Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó
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 Öt-tíz évvel ezelőtt rengeteget hallhattunk a robotaxikról, ám élőben látni őket – pláne utazni bennük –, akkoriban még nem nagyon lehetett. A helyzet mára a visszájára fordult: a hype alábbhagyott, miközben egyre több ember számára válik elérhetővé a sofőr nélküli taxizás. Bár pontos számokat a szolgáltatók nem túl transzparens kommunikációja miatt nehéz találni, a következőkben azért megkíséreljük összeszámolni, hogy hány robotaxi futhat a világ útjain. A robotaxik legfőbb terepe Kína és az Egyesült Államok. Utóbbiban az első nyilvános szolgáltatást a Waymo indította el éppen öt évvel ezelőtt, 2020 októberében az arizonai Phoenixben. A vállalat az elmúlt öt évben San Franciscoban, Los Angelesben, Atlantában és Austinban is megkezdte a működését, amivel megőrizte piacvezető szerepét az országban, és talán az egész világon is. Hazai pályán egyelőre nem is akad túl sok vetélytársa. A Tesla idén júniusban a texasi Austinban indította el a saját szolgáltatását, a Zoox pedig szeptember óta szállít utasokat Las Vegasban. A kínai városokban már valamivel megszokottabb, hogy robotaxival lehet utazni, mivel több üzemeltető is verseng a piacvezető pozícióért, és bővítette flottáját. Az Apollo Go, a kínai techcég, a Baidu egyik leányvállalata olyan kínai városokban rendelkezik flottával, mint Peking, Sanghaj, Guangzhou, Shenzhen, vagy Wuhan. Néhány vállalat tesztelési célból olykor kisebb városokat is bevon a programjába, és gyakran ezekben a városokban indítják el első fizetős szolgáltatásaikat, hogy kisebb, kevesebb forgalmú környezetben fejleszthessék a technológiájukat. A jelenlegi robotaxik működése többnyire meghatározott területekre, napszakokra vagy távolságokra korlátozódik és teleoperátor felügyeli a tevékenységüket, aki a kínai törvények szerint akár három taxit is felügyelhet. A kínai WeRide vállalat már Abu Dhabiban is működik, és nem nyilvános teszteket végez az Egyesült Államokbeli San Jose-ban, az Apollo Go pedig bejelentette, hogy Hongkongban, Abu Dhabiban és Dubajban is terjeszkedni kíván. Természetesen akadnak példák kudarcokra is: az AutoX teljesen felszámolta ezt az üzletágát, és inkább a magántulajdonú önvezető autókra koncentrálnak. De összességében hány robotaxiról beszélhetünk? A legnagyobb flottával minden valószínűség szerint a Waymo rendelkezik. A vállalat jelentése szerint májusban 1500 járművet üzemeltettek, augusztusra azonban már 2000 fölé nőtt az autóik száma (ebből 800 San Franciscóban működik). Az Apollo Go májusban arról számolt be, hogy a flottája több mint ezer járműből áll – azóta valószínűleg még tovább nőtt ez a szám. Egy másik kínai szolgáltató, a Pony.ai júniusban kezdte meg a Gen-7 Robotaxik tömeggyártását. Egy augusztusi jelentésük szerint a nyár végére már több mint 200 példány készült el és „jó úton haladnak”, hogy az év végéig elérjék az ezer járműre vonatkozó céljukat. A WeRide májusban több mint 1200 robotaxit üzemeltetett és gyorsan terjeszkedik Kínán kívül is. A kisebb szolgáltatók közül a Zoox 50 járművel kezdte meg az utasok fuvarozását, a Tesla pedig néhány tucat robotaxit működtet, de rajtuk kívül is akad még néhány vállalat, amely tesztjelleggel üzemeltet kisebb flottákat, elsősorban Kínában. Szolgáltató robotaxik száma Waymo 2000+ Apollo Go 1000+ Pony.ai 200+ WeRide 1200+ Tesla, Zoox, egyéb szolgáltatók 100+ Összesen: 4500+ A néhány hónappal ezelőtti adatok alapján tehát a robotaxik globális száma legalább 4500, ez azonban csupán egy alsó küszöbérték. Mivel a növekedés meglehetősen gyors, aligha lövünk mellé, ha azt mondjuk, hogy 2025 végéhez közeledve a sofőr nélküli taxik száma már meghaladhatja az ötezret. dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!