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 A Mercedes-Benz GenH2 hidrogén-üzemanyagcellás kamionok első ügyféltesztjének lezárását követően a Daimler Truck újabb mérföldkőhöz érkezett: megkezdődött a második tesztfázis, öt további partner bevonásával. A Hornbach, a Reber Logistik, a Teva Germany, a Rhenus és a DHL Supply Chain a következő hónapokban egy-egy GenH2 kamiont is bevet majd mindennapi logisztikai feladatai során, Németországon belül. A cél nem csupán egyre több iparági alkalmazás és valós működési környezet kipróbálása, hanem a tapasztalatok közvetlen beépítése a járművek fejlesztésébe, illetve az értékesítési és szervizfolyamatok előkészítésébe. „A partnereinkkel végzett korai tesztek révén fejlesztjük a legjobb kamionokat ügyfeleink számára: ez az, amiért az öt vállalat most a mindennapi üzemben teszteli a Mercedes-Benz GenH2-t. Ez egy újabb fontos lépés a sorozatgyártás és a CO2-semleges – hidrogén és akkumulátoralapú – szállítás felé” – mondta Michael Scheib, a Mercedes-Benz Trucks termékfejlesztési mérnökségének vezetője. fotó: Daimler Truck A partnerek az öt tüzelőanyag-cellás teherautót egy éven keresztül, valós üzemi körülmények között, különböző útvonalakon és logisztikai területeken fogják bevetni – a temperált gyógyszerszállítástól kezdve a nagy távolságú nemzetközi darabáru-szállításig.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 40 tonnás össztömegével és kb. 25 tonnás hasznos teherbírásával a Mercedes-Benz GenH2 valódi versenytársa tud lenni a dízelmotorral szerelt nyerges vontatóknak. 300 kilowattos folyamatos teljesítményre képes üzemanyagcellás rendszere egy kis kapacitású pufferakkumulátorral van kiegészítve, mely a hirtelen fellépő energiaszükségletek kielégítése mellett a visszatápláló fékezést is lehetővé teszi. A tüzelőanyagként használt folyékony hidrogén (sLH₂) nagyobb energiasűrűsége hosszabb hatótávot és költséghatékonyabb üzemeltetést biztosít a járműnek, mintha az energiahordozót gáz halmazállapotban töltenénk a jármű tartályaiba. A tankolás dedikált sLH₂ töltőállomásokon lehetséges Wörth am Rhein-ban és Duisburg térségében. A próbák első fázisában az öt darab prototípus több mint 225.000 kilométert tett meg, 5,6–8,0 kg/100 km közötti – felhasználástól függő – átlagfogyasztással, 16–34 tonna átlagos szerelvény-össztömeg mellett. A tesztprogrammal párhuzamosan elkezdődött a következő generációs tüzelőanyag-cellás kamionok fejlesztése a Daimler Truck-nál. Egy kis sorozatú gyártás részeként 100 db vontató készül majd a Mercedes-Benz wörthi gyárában, melyek jövő év végén kerülhetnek az ügyfelekhez. A szállítmányozás dekarbonizációja során a gyártó egyaránt számol a tisztán akkumulátoros és a tüzelőanyag-cellás járművekkel is; mivel azonban a hidrogénkutak száma a vártnál lényegesen lassabban növekszik, ezért az ügyfelek számára jelenleg kevésbé vonzó ez a hajtásmód. Az előzőekből kifolyólag a Daimler Truck az üzemanyagcellák nagyüzemi gyártását és a hidrogénkamionok sorozatgyártását – elsősorban Európára összpontosítva – a 2030-as évek elejére tervezi beindítani. Dékány Zsolt Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!