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
auto
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

Leállítja az egykor történelmi jelentőségűnek aposztrofált F-150 Lightning gyártását a Ford – jelentette be az autógyártó tegnap, december 15-én.

A cég jelentősen visszavesz elektromos ambícióiból és újra a belső égésű motorok felé fordul, miután a jelenlegi termékpaletta hatalmas veszteséget termel. Az sem segített, hogy a Trump kabinet visszavonta a korábbi környezetvédelmi szabályokat, amelyek takarékosabb, tisztább üzemű autók gyártására ösztökélték a gyártókat.

Drága újratervezés

A Ford egyszer már októberben átmenetileg leállította az elektromos pickup gyártását, miután az egyik beszállítójánál történt tűzeset miatt kevesebb alumínium alkatrész állt rendelkezésre, ezért a magasabb haszonnal gyártott hagyományos változatot részesítették előnyben.

Most viszont végleg megszűnik a modell, amelyet bejelentésekor a Model T jelentőségéhez hasonlított a gyár. A vállalat már be is fejezte a gyártást, csak a meglévő raktárkészleteket lehet megvásárolni.

A korábbi tervek még arról szóltak, hogy majd az új Blue Oval City nevű gyárban készül a Lightning utódja, de ezt a tervet elkaszálták, ehelyett egy EREV, hatótávnövelt elektromos pickup kerülhet majd a kínálatba. Az eredetileg villanyautók gyártására létrehozott vadonatúj üzem 2029-től hagyományos járműveket is gyárt majd.

Ford F-150 Lightning

Ezzel egyidejűleg azt is bejelentették, hogy felhagynak a korábban bejelentett következő generációs elektromos kisáruszállító tervezésével is – azt 2028-tól gyártották volna az ohioi Avon Lake-ben. Ehelyett ott is egy hibrid furgont fognak majd gyártani 2029-től.

A vállalat közleménye szerint ezek a lépések csökkentik majd a 2024-ben ötmilliárd dollárt elégető Model e üzletág veszteségét is, amelynél cél, hogy 2029-től nyereséget termeljen.

A cég úgy számol, hogy 2030-ra globális értékesítése fele a hibridekből, valamint a hatótávnövelt és teljesen elektromos autókból áll majd. Ezek a termékek jelenleg 17 százalékot tesznek ki az eladásokból.

A most bejelentett változtatások elképesztő, 19,5 milliárd dolláros költség leírását teszik szükségessé, amely a negyedik negyedéves jelentésben, egyszeri különleges tételként jelenik majd meg.

Új üzletág

Miután a cég a napokban felbontotta együttműködését az SK On koreai akkugyártóval, az eredetileg közösen épített három cellagyárból az, amelyik a Blue Oval City-ben nyit meg 2029-ben a jövőben ipari energiatárolókat gyárt majd, így a munkahelyek számát a mostani változás nem érinti.

Szakít a Ford és akkumulátorgyártó partnere

Az akkugyár ügyfelei adatközpontok és egyéb ipari ügyfelek lesznek, de a tervek megváltoztatása kétmilliárd dolláros befektetést igényel. A tervek szerint az LFP cellák mellett az energiatárolók szekrényei és egyéb berendezései is itt készülnek majd.

Egy másik, a michigani Marshallban épülő cellagyáruk profilja is hasonlóan változik, otthoni energiatárolókhoz is gyárt majd akkumulátorokat a továbbra is tervezett közepes méretű elektromos pickup mellett.

A Kentucky-ba tetvezett következő akkugyár projektjét viszont határozatlan időre felfüggesztették.

A Renault gyártja a következő Ford Fiestát

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás