Elon Musk Kínában: Model 3 átadó, Model Y bejelentés

Ma, a sanghaji Gigafactory 3 alapkőletételének 1 éves évfordulóján átadták az első helyben gyártott Model 3-akat a cég ügyfeleinek. Ennek tiszteletére külön videóval készült a Tesla China a cég 2014 óta tartó helyi történetének felelevenítésére.

A december 30-i dolgozói átadón, az első 15 autót a cég alkalmazottai vehették át, most viszont a vevői átadó ceremóniájára Elon Musk is a helyszínre utazott és tett egy fontos bejelentést a Model Y-nal kapcsolatban is.

Indul a “Model Y Program” Sanghajban

Az interneten tegnap több helyen tévesen megjelent hírekkel szemben nem a Model Y gyártásának megkezdését jelentették be – ez elég irreális is lett volna, hiszen épp csak pár hónapja készült el itt a 3-as gyártósora. A valóságban azt közölték: megkezdték a gyár felszerelését a Model Y gyártásához.

Elon Musk beszédében megerősítette korábbi üzenetét, miszerint a dolgok jelenlegi állása alapján a Model Y-ból többet fognak eladni mint az S/3/X modellekből együttesen. Ehhez a fremonti gyár kevés, ezért megkezdték a kínai gyár előkészítését is a kis SUV gyártására.

Nem, nem üres a papír amit felmutatnak, csak ennyire alacsony volt a live stream felbontása.

Ezután Sanghaj polgármesterével közösen pezsgőt öntöttek egy nagy “Y” két szárába – érdekes kínai szokás azt meg kell hagyni. Én először azt hittem széttörik az üvegeket a betű két szárán, mint a hajók átadóján szokás, de lássuk be ez sokkal biztonságosabb volt így.

Jelenlegi információink szerint a GF3 első ütemének kicsi kevesebb mint felét foglalja el a Model 3 gyártósora, a fennmaradó gépek az Y és a 3 gyártásának közös elemei, mint az öntöde, présüzem, festőüzem, hajtáslánc gyár, ülés gyár, stb. Az Y-t a 3-as összeszerelő sorával párhuzamos gépparkon fogják gyártani.

A projekt második üteme az aksi gyár, amely az LG Chem közeli gyárában a Tesla specifikációinak megfelelően készített 2170-es cellákból akkumulátor csomagokat fog összeszerelni. A helyi cella gyártás később indul csak. Az első Model 3-ak aksijait egyébként a nevadai Gigafactory 1-ben gyártották.

Megindult a kiszállítás

Természetesen az esemény másik fő programja a Model 3-ak átadása volt.

Miután Elon Musk a közönség unszolására bohóckodott (saját megítélése szerint táncolt) egyet a színpadon és köszönetet mondott az alkalmazottaknak, a vásárlóknak, és a kínai kormánynak is, az első pár szerencsés vevőnek személyesen ő adta át az autókat. Becsületére mondva, az azonnal megjelenő mémet saját maga posztolta Twitteren.

A cég múlt pénteki közleménye szerint eddig körülbelül 1000 autó készült a gyárban, de a gyártási ütem már óránként 28 autónál jár, ami heti 1400 kocsit jelent az 5 napos, 1 műszakos munkarenddel. A közeljövőben majd 2 műszakos termelésre és heti 6 napos gyártásra váltanak.

Itt tennénk helyre egy másik téves információt amit jó pár oldal lehozott az elmúlt napokban. Nem, nincs még heti 3000-es gyártási ütem a GF3-ban, ezzel kapcsolatban a Tesla csak annyit mondott, hogy a gyártósorokat erre a sebességre tesztelték le az elmúlt hetekben.

Tehát, ha indul a második műszak, akkor gyors csapásszám emelésre számíthatunk. Természetesen ez függ attól is, hogy a helyi beszállítók, mint az LG Chem, vagy az autók üvegeit gyártó Saint-Gobain közeli gyára mennyire gyorsan skálázzák a saját termelésüket.

Egyéb nyalánkságok

Musk az eseményen azt is megerősítette, hogy létrehoznak egy kínai tervezőközpontot, amely majd egy új, az egész világon forgalmazott modellt fog megalkotni. A központ kiegészíti majd a Los Angeles-i és berlini hasonló létesítményeket.

Jó hír továbbá a helyi vásárlóknak, hogy a kiszállítások megkezdése előtt tovább mérséklődtek az autók árai is. Mint beszámoltunk róla, a sanghaji gyártású Model 3 is megkapta a 10%-os értékesítési adó mentességet (mint idő közben kiderült Kínában van ÁFA és értékesítési adó is – ez utóbbi lett kilőve), jogosult lett a helyi villanyautó támogatásra, valamint elmarad az import vám és az amerikai szállítás költsége is.

A Tesla a költségek csökkenését továbbadja a vevőknek, mert filozófiájuk szerint ők a világ minden részén ugyanannyiért árulják az autókat. Így most elég nehéz helyzetbe kerültek a Mercedes és a BMW hasonló kategóriájú modellje, mert ezek már drágábbak a helyi piacon mint a Model 3.

Friss hír egyébként, hogy a kínai Ipari és Informatikai Minisztérium támogatja azt a tervezetet, hogy az országban 2030-tól teljesen betiltsák a belsőégésű motoros autók forgalmazását.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.