Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9wYnYvdmVoaWNsZXMvcHY1LWNhcmdvL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9jYW1wYWlnbj1wdjV2aWxsYW55YXV0b3NvayIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9wYnYvdmVoaWNsZXMvcHY1LWNhcmdvL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9jYW1wYWlnbj1wdjV2aWxsYW55YXV0b3NvaycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMTIva2lhLXB2NS1jYXJnby1kZWMtNjAweDUwMC0yMDI1LTEyLTA4LmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMTIva2lhLXB2NS1jYXJnby1kZWMtMTMwMHg2MDAtMjAyNS0xMi0wOC5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzEyL2tpYS1wdjUtY2FyZ28tZGVjLTEzMDB4NjAwLTIwMjUtMTItMDguanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= (folytatás az előző oldalról)Törökország Ezt a cikket tulajdonképpen a törökországi szakaszon látottak miatt kezdtem el írni. A videók ugyanis olyan töltőállomásokat mutatnak be, amiről mi itt Magyarországon csak álmodozunk. Azt már a müncheni autókiállításra készülve is láttam, hogy a Togg autógyártó Trugo néven nagyon komoly saját töltőhálózatot épített ki az országban, de hogy ezek pontosan hogyan néznek ki, annak nem igazán néztem utána. Arról pedig végképp nem volt fogalmam, hogy más szolgáltatók is nagyon aktívak az országban. (forrás: Togg) De ezzel valószínűleg nem voltam egyedül. A legnagyobb bizonytalanságot a tervezésnél Tobias számára is a török szakasz jelentette, mert a szolgáltatók többnyire nem jelölték az online felületeken, hogy az egzotikus kínai és török berendezések képesek-e 1000 voltos feszültséggel tölteni. További nehézséget jelentett, hogy a Togg applikációjába német telefonszámmal nem tudott előre regisztrálni, ahhoz mindenképpen török SIM kártya kellett. A videó alapján azonban úgy tűnik ki, hogy töltőből, illetve elektromos kamionokkal kompatibilis töltőkből Törökországban sincs hiány. Mint ahogy autópályából sem. A képsorok alapján az EU-ból kilépve ismét soksávos, jó minőségű autópályákon vezethetett. Bimola Çiftalan, Törökország (forrás: Electric Trucker YT) Az Isztambul utáni első töltőállomáson például egy mutatós tető árnyékában több szolgáltató összesen tíz nagy teljesítményű oszlopa üzemel. Nem tudom, hogy milyen felsőbb hatalom kell, hogy közös tető alá vonuljon több konkurens szolgáltató, de úgy néz ki, hogy létezik valami központi irányítás ezen a téren Törökországban. Ennek a nyertese pedig a fogyasztó, amely egy megbízhatóbb, kényelmesebb és a verseny eredményeként remélhetőleg olcsóbb szolgáltatást vehet igénybe. Astrosarj töltőállomás Bolu közelében, Törökország (forrás: Plugshare) Togg töltőállomás (forrás: Plugshare) Togg töltőállomás (forrás: Plugshare) De az ország fővárosa felé haladva ennél durvább töltőállomások is léteznek. Bolu közelében az autópálya mindkét oldaláról elérhető az a gigantikus pihenő, ahol a Tesla 12 állásos, 250 kW-os oszlopokat tartalmazó állomása mellett legalább két szolgáltatónak vannak 300-400 kW-os oszlopai. A videós elmondása szerint összesen 60 töltőoszlop és vagy 100 töltőcsatlakozó érhető el a parkolóban. A szolgáltatók közötti verseny ráadásul kikényszerítette azt is, hogy legalább egy szolgáltató tetőt is építsen az oszlopok és a parkolók fölé. Az kétségtelen, hogy a Tesla Supercharger hálózat itt sem acélos, hiszen a következő állomás 200 km-re van innen, de ez a távolság sajnos Magyarországon is ekkora, miközben nálunk nem 250, hanem csak 120 kW-os V2-es töltőoszlopokból áll a hálózat keleti része. Miért nem Tesla Superchargereken töltött? Önkéntelenül is felmerül a kérdés, hogy miért bénázott a kamionos a különböző szolgáltatók töltőivel, ha utazhatott volna végig a Tesla Supercharger hálózatán is. A rövid válasz az, hogy nem ment volna. A Tesla hálózata ugyanis 400 voltos rendszerű, nem tudja kiszolgálni a 800 voltos, vagy annál is nagyobb feszültségtartományban működő járműveket. A legtöbb kamion viszont 800 volt feletti feszültségszinten tölthető, és bár lehet, hogy van olyan kamion, amit lehet 400 voltos rendszeren is tölteni, a Mercedes eActross nem ilyen. Útközben a kötelező pihenőre is sikerült egy olyan parkolóban megállnia, ahol volt négy darab 400 kW-osnak hirdetett, de a valóságban csak 180 kW-os töltő. Egy rövid rátöltésre természetesen ez is tökéletes volt, így a kötelező megálló után magasabb töltöttséggel folytathatta az útját. A célállomáson sem volt hiány töltőből, így a visszaútra is tele akkuval indulhatott. Az elektromos kamionok és buszok használata szempontjából jó hír, hogy ezeket a töltőállomásokat nem bevásárlóközpontok vagy éttermek parkolóiban alakították ki távol az autópályától, hanem közvetlenül az autópálya-pihenőben, ahova szabályosan és kényelmesen be lehet hajtani ekkora szerelvényekkel is. A töltőket ugyan nem teherautók és buszok számára alakították ki, de azokkal is oda lehet férni a töltőkhöz. Jól látható, hogy az az érvelés, hogy csak tőlünk nyugatra lehet könnyedén elektromos autót használni nem igaz. Már Magyarországtól keletre is nagyon jól áll a töltőinfrastruktúra ahhoz, hogy kényelmesen lehessen utazni. Ráadásul a fejlődés nem áll meg az Európai Unió határánál. Törökországban nem csak az úthálózat sokkal jobb, mint az EU tag Bulgáriában, de a töltőhálózat is nyugat-európai szintű. Tele van az ország megbízható 300-400 kW-os töltőkkel, egy-egy töltőállomáson pedig több szolgáltató közül is lehet választani. A töltők feletti fedés sem számít már ritkaságnak. De ami talán még ennél is döbbenetesebb, hogy már Romániában is elkezdtek kifejezetten elektromos teherautóknak és buszoknak szánt töltőállomásokat telepíteni. Persze hálózatról nem beszélhetünk, de míg Magyarországon egyetlen ilyen állomás sincs, Romániában az ország egyik legfontosabb autópályája mentén egy ponton 9-9 nagy teljesítményű töltőt is kiépítettek ezeknek a járműveknek. Bulgáriában szintén ott álltak a nagy teljesítményű állomások a kamionpihenőkben, szervizek parkolóiban, Törökországban pedig a személyautóknak kiépített töltőkhöz lehetett viszonylag jól hozzáférni teherautóval is. Persze ezekben az országokban sincs még olyan kínálat és lefedettség, mint Németországban, és nem annyira tudatos a fejlesztés sem, de egy kis odafigyeléssel viszonylag könnyen megoldható tőlünk keletre is a közlekedés elektromos járművekkel. Azért ebből a néhány példából nem szabad olyan következtetést levonni, hogy az említett országokban máshol is jó a helyzet, de ezen a fontos útvonalon már helyén van az alap infrastruktúra. Erre lehet építeni, és erre támaszkodva elindulhat az elektromos áruszállítás is. A legfurcsább az, hogy az a Törökország, amit az EU előírásai nem érintenek mennyire jól áll infrastruktúra terén, miközben nálunk az előírások és bőkezű támogatások ellenére is csak döcög a töltőhálózat fejlesztése. Akit érdekel részletesebben is a téma, annak ajánlom az alábbi, angol nyelvű videókat: 1. Odaút indul: Németország->Ausztria->Magyarország: 2. Odaút : Románia->Bulgária->Törökország: 3. Visszaút indul: Törökország->Bulgária->Románia: 4. Visszaút: Románia->Magyarország->Ausztria: « Vissza az első oldalra Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!