Őrségváltás a villanyautózásban: új No.1 érkezik

Nem kellett túl nagy jóstehetség ahhoz, hogy megtippeljük, a Tesla Model 3 előbb utóbb elnyeri a legnagyobb darabszámban eladott villanyautó címét. Az, hogy ez ilyen gyorsan be is következik, talán sokakat meglep.

400.000+

Ha tavaly ilyenkor, esetleg a korábbi években megkérdeztünk volna valakit, hogy melyik a valaha eladott legnagyobb darabszámú villanyautó a világon, valószínűleg még a laikusok is a Nissan Leafre tippeltek volna. Különösen a 2010-es első generáció jellegzetes első lámpái miatt sokaknak a japán modell egyet jelentett a villanyautózással. Még ha nem is volt tökéletes, a  Nissan modelljének érdemei tagadhatatlanok a zéró emissziós autók történelmében és ott lesz a helye a lexikonokban a GM EV-1 mellett.

Mégis, nem tudunk nem édes-keserűen beszélni a Leaf legújabb kori történetéről, mert bár papíron jól nézett ki a modellfrissítés, valami nagyon félrement.

Tavaly március elején adott ki sajtóközleményt a japán gyár, miszerint a típus globális eladásai elérték a 400 ezer darabot, amivel a valaha gyártott legnagyobb példányszámban értékesített villanyautó lett. A dicső múlt azonban úgy néz ki nem volt elég a siker folytatására.

Bár a 2017-es új generációs Leaf pont az előd legtöbbet kritizált pontját, a megosztó külsőt cserélte le egy sokkal konzervatívabb kasznira és még az aksi is nagyobb lett, a típus eladásai 2019-ben csökkenni kezdtek. Az utolsó ismert számok a 2019 november végi állást rögzítik – addig a pontig 64.385 Leafet adtak el tavaly. Csakhogy egy évvel korábban, ugyanekkor, 82.676-nál állt a számláló, ami 22%-os visszaesés. Ráadásul ez a szám még szomorúbb ha tudjuk, hogy eközben a villanyautós világpiac 13%-kal bővült.

Hogy miért torpant meg a Leaf sikersztorija? Erre biztos van többféle magyarázat. Én úgy foglalnám össze, hogy az autó 1-2 évet késett. A 40-es aksi nem rossz, de ebben az árkategóriában 2019-ben már nehezen versenyképes, a 62-esből pedig úgy tűnik nem tudnak eleget gyártani. Ráadásul a tudatos villanyautó vásárlók szemében komoly szálka, hogy a Leaf aksijából kispórolták az aktív hűtést, ami hosszú utakon lassabb töltéshez, hosszú távon pedig fokozottabb cella degradációhoz vezet a temperált akkumulátoros versenytársakhoz képest.

Az adatok forrása: Tesla, Wikipedia, ev-sales.blogspot.com. A 2019-es Leaf eladások a Villanyautosok.hu becslése

Szumma szummarum, ha összerakjuk a 2019 február végi 400 ezres állást és a novemberig eladott további 51.543 Leafet akkor az utolsó ismert adatok alapján 451 ezernél állt a mutató. Egy durva becslést azért tudunk decemberre is kalkulálni: 2018 utolsó hónapjában kicsit kevesebb mint 6000 Leaf fogyott, ha pedig ezt csökkentjük 22%-al, akkor nagyjából 4700-at  kapunk 2019 decemberére.

Így, tippünk szerint, 2019 végéig 456 ezer Nissan Leaf fogyott a típus gyártásának megkezdése óta.

Ezen senki nem fog meglepődni

A trónfosztó pedig, természetesen, a Tesla Model 3 lehet.

A típus gyártása nagyon lassan indult, a történetet már mindenki ismeri. A sztori vége az lett, hogy bár az első 3-ast 2017 július elején adták át, az év végéig mindössze 1764-et tudtak kiszállítani. Aztán jött 2018, amikor már 146.044 Model 3 ment el a világpiacon és ezzel az év legkeresettebb villanyautója lett a típus. A Tesla múlt pénteki közleménye óta pedig már tudjuk, hogy 2019-ben dupláztak és 300.815 talált gazdára a típusból.

Így a matek elég egyszerű: 2019 végéig 448.623 Model 3 futott a világ útjain, ami nagyjából 8 ezerrel lehet lemaradva a Leaf számai mögött.

És hogy miért gondoljuk, hogy hamarosan megtörténik a helycsere az all-time eladási listán? Nos a tavalyi adatok alapján hetente közel 5800 Model 3 talál gazdára a világon, míg Leafből 1300 fogy. Persze van pár dolog ami árnyalja a képet: a Tesla eladásai tradicionálisan elég gyengék a negyedév legelején, ugyanakkor most kezdődnek a kínai autók kiszállításai is, ami javíthat a számokon.

Az adatok forrása: Tesla, Wikipedia, ev-sales.blogspot.com. A 2019-es Leaf eladások a Villanyautosok.hu becslése

Akárhogy is, meglepődnénk, ha január közepén nem lépne az első helyre a Model 3, márciusban pedig már elérheti az 500.000 darabot is az autó.

1 millió

És ha már mérföldkövek: számításaink szerint 2019 végéig 902.343 autót szállított le fennállása óta a Tesla. Bár az év első negyedéve tradicionálisan a leggyengébb az autóiparban, nem kizárt, hogy az időszak végére meglehet az 1 millió autó – a szám pedig idén több mint a másfélszeresére nőhet. A növekedés üteme is figyelemre méltó: az 1 millió negyede 2018-ban, több mint harmada pedig 2019 során került az utakra.

Forrás: Reddit / bobsil1
Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.