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 Sorozatunk első részében a VW csoport elektromos autóit tekintettük át. Megnéztük mivel kísérleteztek a múltban, mit gyártanak most és van-e igazi Tesla Gyilkos a jövő wolfsburgi kihívói között. Most jön a második kör, irány Bajorország és a BMW. Családi fotón 40 évnyi elektromos BMW. Kár, hogy egyikből sem készült több mint 1000 példány. Forrás: BMW Az első 40 év Az első rész írása közben őszintén meglepődtem, hogy a VW milyen gazdag múlttal rendelkezik az elektromos meghajtás terén és az évtizedek alatt hány prototípust építettek már. Így aztán már nem volt akkora sokk, amikor a BMW-nél is hasonló múltra bukkantam. A vállalat 2012-ben ünnepelte akkumulátoros próbálkozásainak 40. évfordulóját és ennek alkalmából készítettek a sajtónak egy összefoglalót. Akit érdekel a részletes történet, itt a Wired oldalán talál egy jó kis összefoglalót, de álljon itt most néhány fontosabb mérföldkő. 1972-ben kezdődött a történet a cápa-orrú BMW 2002-vel – balról az első autó a fenti képen. Pontosabban majdnem, hiszen a amit a fotón látunk az az elektromos verzió prototípusa, a 1602. A 350 kilós ólom-savas akkumulátor egy 42 lóerős villanymotort látott el energiával kemény 30 kilométeren át, mielőtt az aksikat cserélni kellett. Ja igen, töltő nem volt a prototípuson. Csak összehasonlításképpen, a BMW i3 eredeti akkucsomagját úgy 200 kilósra taksálják és ezzel az autó kb. 120-160km megtételére alkalmas. Bár már a 80-as évek végén próbálkoztak a 3-as széria elektromos átépítésével, 8 prototípusnál nem jutottak tovább – ezek egyike a balról második autó a fenti képen. Ezekben már egy só-kén kombinációjú kémia dolgozott (NaS), de sorozatgyártásra nem került sor. Az 1991-es BMW E1 volt az első tisztán elektromosnak tervezett modell olyan 160 kilométeres hatótávval, de a képen harmadikként látható zöld autó soha nem került gyártásba. Mini E – az úttörő amiről nem hallottál. Forrás: BMW Az első olyan modell ami ténylegesen több száz (konkrétan 600) példányban el is készült az a 2008-as Mini E volt, amit kísérleti jelleggel készítettek, de mezei halandók kezébe szánták. Az autót havi 850 dollárért lehetett igénybe venni, de ebben a töltő is benne volt. A 35 kWh-s akkumulátor ekkor már végre lítium-ion alapokra épült és elméletileg kb. 250 kilométerre volt elég. És itt el is köszönünk a 4 évvel ezelőtti sajtóanyagtól mert eljutottunk a 2010-es évekhez, ahonnan igazán érdekessé válik a sztori. Megacity Az évtized elején kezdtek a bajorok komolyabban foglalkozni annak a gondolatával, hogy ténylegesen elektromos autókat küldenek sorozatgyártásba. Ilyen lehetett volna egy elektromos BMW 1-es. Az Active-e prototípus. Forrás: BMW Bár a fenti képen látható átalakított 1-es széria soha nem került gyártásba, mégis fontos megemlékeznünk róla, hiszen a későbbi i3 technikai alapjait ebben kísérletezték ki. A 33 kWh-ás akkumulátor nagyjából 150 kilométerre volt elég és a benzineshez képest 300kg súlytöbbletet jelentett, aminek ára kb. 3 másodperces lassulás volt 0-100-ra. Megacity – az i3 előfutára. Forrás: BMW A BMW i3 eredetileg a Megacity koncepcióként debütált és alig 1 évvel az első kiszivárgott rajz után már a frankfurti autókiállításon meg is csodálhatta a nagyérdemű az autó prototípusát. A Megacity i3 tanulmányautó a 2011-es frankfurti szalonon. Forrás: greencarreports.com A prototípus meglepően sokban egyezik a későbbi széria modellel és úgy néz ki a BMW később az i8-cal is folytatta ezt a hagyományt. Ez egyrészről dicséretes, másrészről viszont a design minimum megosztó – és akkor udvarias voltam. Kinek a pap, kinek a papné, ugye, de azért szerintem az i3-ra illik a „weirdmobil” azaz fura-autó kifejezés ami a régi idők elektromos autóinak egyik közös vonása. A kifejezés az autógyártók kritikáját is takarja, hiszen rávilágít, hogy ilyen fura, réteg modellekkel álltak csak ki a közönség elé, mintha igazán nem is akarták volna, hogy az emberek megvegyék ezeket a villanyautókat. Megengedőbb értelmezés szerint, a legtöbb nagy autógyár a „Tesla előtti időkben” úgy tekintett az elektromos járművek vásárlóira, mint különcökre, jómódú zöldekre akik fel akarják hívni a figyelmet arra, hogy ők mennyire környezettudatosak. Lásd i3, lásd eredeti Nissan Leaf, lásd GM EV1. Maga az „i” széria elnevezése is ez utóbbit támasztja alá, hiszen nem nehéz összekapcsolna az Apple-el és az Apple vásárlókkal a BMW célközönségét. A BMW esetében, azonban az is megfigyelhető, hogy az új márkajelzés megalakításával is hangsúlyozni akarták, nem a BMW 3-as sorozat, a vállalat igazi fejőstehene számára akarnak versenytársat állítani. BMW i3. Forrás: BMW Így, vagy úgy, de az i3 egy mérsékelten sikeres autó lett, ami végül 2013 szeptemberében került a szalonokba és 4 év alatt mintegy 100.000 példányban talált gazdára. Az autó, amely manapság 12 millió forinttól elérhető hazánkban, eredetileg egy 22 kWh-ás akkumulátorral került forgalomba, ami 130 km megtételére volt elég az amerikai szabvány szerint számítva. A most bemutatott frissített verzióban már egy 33 kWh-ás akkucsomag dolgozik, ami 180 km-re elég. Ki-ki, hite szerint döntheti el, hogy az i3 bemutatásakor a BMW tudott-e volna ennél jobb teljesítményű (nagyobb hatótávú) autót gyártani, vagy tényleg ennyire hisznek a hibrid meghajtásban, de másfél millió forint felárért van az i3-ból REx, azaz reange extedned verzió is, amiben egy kis 2 hengeres robbanómotor tölti újra az aksit és növeli a hatótávot 290 kilométerre. Ha már a Tesla Gyilkosokról beszélünk ebben a sorozatban, csak meg kell említenünk, hogy az i3 alapmodell Amerikában 45 ezer dollárba kerül és ez 124 mérföldes hatótávot vásárol nekünk, 7.2 másodperces gyorsulással és 150 km/h körüli végsebességgel. A Tesla Model 3 ugyanennyi pénzért 310 mérföldet megy el, sokkal jobbak a menetteljesítményei és, pap ide, papné oda, valljuk meg, szebb autó. Őrá feni a fogát az i3. Forrás: Tesla Hibridek mindenfelé Bár ebben a sorozatban alapvetően csak a tisztán elektromos autókkal foglalkozunk, meg kell említenünk a BMW hibridjeit, hiszen ma már a bajorok szinte mindegyik szériájából készül ilyen. Közös jellemzőjük, a jóval komplikáltabb hajtásláncon túl, a 30 km körüli elektromos hatótáv és a borsos felár a benzines vagy dízel modellekhez képest. BMW i8. Forrás: BMW A márka zászlóshajója, az i8 is egy hibrid, amely kb 20-25 kilométert tud megtenni elektromosan. A merész design itt is megfigyelhető, bár hozzá kell tenni, a 130 ezer dollár körüli árnál jellemző jómódú vevők között nem ritka a különleges formájú, figyelemfelkeltő autók birtoklása. A típus 2009-ben mutatkozott be először még tanulmányautóként és 2014-től vásárolható meg. Tavaly novemberig kb 10 ezer példány talált gazdára a világon. Az új BMW i8 Roadster. Forrás: BMW A holnap BMW-je A BMW elektromos stratégiája sokat változott, finomodott az elmúlt pár évben, de az még mindig nem világos, hogy pontosan hogy is képzelik el a villanyos jövőt. Megtartanák a hagyományos 1, 3, 5, 7 stb. szériákat hibrid formában és a tisztán elektromos autók mennek az „i” sorozatba? Az utóbbi csak ilyen, khm, megszokást igénylő formatervvel megáldott autókból fog állni, vagy lesz normális, olyan igazi elektromos bömös is? És most akkor a tisztán elektromos autók még 7 évig esélytelenek, vagy már most versenyképesek? Nézzük sorjában. BMW Next100 – technológiai demosntráció a követkecő 100 évre. Forrás: BMW Már 2010-ben felröppent, hogy a kínai piacra készül egy tisztán elektromos 5-ös BMW, kb 100 kilométer hatótávval, de erről a projektről azóta sem hallottunk sokat. 2013-ban már azt pedzegették, jöhet egy i5 a i3-as és a i8-as közé, de erről is csak arcukat nem vállaló bajor mérnökök beszéltek, autót nem kaptunk. 2013 októberében már arról beszéltek a vállalatnál, hogy a teljes modelpalettát „elektromosítják”,de ugye ők is élnek ezzel a könnyű kis csúsztatással, hogy „electrify”, ami náluk is nagyrészt hibrideket jelent. 2014 végén, ennek jegyében, megmutatták a sajtó képviselőink az „Az Izé” névre keresztelt tesztautót, amivel a jövő hibridjeit kutatták és a gyár mérnökei szó szerint Telsa Gyilkosnak titulálták a gépet, de persze gyártásba nem került, mindössze egy K+F projekt volt. 2015 áprilisában hallottunk újra az i5-ről, ekkor már úgy lehetett tudni egy olyan hibridről beszélünk, amely 60 km/h-ig tisztán elektromos, efölött pedig bekapcsolja a hagyományos belsőégésű motorját. A német Auto Motor-Sport még a helyi szabadalmi hivatal adatbázisából elő is halászott egy vázlatot az autó külsejéről. Az autó gyártását ekkor 2018-ra jósolták i5 vagy i7 típusjelzés alatt és a 125 ezer dolláros árral, valamint a hajtáslánc 544 lóerős teljesítményével a Modell S kihívójának szánták. BMW i5 render a Német Szabadalmi Hivatal dokumentációjából. Forrás: Auto Motor-Sport Egy évvel ezelőtt, 2016 novemberében a német autómagazin újabb hírekkel szolgált a bajorok terveiről. A dolgok akkori állása szerint megmarad a hagyományos termékvonal, de ezekből is lesz tisztán elektromos modell, pl 2020-ra az X3-ból. Emellett az „i” sorozat is megmarad és itt lesznek bemutatva a legújabb technológiák, mint pl. a fejlett önvezető rendszerek. Ekkor beszéltek először a 2019-re várható új, tisztán elektromos Mini-ről is. 2016 decemberében, a BMW még úgy látta, a következő 5-6 évben nem jön semmi olyan diszruptív technológia, amely az elektromos autók felfutását eredményezné és erre akkor lesz csak esély, ha az akkumulátorok kapacitása megduplázódik. Mégis, 3 hónappal később már azt nyilatkozta a BMW vezérigazgatója, hogy az elektromos autók hatótávjában tapasztalható különbségek (értsd. a Tesla versenyelőnye) hamarosan eltűnnek, újabb három hónappal később pedig már arról cikkeztek a lapok, hogy a BMW már a szeptemberi frankfurti szalonon be fogja mutatni a tisztán elektromos 3-as sorozatot a Tesla Model 3 közvetlen vetélytársaként. Ekkor már azt beszélték, az i5-nek befellegzett, de majd a villany 3-as 250 mérföldes hatótávval csap oda a kis Teslának. BMW Vision Effycient Dnynamics. Forrás: BMW Megspórolok pár óra guglizást a kedves olvasónak: az autónak se híre se hamva nem volt Frankfurtban. Helyette megint kaptunk egy – kétség kívül csinos – prototípust, a Vision concept-et, amely úgy 2021-ben kerülhet gyártásba. A jövő valahogy mindig 3-4 év múlva kezdődik… Pedig a bajorok tervei most tényleg komolynak tűnnek. Ígéretük szerint, 2025-ig 13 hibrid és 12 tisztán elektromos modellt fognak bemutatni, utóbbiakat akár 700 kilométeres hatótávval, amelynek eléréséhez 200 millió eurót fordítanak akkumulátor kutatásra. Így 2021-re a BMW már el is érheti, vagy akár meg is haladhatja a 2016-os Telsa Model S 100D hatótávját. Hogy ezzel hogyan lesznek 2025-re a prémium elktroautók piacán vezető szerepben, azt mindenki döntse el maga. A Vision Effycient Dnynamics oldalról is pofás. Gyártani fogják-e valaha? Forrás: BMW 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!