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
auto
2024. 04. 17. szerda

Az idei CES legőrültebb koncepcióautója alighanem a Mercedes-Benz tervezőinek köszönhető, akik az Avatar című film megalkotóival közösen hozták létre a Vision AVTR elektromos tanulmányt. Ha csak a 2009-ben bemutatott sci-fi látványvilágára gondolunk, és ezt ötvözzük a német prémium márka által számtalan alkalommal felvonultatott modern dizájnelemekkel, akkor már egyből tudhatjuk, hogy egy páratlanul látványos alkotásról van szó. Az AVTR elnevezés azonban nem csupán James Cameron és a filmipar egyik leginnovatívabb csapatának hozzájárulására utal, hanem egyben az Advanced Vehicle Transformation kifejezést is magában rejti.

A Vision AVTR külsejét és fejlett technológiáját Pandora világa ihlette: a Merci koncepciójában éppúgy kapcsolódik össze az ember és a gép, ahogyan a film élővilágának energiája egyszerre lüktet valamennyi teremtményben. Kormánykerék nincs is az autóban, helyette egy hosszan elnyúló kezelőegységet találunk, mely biometrikus szenzorokkal ismeri fel a sofőrt, ami után hologramok segítségével lehet kommunikálni a rendszerrel.

A jármű hátulján elhelyezett 33 darab bionikus panel a hüllők pikkelyeit hivatottak szimbolizálni, de egyébként a légáramlatok irányításán kívül napelemcellákként is használhatók. Az autó két tengelye ellentétes irányban is elforgatható, így a Vision AVTR körülbelül 30°-os irányban oldalra is képes haladni, amivel a rákok mozgását akarták leutánozni a mérnökök.

A hajtáslánc természetesen teljesen elektromos, hiszen a Pandora kék lakói sem akarnák tönkretenni gyönyörű életterüket. A négy villanymotor együttesen 350 kW teljesítményt produkál, ami több mint 700 kilométeren keresztül képes hajtani az autót egy töltéssel. A 110 kWh-s akkumulátor sem a jól megszokott technológia, itt már grafén alapú szerves cellakémiáról van szó, mely egyáltalán nem tartalmaz ritkaföldfémeket, vagy bármilyen fémet, így teljes egészében újrahasznosítható, akár komposztálással is.

A Vision AVTR könnyen lehetne a 22. századi S-osztály, de a Mercedesnél sajnos nincs tervbe véve e tanulmány későbbi felhasználása.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.