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
auto
2024. 12. 02. hétfő

Elon Musk Kínában: Model 3 átadó, Model Y bejelentés

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

Ma, a sanghaji Gigafactory 3 alapkőletételének 1 éves évfordulóján átadták az első helyben gyártott Model 3-akat a cég ügyfeleinek. Ennek tiszteletére külön videóval készült a Tesla China a cég 2014 óta tartó helyi történetének felelevenítésére.

A december 30-i dolgozói átadón, az első 15 autót a cég alkalmazottai vehették át, most viszont a vevői átadó ceremóniájára Elon Musk is a helyszínre utazott és tett egy fontos bejelentést a Model Y-nal kapcsolatban is.

Indul a „Model Y Program” Sanghajban

Az interneten tegnap több helyen tévesen megjelent hírekkel szemben nem a Model Y gyártásának megkezdését jelentették be – ez elég irreális is lett volna, hiszen épp csak pár hónapja készült el itt a 3-as gyártósora. A valóságban azt közölték: megkezdték a gyár felszerelését a Model Y gyártásához.

Elon Musk beszédében megerősítette korábbi üzenetét, miszerint a dolgok jelenlegi állása alapján a Model Y-ból többet fognak eladni mint az S/3/X modellekből együttesen. Ehhez a fremonti gyár kevés, ezért megkezdték a kínai gyár előkészítését is a kis SUV gyártására.

Nem, nem üres a papír amit felmutatnak, csak ennyire alacsony volt a live stream felbontása.

Ezután Sanghaj polgármesterével közösen pezsgőt öntöttek egy nagy „Y” két szárába – érdekes kínai szokás azt meg kell hagyni. Én először azt hittem széttörik az üvegeket a betű két szárán, mint a hajók átadóján szokás, de lássuk be ez sokkal biztonságosabb volt így.

Jelenlegi információink szerint a GF3 első ütemének kicsi kevesebb mint felét foglalja el a Model 3 gyártósora, a fennmaradó gépek az Y és a 3 gyártásának közös elemei, mint az öntöde, présüzem, festőüzem, hajtáslánc gyár, ülés gyár, stb. Az Y-t a 3-as összeszerelő sorával párhuzamos gépparkon fogják gyártani.

A projekt második üteme az aksi gyár, amely az LG Chem közeli gyárában a Tesla specifikációinak megfelelően készített 2170-es cellákból akkumulátor csomagokat fog összeszerelni. A helyi cella gyártás később indul csak. Az első Model 3-ak aksijait egyébként a nevadai Gigafactory 1-ben gyártották.

Megindult a kiszállítás

Természetesen az esemény másik fő programja a Model 3-ak átadása volt.

Miután Elon Musk a közönség unszolására bohóckodott (saját megítélése szerint táncolt) egyet a színpadon és köszönetet mondott az alkalmazottaknak, a vásárlóknak, és a kínai kormánynak is, az első pár szerencsés vevőnek személyesen ő adta át az autókat. Becsületére mondva, az azonnal megjelenő mémet saját maga posztolta Twitteren.

A cég múlt pénteki közleménye szerint eddig körülbelül 1000 autó készült a gyárban, de a gyártási ütem már óránként 28 autónál jár, ami heti 1400 kocsit jelent az 5 napos, 1 műszakos munkarenddel. A közeljövőben majd 2 műszakos termelésre és heti 6 napos gyártásra váltanak.

Itt tennénk helyre egy másik téves információt amit jó pár oldal lehozott az elmúlt napokban. Nem, nincs még heti 3000-es gyártási ütem a GF3-ban, ezzel kapcsolatban a Tesla csak annyit mondott, hogy a gyártósorokat erre a sebességre tesztelték le az elmúlt hetekben.

Tehát, ha indul a második műszak, akkor gyors csapásszám emelésre számíthatunk. Természetesen ez függ attól is, hogy a helyi beszállítók, mint az LG Chem, vagy az autók üvegeit gyártó Saint-Gobain közeli gyára mennyire gyorsan skálázzák a saját termelésüket.

Egyéb nyalánkságok

Musk az eseményen azt is megerősítette, hogy létrehoznak egy kínai tervezőközpontot, amely majd egy új, az egész világon forgalmazott modellt fog megalkotni. A központ kiegészíti majd a Los Angeles-i és berlini hasonló létesítményeket.

Jó hír továbbá a helyi vásárlóknak, hogy a kiszállítások megkezdése előtt tovább mérséklődtek az autók árai is. Mint beszámoltunk róla, a sanghaji gyártású Model 3 is megkapta a 10%-os értékesítési adó mentességet (mint idő közben kiderült Kínában van ÁFA és értékesítési adó is – ez utóbbi lett kilőve), jogosult lett a helyi villanyautó támogatásra, valamint elmarad az import vám és az amerikai szállítás költsége is.

A Tesla a költségek csökkenését továbbadja a vevőknek, mert filozófiájuk szerint ők a világ minden részén ugyanannyiért árulják az autókat. Így most elég nehéz helyzetbe kerültek a Mercedes és a BMW hasonló kategóriájú modellje, mert ezek már drágábbak a helyi piacon mint a Model 3.

Friss hír egyébként, hogy a kínai Ipari és Informatikai Minisztérium támogatja azt a tervezetet, hogy az országban 2030-tól teljesen betiltsák a belsőégésű motoros autók forgalmazását.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.