Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó
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 Amikor a Tesla berlini gyára épült, felhúztak a területen egy külön épületet a 4680-as cellák gyártására is, ám az Európában készülő autók a mai napig kínai akkumulátorokat használnak. Pedig a cellagyár eddig is üzemelt. 2027-től viszont már úgy néz ki, nekünk gyártják az energiatárolókat. De mibe és mit? A Tesla eredeti tervei szerint a Giga Berlin már eleve a strukturális akkupakkal készülő, 4680-as szárazelektródás, saját fejlesztésű akkucellákat használó Model Y változatra lett volna berendezve, ám végül az utolsó pillanatban irányt váltottak. A Model Y egy rövid ideig gyártott változatának 4680-as akkupakkja. Forrás: Munro Live, YouTube Bár hivatalosan soha nem indokolták meg a változtatást, valószínűleg az új szárazelektródás gyártástechnológia problémái miatt döntöttek úgy, hogy az európai gyártás indulásának bebiztosítása érdekében kínai gyártású LFP és NMC cellák kerülnek a berlini Model Y-ba, amely végül így nem alkalmazta a strukturális akkupakkot sem. Az elmúlt években a nagyakkus Model Y-ba az LG Energy Solution szállította a 2170-es, hagyományos cellákat, míg a kisakkus LFP-s verzióba a CATL és a BYD aksija került – ezek az akkumulátorok mind Kínából érkeztek, érkeznek. Ez egyébként nem jelentette azt, hogy a berlini akkugyár üresen állt volna. A Biden kabinet által bevezetett, az amerikai akkugyártáshoz kötött támogatások miatt a német gyártósorok a Tesla központi, texasi üzemének keze alá dolgoztak. Az elmúlt években az amerikai 4680-as cellák egyes komponensei készültek a Giga Berlinben, ám ezek nem az európai autókban, hanem zömmel a Cybertruckban landoltak. Such a great day for Giga Berlin! Today, we informed our great Cell Team that we will invest close to 100m to enable 8GWh of cell production starting in 2027! Vertical integration at its best! From cell to vehicle in one factory – unprecedented in Europe! The future is great!… — André Thierig (@AndrThie) December 16, 2025 Most azonban nem pletyka vagy anonim forrás, hanem személyesen a Giga Berlin igazgatója, André Thierig jelentette be, hogy az autógyártó 100 millió eurót fektet a német cellagyárba, hogy az 2027-től évi 8 GWh kapacitásnyi komplett akkumulátort gyárthasson. A vezető azt is hozzátette, hogy így az akkutól az autóig minden egy helyen készül majd, úgy néz ki tehát, ezek az aksik már az európai ügyfelek járműveibe kerülnek. Az X-en közzétett bejegyzés azért így is hagy helyet némi találgatásra. Thierig ugyanis nem árulta el, milyen formátumú és kémiájú akkucellák és mely termék, jármű vagy energiatároló részére készülnek majd. A legegyszerűbb magyarázat persze, hogy 4680-as NMC celláktól van szó, a Model Y számára – feltehetőleg, de nem feltétlenül szárazelektródás katóddal. A giga Berlin akkugyára. Forrás: Tobias Lindh, YouTube. A másik talány a 8 GWh kapacitás, ami kb. hatoda annak, amire az üzemet eredetileg tervezték. Itt a legkézenfekvőbb magyarázat, hogy a nagyakkus Y modellek NMC celláiról beszélünk, ez ugyanis nagyjából 100 ezer darab 80 kWh-s akkupakkra elég mennyiség. A Giga Berlin évente nagyjából 250 ezer Model Y-t gyárt, ám feltehetőleg ezek többsége az olcsóbb, kisebb kapacitású prizmatikus LFP cellákkal kerül kiszállításra. A második generációs 4680-as Tesla cella. Forrás: The Limiting Factor, YouTube Utóbbiakat jelenleg a CATL szállítja, egyelőre Kínából, de a debreceni gyár indulásával nem lehetetlen, hogy később ez is változni fog. A kínai akkugyártó a müncheni autószalonon jelentette be, hogy ügyfelei igényeihez alkalmazkodva módosította a terveit, és később LFP cellák is készülnek majd a magyar üzemben. Konkrét autómárkákat és típusokat nem jelöltek meg, de ez nem is nagyon szokás. Robotok, saját chipgyár és AI műholdak – ezek a Tesla legvadabb projektjei Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!