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 Öt-tíz évvel ezelőtt rengeteget hallhattunk a robotaxikról, ám élőben látni őket – pláne utazni bennük –, akkoriban még nem nagyon lehetett. A helyzet mára a visszájára fordult: a hype alábbhagyott, miközben egyre több ember számára válik elérhetővé a sofőr nélküli taxizás. Bár pontos számokat a szolgáltatók nem túl transzparens kommunikációja miatt nehéz találni, a következőkben azért megkíséreljük összeszámolni, hogy hány robotaxi futhat a világ útjain. A robotaxik legfőbb terepe Kína és az Egyesült Államok. Utóbbiban az első nyilvános szolgáltatást a Waymo indította el éppen öt évvel ezelőtt, 2020 októberében az arizonai Phoenixben. A vállalat az elmúlt öt évben San Franciscoban, Los Angelesben, Atlantában és Austinban is megkezdte a működését, amivel megőrizte piacvezető szerepét az országban, és talán az egész világon is. Hazai pályán egyelőre nem is akad túl sok vetélytársa. A Tesla idén júniusban a texasi Austinban indította el a saját szolgáltatását, a Zoox pedig szeptember óta szállít utasokat Las Vegasban.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 A kínai városokban már valamivel megszokottabb, hogy robotaxival lehet utazni, mivel több üzemeltető is verseng a piacvezető pozícióért, és bővítette flottáját. Az Apollo Go, a kínai techcég, a Baidu egyik leányvállalata olyan kínai városokban rendelkezik flottával, mint Peking, Sanghaj, Guangzhou, Shenzhen, vagy Wuhan. Néhány vállalat tesztelési célból olykor kisebb városokat is bevon a programjába, és gyakran ezekben a városokban indítják el első fizetős szolgáltatásaikat, hogy kisebb, kevesebb forgalmú környezetben fejleszthessék a technológiájukat. A jelenlegi robotaxik működése többnyire meghatározott területekre, napszakokra vagy távolságokra korlátozódik és teleoperátor felügyeli a tevékenységüket, aki a kínai törvények szerint akár három taxit is felügyelhet. A kínai WeRide vállalat már Abu Dhabiban is működik, és nem nyilvános teszteket végez az Egyesült Államokbeli San Jose-ban, az Apollo Go pedig bejelentette, hogy Hongkongban, Abu Dhabiban és Dubajban is terjeszkedni kíván. Természetesen akadnak példák kudarcokra is: az AutoX teljesen felszámolta ezt az üzletágát, és inkább a magántulajdonú önvezető autókra koncentrálnak. De összességében hány robotaxiról beszélhetünk? A legnagyobb flottával minden valószínűség szerint a Waymo rendelkezik. A vállalat jelentése szerint májusban 1500 járművet üzemeltettek, augusztusra azonban már 2000 fölé nőtt az autóik száma (ebből 800 San Franciscóban működik). Az Apollo Go májusban arról számolt be, hogy a flottája több mint ezer járműből áll – azóta valószínűleg még tovább nőtt ez a szám. Egy másik kínai szolgáltató, a Pony.ai júniusban kezdte meg a Gen-7 Robotaxik tömeggyártását. Egy augusztusi jelentésük szerint a nyár végére már több mint 200 példány készült el és „jó úton haladnak”, hogy az év végéig elérjék az ezer járműre vonatkozó céljukat. A WeRide májusban több mint 1200 robotaxit üzemeltetett és gyorsan terjeszkedik Kínán kívül is. A kisebb szolgáltatók közül a Zoox 50 járművel kezdte meg az utasok fuvarozását, a Tesla pedig néhány tucat robotaxit működtet, de rajtuk kívül is akad még néhány vállalat, amely tesztjelleggel üzemeltet kisebb flottákat, elsősorban Kínában. Szolgáltató robotaxik száma Waymo 2000+ Apollo Go 1000+ Pony.ai 200+ WeRide 1200+ Tesla, Zoox, egyéb szolgáltatók 100+ Összesen: 4500+ A néhány hónappal ezelőtti adatok alapján tehát a robotaxik globális száma legalább 4500, ez azonban csupán egy alsó küszöbérték. Mivel a növekedés meglehetősen gyors, aligha lövünk mellé, ha azt mondjuk, hogy 2025 végéhez közeledve a sofőr nélküli taxik száma már meghaladhatja az ötezret. dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!