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 A kínai Xpeng 2025-ös AI Day eseménye minden eddiginél látványosabb technológiai bemutató volt: a vállalat egyszerre mutatta be új autonóm közlekedési, repülési és robotikai fejlesztéseit, miközben világossá tette, hogy célja már nem csupán az elektromosautó-piac meghódítása, hanem a „Physical AI”, azaz a fizikai világban megtestesülő mesterséges intelligencia forradalmának vezetése. Az Xpeng elnöke, He Xiaopeng bejelentette, hogy a cég új pozicionálása szerint immár „globális, megtestesült intelligenciára épülő mobilitási vállalatként” működik tovább. Ez azt jelenti, hogy a jövő járművei, robotjai és repülő eszközei közös technológiai alapra épülnek: egy olyan, saját fejlesztésű mesterséges intelligencia rendszerre, amely lát, ért, gondolkodik és cselekszik a fizikai világban. https://villanyautosok.hu/wp-content/uploads/2025/11/2025-11-06-xpeng-ai-day-013.mp4 VLA 2.0 – látni, érteni, cselekedni Az esemény legnagyobb bejelentése az Xpeng VLA 2.0, egy teljesen új generációs nagy nyelvi modell, amely a fizikai világra lett tervezve. Míg a legtöbb MI-rendszer a „Vision-Language-Action” (látás-nyelv-akció) elv alapján működik, az Xpeng áttörést ért el: a VLA 2.0 „Vision–Implicit Token–Action” elven dolgozik, így képes közvetlenül a vizuális jelekből cselekvéssorokat generálni – tehát elhagyja a köztes nyelvi lépést. Ez gyorsabb és pontosabb döntéshozatalt tesz lehetővé a valós környezetben. A VLA 2.0 nemcsak elemzi, hanem érti és előre is jelzi a fizikai világ eseményeit. Több mint 100 millió valós vezetési videóval tréningezték – ez nagyjából 65.000 évnyi emberi vezetési tapasztalatnak felel meg. A rendszer képes azokra a ritka, de kritikus szituációkra is reagálni, amelyekkel az emberi sofőrök is nehezen birkóznak meg. A modell működését az Xpeng saját fejlesztésű Turing AI chipje és az Alibaba Cloud 30.000 grafikus processzorból álló számítási klasztere támogatja. Az új rendszerre épül az úgynevezett „Narrow Road NGP” funkció is, amely akár tizenháromszorosára növeli az önvezető rendszerek hatékonyságát szűk, zsúfolt utcákban. Ráadásul az Xpeng bemutatta az első „Navigation-Free Driving Assistance” módot, amely nem igényel előre betöltött térképadatokat – vagyis a jármű bárhol képes működni, navigációs előkészítés nélkül. A VLA 2.0-t a vállalat nyílt forráskódként elérhetővé teszi globális partnerei számára, és elsőként a Volkswagen kap hozzáférést – a német autógyártó ráadásul a Turing chipet is beépíti jövőbeli modelljeibe. Robotaxi – a sofőr nélküli közlekedés új korszaka Az Xpeng célja, hogy a 2026-ban megjelenő Robotaxijai legyenek az első teljesen házon belül fejlesztett, sorozatgyártott robotaxik Kínában. Ezek az autók négy Turing chipet használnak, összesen 3000 TOPS számítási kapacitással, és kizárólag vizuális érzékelésre támaszkodnak – vagyis nem igényelnek sem LiDAR-t, sem nagy pontosságú térképeket. A Robotaxi az új VLA 2.0 és VLM rendszerekkel együtt dolgozik, így képes valós idejű, alacsony késleltetésű kommunikációra a környezetével. A járművek interaktív kijelzőkkel is rendelkeznek, amelyek a szélvédő napellenzőjén keresztül kommunikálnak a gyalogosokkal – például kijelzik, ha a kocsi megáll, vagy elsőbbséget ad. Erről az alábbi cikkünkben videó is látható. A járókelőkkel társalog a kínaiak új autója – videó Az önvezető rendszer Robo néven a magántulajdonú járművekbe is bekerül. A868 – az Xpeng repülő autója Az Xpeng Aridge (korábban Aeroht) márkanév alatt a vállalat két légi közlekedési rendszert fejleszt: az egyik a Land Aircraft Carrier, egy egyéni, rövid távú repülési élményt kínáló jármű, a másik pedig az A868, egy hatüléses, dönthető rotoros repülő autó. Az A868 teljesen új fejlesztésű, hibrid-elektromos meghajtású rendszerrel működik, 500 kilométeres hatótávval és 360 km/h feletti végsebességgel. Függőleges fel- és leszállásra képes, így nem igényel kifutópályát. A jármű jelenleg a repülési tesztelés kritikus szakaszában van, a tömeggyártás pedig 2026-ra várható. A kisebbik, Land Aircraft Carrier sorozatgyártása a napokban megkezdődött, eddig több mint 7000 előrendelés érkezett rá. A járművet egyetlen botkormánnyal lehet irányítani, amely egyszerre vezérli a négy fő tengely mozgását – a rendszer állítólag annyira egyszerű, hogy néhány órás képzéssel elsajátítható. Vasember Az Xpeng Robotics bemutatta a Next-Gen Iron humanoid robotot, amely annyira emberszerűre sikerült, hogy sokan csalásra gyanakodtak. Az alábbi videóban benézhetünk a ruha alá is. https://villanyautosok.hu/wp-content/uploads/2025/11/2025-11-06-xpeng-ai-day-012.mp4 Az új Iron 82 szabadságfokkal rendelkezik – ez azt jelenti, hogy teste és ízületei szinte ugyanúgy mozognak, mint az emberi test. A kezeiben 22 külön mozgatható ízület található, miközben bionikus izmokat és gerincet kapott. A robot három Turing AI chipet használ, így 3000 TOPS számítási teljesítményt nyújt. A vezérlést a VLT, VLA és VLM modellek együttese adja, ami lehetővé teszi, hogy az Iron beszéljen, járjon és önálló döntéseket hozzon. Az energiaellátását iparági újdonságnak számító szilárdtest-akkumulátor biztosítja, ami könnyebb és biztonságosabb, mint a hagyományos lítiumion-megoldások. Az Xpeng célja, hogy 2026 végére elindítsa a nagy volumenű gyártást, és az Iron robotok először ipari és szolgáltatási területeken – például gyárakban, bevásárlóközpontokban vagy turisztikai helyszíneken – jelenjenek meg. A vállalat emellett egy globális fejlesztői közösséget is létrehoz, hogy minél több alkalmazási területre adaptálható legyen a robot. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!