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
auto

Európai teherautógyártók: a szén-dioxid-kibocsátási szabályok enyhítése szükséges

elektromos teherautó
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

Európai teherautógyártók egy csoportja – köztük a Traton-hoz tartozó Scania, a Volvo és a Daimler Truck – azzal a javaslattal fordultak az Európai Bizottsághoz, hogy módosítsák az unió kvótarendszerét, amely jelenleg azokat a gyártókat jutalmazza, amelyek kibocsátásaikban nemcsak a célértékeket, hanem az évek közötti lineáris pályát is túlteljesítik. A Reuters hírügynökség által látott, október 13-án keltezett levelükben kifejtik, hogy a szektorra nagy nyomást helyez a globális felmelegedést okozó gázok emissziójának csökkentése, azonban az elektromos teherautók még mindig csak kis részét teszik ki a piacnak, mivel jóval drágábbak, mint a dízelmotorral szerelt változatok és a töltőinfrastruktúra továbbra is aggodalommal tölti el a vásárlókat. Christian Levin, a Scania és a Traton vezérigazgatója, a Reutersnek úgy nyilatkozott, hogy a levél „segélykiáltás”.

„Nem azt mondjuk, hogy a célok rosszak… de nagyon-nagyon nehéz lesz teljesíteni őket” – mondta Levin, aki egyben az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) haszongépjárművekért felelős testületének elnöke is.

A Daimler Truck szóvivője szerint az iparág jelentős összegeket fektetett az elektrifikációba, de „drákói” büntetésekkel kell szembenéznie, ha nem teljesíti a célokat – annak ellenére, hogy számos tényezőre, mint például az akkumulátorgyártásra és a töltőinfrastruktúra helyzetére, a gyártóknak nincs ráhatásuk. Az EU jogszabályai szerint az új tehergépkocsik kibocsátását 2025-re 15%-kal, 2040-re pedig 90%-kal kell csökkenteni a 2019-es szinthez képest. A legtöbb vállalat jó úton halad a 2025-ös cél elérése felé, ezt azonban főként a dízelmodellek hatékonyságának javításával, nem pedig az elektromos változatok értékesítésének növelésével teszik.

„A legjobb az lenne, ha eltörölnék ezeket az ostoba bírságokat és inkább a rendszer valamennyi szereplőjét – ösztönzőkkel vagy büntetésekkel – arra kényszerítenék, hogy a munkát közösen végezzék el ” – tette hozzá Levin.

Környezetvédelmi kampánycsoportok arra figyelmeztetnek, hogy a célok gyengítése lassíthatja Európa elektromos átállását és utat nyithat a kínai gyártók előtt. A Transport & Environment nevű szervezet szerint a javasolt változtatások hatására 2030-ra 27%-kal csökkenhet az EU-ban értékesített zéró kibocsátású teherautók száma.

Az Európai Bizottság egyelőre nem reagált a megkeresésre. Ursula von der Leyen, a Bizottság elnöke, egy külön levélben ígéretet tett arra, hogy „konkrét intézkedéseket tesznek” a nehézgépjármű-gyártók céljai elérésének támogatására.

Dékány Zsolt

Összehasonlítás