltés (AC) 7,4 / 11 / 22 kW (opciós „Depot Charging”) 7,4 / 11 / 22 kW
Töltés (DC) max. 150 kW (10–80% ~30 perc) max. 150 kW
V2X funkciók V2L, V2H, V2G V2L, V2H, V2G
Méretek (H × Sz × M) 4695 × 1895 × 1899 mm 4695 × 1895 × 1899 mm
Tengelytáv 2995 mm 2995 mm
Fordulókör 15 m 15 m
Csomagtér / raktér 4,4 m³ 1,8 m³ (becslés, ülésekkel)
Megengedett össztömeg 2650 kg 2650 kg
Saját tömeg 1935 kg 2140 kg
Hasznos teher ~690 kg ~500 kg
Vontatható tömeg (fékezett) 750 kg 1500 kg
0–100 km/h 12,5 s 10,7 s
Végsebesség 135 km/h 135 km/h
Zajszint (gyári adat) 64 dB 64 dB
Garancia 7 év / 150 000 km (akku: 8 év) 7 év / 150 000 km (akku: 8 év)

A PV5 család 2026-tól bővül további karosszériaváltozatokkal (High Roof, Chassis Cab, Pickup), valamint a flottaüzemeltetők számára kínált Plug & Play modulrendszerrel. Ezekről a gyártó egyelőre csak koncepciószintű adatokat közölt.

Beltér

Beszállva a PV5-be elsőre az tűnik fel, hogy igencsak magasra kell felmászni az egyébként nagyon kényelmes vegán bőr ülésbe. Az üléspozíció remek, az ülőlap sem rövid és megfelelő az oldaltartás is. A különböző változatokban eltérő az ülések dizájnja, de minőségben mindegyik azonos. Az ülések szellőztethetőek, fűthetőek, és viszonylag széles tartományban állíthatóak még a Cargo változatban is.

Az ülésmagasság miatt kissé furcsának tűnhet, hogy a combunk lényegében az ajtó belső kárpitozásának végével esik egy síkba. Vagyis ott kezdődik az ablak, ahol a lábunk van. Ez segíti az oldalra történő kilátást, vagyis nagy mértékben támogatja a szűk helyeken történő manőverezést, de van egy hátránya is: Az ajtón található oldalsó könyöklő, ami bár puha tapintást biztosít, vezetés közben kényelmetlenül alacsonyan van.

Az oldalsó ablakok mérete, azonban szükséges, mert szintén az ülés magasságából fakadóan az első szélvédő kifejezetten kicsi. A kilátást ugyan nem korlátozza, így a vezetést sem zavarja, de ha az oldalsó ablakok is ilyen kicsik lennének, akkor már bezárva érezhetnénk magunkat.

A kipróbált modellek kabinjai kétszemélyesek. Később érkezik majd háromszemélyes verzió, ami biztosan kényelmetlenebb lesz, hiszen ennek megoldása elképzelhetetlen a jelenlegi verzióban a két ülés között található középkonzol és könyöklő elhagyása nélkül. A középkonzolban kényelmesen elfér két kulacs, vagy nagyméretű pohár, a szintén puha anyagú könyöklő, pedig felhajtható, bár a szöge nem állítható.

A kis méretű, szintén puha anyagú kormány nagyon kényelmes. A rajta és a környékén található kezelőszervek ismerősek lehetnek a KIA és HYUNDAI felhasználóknak.

A kabinban számtalan tároló található. Többségük gumírozott, vagy szivacs-szerű bevonattal, ami segít csökkenteni a felesleges zajokat utazás közben. Ez amúgy sem árt, mert a PV5 feltűnően csendes. Az ígéret szerint a zajszint mindössze 64 dB, amit egy hosszabb teszt során természetesen megmérünk majd, de az mindenesetre érzékelhető volt, hogy a tengerparton a szeles időben még 100 km/h, vagy afölött sem volt zavaró szél- és menetzaj.

Csomagtér és pakolhatóság

A PV5 Cargo egyik legnagyobb erénye a kategóriájában szinte példátlanul alacsony (42 cm) padlószint, ami jelentősen megkönnyíti a pakolást és a belépést a csomagtérbe. A raktér padlója mindössze néhány centivel van a tengely fölött, így a be- és kirakodás nemcsak könnyebb, hanem gyorsabb is, főleg városi használatban. A raktérben több masszív rögzítési pont található, és a belső burkolat meglepően igényes kidolgozású: a csomagtérajtók és az oldalfalak puha, plasztikszerű bevonatot kaptak, ami nemcsak elegánsabb megjelenést ad, hanem a zajokat is hatékonyan csillapítja. A hosszított változat raktere egyébként 4,4 m3.

A KIA-nál láthatóan nem spóroltak a részleteken: a csomagtérben megmaradtak azok a belső világítási elemek, amelyek a személyszállító változatban is megtalálhatók, ami jól mutatja, hogy a PV5 Cargo nem csak egy „lecsupaszított” munkagép. A V2L aljzat (16 amperes konnektor) a belső térben is elérhető, így akár szerszámokat, laptopot vagy hűtőt is működtethetünk közvetlenül a járműből.

A padló kialakítása elsőre szokatlannak tűnhet, mert a kerékdobok beljebb nyúlnak, de ez valójában tudatos tervezés eredménye: egy EUR raklap pontosan befér közéjük. Aki pedig maximálisan kihasználná a teret, egy egyszerű kiegészítő polccal két szintre oszthatja a rakteret, így a kerékdob fölötti rész is jól pakolható, alatta pedig egy fiók-szerű rész is kialakítható.

Menettulajdonságok

Azt már a VW ID.Buzz Cargo esetén is leírtam, hogy a futómű szempontjából mekkora előny, hogy a kisteherautó olyan platformra épült, amit valójában nem teherautónak terveztek. Emiatt az egész vezetési élmény igazából egy nagyobb méretű és súlyú személyautóhoz hasonlít, annak minden tulajdonságával és kényelmével. Szerencsére a KIA PV5-nek is van személyszállító változata, így a tervezésnél szempont volt a kényelem, de az is igaz, hogy az 1 tonna alatti súlyok szállításához felesleges teherautós futóművet csinálni. Mindez tehát azt jelenti, hogy a PV5 futóműve is a kényelmes, nagyautós kategóriába sorolható.

A teszt során 400 kilós álterheléssel a raktérben mentünk városban, autóúton, autópályán, szerpentinen, illetve nem betervezett homokos, inkább a crossmotoroknak való útszakaszokon is. A cipelt súlyból, illetve az abból fakadó, a menetdinamikát vagy stabilitást befolyásoló negatív hatásokból viszont semmit nem éreztünk.

Spanyolországban viszonylag sok a körforgalom, de szerencsére a PV5-el nagyon jó kanyarodni. Az autó fordulóköre mindössze 15 méter és bár a kormány áttételezése miatt sokat kell tekergetni a végállásig, mégis nagyon könnyű kanyarodni vele.

Szoftver

A PV5 szoftvere Android alapú. Természetesen elérhető benne a vezeték nélküli CarPlay és Android Auto is. A szoftver elsőre tűnt csak bonyolultnak, mert sokmindent tud, de amikor másodszor tudtuk elvinni az autót már érezhetően gyorsabban ment a mögöttes logika megértése. Valószínűleg napi használatban jó lesz, ha az embernek rááll az agya a menü logikájára. Az biztos, hogy rengeteg konfigurációs lehetősége van a felhasználónak.

A kiszolgáló hardverről nem sokat tudtunk meg, de felhasználói szempontból amúgy is csak az számít, hogy a rendszer stabil és gyors. Nem akad, nem fagyogat, vagyis tökéletesen kiszolgálja a mai elvárásokat.

Töltés

A töltőport az autó orrában kapott helyet. Az igényesen megvilágított CCS csatlakozó kupakkal védett. A fedlap manuális. A kombinált fedélzeti töltőnek köszönhetően váltakozó áram (AC) esetén 1 fázison akár 7,4 kW-tal (32 A), illetve 3 fázison 11 kW-tal (3×16 A) tudjuk tölteni. A Depo Charging funkció pedig egy év múlva várható, vagyis akik ennél is gyorsabban szeretnék tölteni, a későbbi változatokban lehetőség lesz a 22kW-os (3×32 A) töltésre is.

Egyenáramú töltés esetén 150 kW-ot ígér a gyártó, ami a gyakorlatban a KIA mérnökei szerint inkább csak 130. Ez elsőre kevésnek tűnhet, ugyanakkor az ígért töltési görbe miatt elvileg garantált a 10-80 százalék közötti 30 perc, ami viszont nem tűnik rossz értéknek, ha figyelembe vesszük a hatótávot és az akkumulátor méretét.

A KIA charge network hálózata is dinamikusan fejlődik. A prezentációban már 800 000+ töltő hangzott el Európán belül, amely a KIA hálózat részeként az autóhoz kapott töltőkártyával gond nélkül indítható és amelyek mindegyike megtalálható a fedélzeti rendszerbe integrált KIA EV Route Planner útvonaltervezőjében.

A PV5-ben természetesen megtalálható a KIA-nál megszokott V2L funkció, de a PV5 már V2G és V2H képes is, vagyis egy megfelelő rendszerben gond nélkül visszatölt az elektromos hálózatba, vagy megtáplálja az otthonokat áramkimaradás esetén.

A PV5 egyik újdonsága az ePTO (electric Power Take-Off) rendszer, amely a hagyományos, dízelmotoros haszonjárművekből ismert mechanikus teljesítmény-leadást váltja ki. Az elektromos rendszer így képes nagyobb energiaigényű munkaeszközök – például hűtőegységek, szerszámok, mobil szervizberendezések vagy akár kávé- és food truck felszerelések – közvetlen kiszolgálására. Az ePTO nem a V2L funkció bővítése, hanem kifejezetten ipari, professzionális felhasználásra szánt stabil, szabályozott energiaforrás, amely lehetővé teszi, hogy a PV5 önálló, hálózattól független munkaállomásként is működjön.

Fogyasztás

A PV5 Cargo fogyasztásáról az első benyomások kifejezetten pozitívak. A teszt során több mint 75 kilométert tettünk meg vegyes körülmények között: autópályán, dombos országúton és a malagai városi forgalomban araszolva. A raktérben kb. 400 kilogramm műsúly volt rögzítve, az autóban pedig ketten utaztunk. A klímát 23 °C-ra állítottuk, és természetesen minden vezetési módot kipróbáltunk, beleértve a dinamikus gyorsításokat is.

Mindezek mellett a fedélzeti számítógép 17,2 kWh/100 km körüli átlagfogyasztást mutatott, ami figyelembe véve a terhelést, a meleg időjárást és a vegyes útviszonyokat, kifejezetten kedvező érték. Ha ez a valós használatban is tartható, a PV5 a kategória takarékosabb szereplői közé kerülhet.

Az általunk mért értékekkel az alábbiak szerint alakulna az egyes változatok elméleti hatótávja:

  • 71,2 kWh (LR) kb. 414 km
  • 51,5 kWh (MR) kb. 299 km
  • 43,3 kWh (SR, később jön) kb. 252 km

A WLTP-célérték a Cargo LR esetén 416 km, és a terhelés negatív hatása a KIA szerint kb. –1,49 százalék/100 kg. Ez azt jelenti, hogy a 400 kg-os „műsúllyal” elvben –6 százalék lenne a hatótávcsökkenés, vagyis 390 km lenne a hatótáv, amihez képest a 17,2 kWh fogyasztással elérhető 414 km kifejezetten jó érték.

Pro/Kontra

Amit tetszett:

  • Kiváló zajszigetelés és vezetési komfort
  • Személyautós vezetési élmény
  • Fejlett töltési és V2X funkciók
  • Magyar tervező által jegyzett dizájn

Ami lehetne jobb:

  • Alacsonyan elhelyezett könyöklő
  • Szélesebben nyíló oldalajtó
  • Egyelőre hiányos verzióválaszték (pl. 3 üléses Cargo később jön)

Összegzés

A KIA PV5 a gyártó egyik legizgalmasabb új modellje, amely a haszonjármű-kategóriát hozza közelebb a személyautós élményhez. A zajszint, a kényelmes futómű és a modern szoftverek alapján a PV5 inkább egy villanyos prémium busz, mint teherautó.
Ha a gyártó tartja az ígért 30 perces gyorstöltést és kedvező fogyasztást, a PV5 könnyen új mércét állíthat a kategóriájában.
A teljes, mérési adatokkal kiegészített tesztünkkel hamarosan, várhatóan 2026 januárjában jelentkezünk.

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.
Összehasonlítás