A Tesla gyilkosok nyomában – 1. rész A VW csoport

„Tesla killer” azaz Tesla gyilkos. Az utóbbi évek egyik talán legelcsépeltebb újságírói lózungja ami egy-egy új elektromos autó bemutatója kapcsán járványszerűen üti fel a fejét a szalagcímekben. Ebben a sorozatban most megmutatunk néhány fontos márkát és autót amely a Tesla életére tör(t).

Először ignorálnak, utána kinevetnek…

„Először ignorálnak, utána kinevetnek, aztán rádtámadnak, végül nyersz”. Elnézést kérek mindenkitől emiatt a – tévesen – Gandhinak titulált idézet miatt, ígérem nem lesz tele a sorozat szerencsesütikből merített bölcsességekkel. Annyiban viszont releváns az idézet, hogy nagyon jól összefoglalja a Tesla életének első 10 évét.

A világ nagy autógyártóinak hozzáállása a kaliforniai céghez valami hasonló evolúción ment végig. Igazából még csak hibáztatni sem lehet őket, jó okuk volt a szkepticizmusra. A gépjárműipar egy elképesztően tőkeigényes, komplex és fejlett piac, évszázados szereplőkkel és többé-kevésbé befagyott erőviszonyokkal. Évtizedek óta nem volt rá példa, hogy egy új szereplő sikeresen lépjen be a területre, elsőre pedig a Teslának sem jósolt volna senki hosszú jövőt és ide tartozik maga Elon Musk is aki eredetileg csak kb. 10% esélyt adott a cég túlélésére.

2012, az első Model S-ek átadása. Ez a kép esélyes a történelemkönyvek oldalaira. Forrás: Wikipedia

A Tesla gyilkos kifejezés egyébként valamikor a 2010-es évek elejéről származik, legalábbis a Google emlékezete eddig megy vissza. Ekkor kezdeték komolyan venni az amerikai autógyártót és bejelenteni az első vetélytársakat.

Valahonnan ebből a korszakból származik az a népi bölcsesség is, miszerint, a Teslának csak napjai, hónapjai vannak hátra, mert addig húzigálja az oroszlán bajszát, amig fel nem ébred a BMW, az Audi, vagy a Mercedes és rendet nem vágnak. Amint kijön az elektromos 7-es BMW, a Teslának vége lesz mint a botnak. Talán ez foglalja magába leginkább, mit is ért a média és némely autógyártó a Tesla gyilkos kifejezés alatt.

A Vaporware támadása

Ismerik azt a viccet hogy a világ leghatalmasabb eszköze a PowerPoint? Hogy miért? Mert az a pár dia mindent elbír. Nincs az a fantasztikus tulajdonság, vagy túlzó állítás ami ne férne el rajta. A technológiai világban ezt hívják úgy, hogy „vaporware”, egy olyan új szoftver vagy hardver, amit csak a versenytársak feletti verbális győzelem reményében jelentenek be idejekorán.

Ez az első kategória amit megvizsgálunk most és nincs is jobb példa, jobb márka ennek illusztrálására mint a VW csoport zászlóshajója, az Audi. Az ingolstadti csapat, kétség kívül az elektromos autó (bejelentések) koronázatlan királya.

Az e-tron fantázianév égisze alatt volt már sok minden bejelentve, vagy bemutatva. Hibrid és tisztán elektromos, A1, A3, sportautó és SUV is, de ezekből a tervekből elég kevés valósult meg. Az Audi terve 2010-ben még az  volt, hogy 2020-ra a világ vezető prémium elektromos márkája lesz. Hát… elég melós 2 évük van hátra.

Audi e-tron spyder. Forrás: Audi

2011-ben már ígértek nekünk egy dögös hibrid sportkocsit az e-tron spydert a következő évre, de ma már az autó weboldalát is törölték, 2012-ben ígérték 2014-re a tisztán elektromos A3-at, de csak egy hibridet kapott a nagyérdemű. 2014-ben röppent fel a hír az elektromos AQ2-esről, amikor a német Autobild szellőzettet meg fotókat és jól értesült körökből származó információkat.

Ritka kép: Audi AQ2 prototípus teszt közben. Forrás: autobild.de

Akkor 2017-2018-ra jósólták az európai NEDC szabvány szerinti 500 kilométeres hatótávval rendelkező Model 3 versenytársat, de a jelenleg kapható Q2-nek maximum az ablaküvege elektromos mozgatású, az eredeti AQ2-ről pedig azóta sem hallottunk, bár idén márciusban ismét beígérték, hogy az évtized végén kapunk valami hasonlót a Volkswagen I.D. alapjain.

Audi R8 e-tron. Győzött is meg nem is. Forrás: Audi

Nem lehet elmenni az R8 e-tron története mellett sem. A marketing gépezet már 2012 júliusában dübörgött, amikor kivitték a prototípust a Nürburgringre és büszkén hirdették: ez a világ leggyorsabb elektromos szériaautója. Ez felettébb érdekes állítás volt, mivel az autó prototípus volt és végül – ebben a  formában – soha nem került gyártásba. 2013 májusában vált világossá, hogy sem a hatótáv, sem az újra töltési idő, sem az árcédula, sem végsebesség nem versenyképes így jégre került a projekt.

EZT OLVASTAD MÁR?  Tesla Model 3 kezelőfelülete
2015 Audi R8 e-tron. Damn! Forrás: Wikipedia

2013 decemberében jött az újabb fordulat, amikor az Audi vezetői meglebegtették, hogy egy új akkumulátor technológiának köszönhetően újra leporolják a sportautó terveit és így kaptuk meg végül 2015-ben az R8 e-tront. Az 1 millió eurós árcédula azonban kicsit sok volt egy 120 ezres benzinautó elektromos verziójáért, így 19 hónap és kevesebb mint 100 eladott példány után be is szüntették a gyártást. Csak összehasonlításkpépen, a 2009-es eredeti Tesla Roadster gyorsulása és hatótávja is szinte teljesen megegyezett a 2015-ös elektromos Audiéval, de az ára csak 1/10-e volt, és 25x annyi talált belőle gazdára.

Hüp hüp hüp, Barba trükk

Ha már Audi, akkor ugorjunk egyet Wolfsburgba az anyacéghez.

e-Golf I (1976). Forrás: welt.de

Nem tudom mennyien tudják, de én biztosan nem gondoltam volna, hogy a VW már 1976 óta minden Golf generációból épít egy kis széria elektromos verziót. Bár ezek alapján azt hihetnénk, a német cég különösen elkötelezett a technológia mellett, kicsit nehéz szétválasztania PR-t a valóságtól.

e-Golf I (1976). Forrás: welt.de

A 2010-es genfi szalonon azt találták mondani, hogy a az e-UP, e-Golf és e-Jetta modellekkel uralni fogják az elektromos autók piacát. Ehhez képest kaptunk egy e-UP-ot ami az európai statisztikák szerint tavaly a hasonló kategóriájú Renault Zoe eladásainak kb. 10%-át produkálta. Ami a Golfot illeti, Tibor két részes cikkében olvashatnak róla, mit is tud ma ez az autó, de azért az mindenképpen jelzés értékű, hogy a hasonló árú BMW i3-ből 50%-kal adtak el többet tavaly Európában, a 70-140 ezer Eurós Model S-ből pedig 2× annyi talált gazdára. Az a bizonyos elektromos Jetta pedig elég rendesen eltűnt, illetve gyanítom hogy ez a kínai VW e-Lavida lett belőle.

Szépségversenyt nem fog nyerni az e-Ladvia. Forrás: Volkswagen

Nehéz ám az ígéretek és a milliárd eurók között is kiigazodni. A VW csoport már 2010-ben azt tervezte hogy 50 milliárd eurót (!) költ fejlesztésre 2015-ig és ennek fókuszában az elektromos és hibrid technológia lesz. Talán nem én vagyok az egyetlen aki megkérdőjelezi, hogy mennyi is ment az 50 milliárdból a tisztán elektromos modellekre?

2017 elején még azt jelentették be hogy 10 milliárd Eurót költenek a következő 5 évben 25 elektromos autó fejlesztésére, majd szeptemberben ezt megfejelték azzal, hogy 2030-ig 70 milliárd Eurót szánnak a csoport mintegy 300  (!) elektromos modelljének kifejlesztésére, amiből 50 milliárd akkumulátorokra megy majd el. Ez nagyjából 12 Tesla Gigafactory ára, de még mielőtt azt hinnék, hogy a németek ekkora beruházást terveznek az aksik gyártásába, erről egyelőre szó sincs. Akár csak a BMW vagy a Mercedes, egyelőre a VW is csak vásárolni akar cellákat.

Die Another Day – A holnap Tesla gyilkosai

Pofás lett a Q6 prototípusa. Kíváncsian várjuk mi kerül ebből gyártásba. forrás: Audi

Az Audi már 2011 óta rémisztgeti a Teslát egy hibrid vagy elektromos SUV-val, ami tönkreveri a Model X-et. Hívták az évek alatt már Q8-nak is és bár ez is sokáig csak PowerPoint izmozásnak tűnt, de most úgy néz ki jövőre tényleg gyártásba kerül az elektromos Q6 és 2020-ban jön egy elektromos A9 limuzin is. Mind teljesítményben, mind árban versenyképesek a 2020-as Audik a Tesla 2017-es modelljeivel, piacra lépésük jót tesz majd a versenynek. Az SUV-t eredetileg 700 kilométerest hatótávra jósolták és bár csak 500 lett belőle, a Q6 hatótávban, gyorsulásban és árban így is valahol a Model X 75D és a Model X 100D között helyezkedik majd el, a Q9 pedig a Model S 75D specifikációit hozza.

EZT OLVASTAD MÁR?  Már jövőre megkezdődik a CATL németországi akkumulátorgyárának építése
Audi A9 render. Forrás: Audi

De nézzük milyen autókkal támad maga a VW márka?

Tavaly szeptemberben a VW arról probálta meggyőzni a világot, hogy a 2019-ben várható Golf méretű I.D, jobb választás, mint egy Tesla. A technológiai fölény érzékeltetésére felrakták a diára az I.D. tervezett 400-600 km-es hatótávját és a Model X-nél 542 km-et jeleztek. Csakhogy míg az X egy batár nagy, 7 személyes összkerékmeghajtású SUV, az ID egy villany Golf. Mennyire lenne reális, ha a benzines Golf remek fogyasztását úgy akarnák érzékeltetni a wolfsburgiak, hogy a BMW X5-tel hasonlítják össze?

Ismerik azt a – tévesen- Churchill-nek tulajdonított mondatot, hogy csak azt a statisztikát hiszem el, amit magam hamisítottam? Forrás: electrek.co

De ennél nagyobb gond is volt a diával. A 2017-es Model 3-at csak úgy tudta megverni a 2019-es Volkswagen, hogy előbbinek az amerikai utóbbinak az európai szabvány szerinti adatait tüntették fel. A két mérési módszer nagyon nem ugyan az, a Tesla Model S európai és amerikai adatait összehasonlítva például kb. 15%-os eltérést találunk – az amerikai módszer sokkal szigorúbb, az érték ennyivel alacsonyabb. Ha a két autó adatait közös nevezőre hozzuk, a hatótáv is kiegyenlítődik, és a jövő Golfja legjobb esetben is csak eléri a jelen Tesláját.

Ez a VW ötlete a jövőre. VW I.D. Forrás: Volkswagen

Kár érte, erre nem volt semmi szükség. Az I.D. egy pofás, jó kis autónak néz ki, és bár a végleges verzió ennél valószínűleg konzervatívabb lesz, sokaknak szimpatikus lehet egy olyan eGolf amit az első csavartól az utolsóig elektromosnak építettek, nem pedig az anyósülés alá szuszakolták be az aksikat.

Küldetéstudat

Persze ha már VW csoport, beszélhetnénk még a jövő Seatjairól és Skodáiról is, de azok valószínűleg, ahogy eddig, úgy a jövőben is VW klónok lesznek. Nézzünk inkább meg valami sokkal érdekesebbet.

Porsche Mission E prototípus – a nyáltermelést beindítja, az tuti! Forrás: Porsche

Nem mehetünk el szó nélkül a Porsche nagy dobása, a Mission-E mellett sem. Az eredeti 2015-ös tanulmány gyönyörűre sikerült, de a frissebb kémfotók alapján az már szinte biztos, hogy búcsút inthetünk a  különleges ajtóknak, és nem tudni mennyit „butul” a futurisztikus belső tér.

A Porsche Mission E gyártásra érett (?) verziója tesztelés közben. Valahogy a prototípus izgalmasabb volt. Forrás: caranddriver.com

Az autó tippelt 85 ezer dolláros ára a Model S 75D és 100D közé teszi, a várt hatótáv a kisebbik Tesláét hozza, a gyorsulás pedig a 100D és a P100D közé esik és papíron 15 perc alatt tölt 80%-ra.

Persze a nagy kérdés, hogy mit lép a Tesla 2020-ig. Az új Roadster bejelentésével úgy tűnik odadobták a kesztyűt a versenytársaknak. Mire kijön az a Q9 és a Mission E, mekkora lesz a 2020-as Model S hatótávja ha a Roadsteré 1000 km? Hány perc alatt lehet majd feltölteni a következő Model X-et, ha Tesla Semi 1 MW körülire tippelt Megacharger technológiája lecsorog a Superchargerekre? Valószínűleg jól tenné a wolfsburgi konszern ha hallgatna Herbert Deiss-re, a VW márka vezérigazgatójára aki tisztán látja: ahhoz, hogy az elektromos autózásban vezető szerepet töltsenek be, elengedhetetlen, hogy az egész technológia legfontosabb részére, magára az akkumulátor cellára nagyobb figyelmet fordítsanak.

Elektromos autót használsz?