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
auto

Őrségváltás a villanyautózásban: új No.1 érkezik

elektromos autó
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

Nem kellett túl nagy jóstehetség ahhoz, hogy megtippeljük, a Tesla Model 3 előbb utóbb elnyeri a legnagyobb darabszámban eladott villanyautó címét. Az, hogy ez ilyen gyorsan be is következik, talán sokakat meglep.

400.000+

Ha tavaly ilyenkor, esetleg a korábbi években megkérdeztünk volna valakit, hogy melyik a valaha eladott legnagyobb darabszámú villanyautó a világon, valószínűleg még a laikusok is a Nissan Leafre tippeltek volna. Különösen a 2010-es első generáció jellegzetes első lámpái miatt sokaknak a japán modell egyet jelentett a villanyautózással. Még ha nem is volt tökéletes, a  Nissan modelljének érdemei tagadhatatlanok a zéró emissziós autók történelmében és ott lesz a helye a lexikonokban a GM EV-1 mellett.

Mégis, nem tudunk nem édes-keserűen beszélni a Leaf legújabb kori történetéről, mert bár papíron jól nézett ki a modellfrissítés, valami nagyon félrement.

Tavaly március elején adott ki sajtóközleményt a japán gyár, miszerint a típus globális eladásai elérték a 400 ezer darabot, amivel a valaha gyártott legnagyobb példányszámban értékesített villanyautó lett. A dicső múlt azonban úgy néz ki nem volt elég a siker folytatására.

Bár a 2017-es új generációs Leaf pont az előd legtöbbet kritizált pontját, a megosztó külsőt cserélte le egy sokkal konzervatívabb kasznira és még az aksi is nagyobb lett, a típus eladásai 2019-ben csökkenni kezdtek. Az utolsó ismert számok a 2019 november végi állást rögzítik – addig a pontig 64.385 Leafet adtak el tavaly. Csakhogy egy évvel korábban, ugyanekkor, 82.676-nál állt a számláló, ami 22%-os visszaesés. Ráadásul ez a szám még szomorúbb ha tudjuk, hogy eközben a villanyautós világpiac 13%-kal bővült.

Hogy miért torpant meg a Leaf sikersztorija? Erre biztos van többféle magyarázat. Én úgy foglalnám össze, hogy az autó 1-2 évet késett. A 40-es aksi nem rossz, de ebben az árkategóriában 2019-ben már nehezen versenyképes, a 62-esből pedig úgy tűnik nem tudnak eleget gyártani. Ráadásul a tudatos villanyautó vásárlók szemében komoly szálka, hogy a Leaf aksijából kispórolták az aktív hűtést, ami hosszú utakon lassabb töltéshez, hosszú távon pedig fokozottabb cella degradációhoz vezet a temperált akkumulátoros versenytársakhoz képest.

Az adatok forrása: Tesla, Wikipedia, ev-sales.blogspot.com. A 2019-es Leaf eladások a Villanyautosok.hu becslése

Szumma szummarum, ha összerakjuk a 2019 február végi 400 ezres állást és a novemberig eladott további 51.543 Leafet akkor az utolsó ismert adatok alapján 451 ezernél állt a mutató. Egy durva becslést azért tudunk decemberre is kalkulálni: 2018 utolsó hónapjában kicsit kevesebb mint 6000 Leaf fogyott, ha pedig ezt csökkentjük 22%-al, akkor nagyjából 4700-at  kapunk 2019 decemberére.

Így, tippünk szerint, 2019 végéig 456 ezer Nissan Leaf fogyott a típus gyártásának megkezdése óta.

Ezen senki nem fog meglepődni

A trónfosztó pedig, természetesen, a Tesla Model 3 lehet.

A típus gyártása nagyon lassan indult, a történetet már mindenki ismeri. A sztori vége az lett, hogy bár az első 3-ast 2017 július elején adták át, az év végéig mindössze 1764-et tudtak kiszállítani. Aztán jött 2018, amikor már 146.044 Model 3 ment el a világpiacon és ezzel az év legkeresettebb villanyautója lett a típus. A Tesla múlt pénteki közleménye óta pedig már tudjuk, hogy 2019-ben dupláztak és 300.815 talált gazdára a típusból.

Így a matek elég egyszerű: 2019 végéig 448.623 Model 3 futott a világ útjain, ami nagyjából 8 ezerrel lehet lemaradva a Leaf számai mögött.

És hogy miért gondoljuk, hogy hamarosan megtörténik a helycsere az all-time eladási listán? Nos a tavalyi adatok alapján hetente közel 5800 Model 3 talál gazdára a világon, míg Leafből 1300 fogy. Persze van pár dolog ami árnyalja a képet: a Tesla eladásai tradicionálisan elég gyengék a negyedév legelején, ugyanakkor most kezdődnek a kínai autók kiszállításai is, ami javíthat a számokon.

Az adatok forrása: Tesla, Wikipedia, ev-sales.blogspot.com. A 2019-es Leaf eladások a Villanyautosok.hu becslése

Akárhogy is, meglepődnénk, ha január közepén nem lépne az első helyre a Model 3, márciusban pedig már elérheti az 500.000 darabot is az autó.

1 millió

És ha már mérföldkövek: számításaink szerint 2019 végéig 902.343 autót szállított le fennállása óta a Tesla. Bár az év első negyedéve tradicionálisan a leggyengébb az autóiparban, nem kizárt, hogy az időszak végére meglehet az 1 millió autó – a szám pedig idén több mint a másfélszeresére nőhet. A növekedés üteme is figyelemre méltó: az 1 millió negyede 2018-ban, több mint harmada pedig 2019 során került az utakra.

Forrás: Reddit / bobsil1

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.