Ha megkérdeznénk olvasóinkat, mi Kína legnépszerűbb elektromos autója, valószínűleg sokan a Tesla Model 3-ra szavaznának. 2020-ban kétségtelenül ez volt a helyzet, de idén február végéig már nem a kaliforniai márka sanghaji gyártású autói vitték a prímet, hanem egy döbbenetesen olcsó, aprócska jármű volt az első helyen.
Persze ebben nincs is semmi igazán meglepő.
Olcsó húsnak
Az teljesen természetes, hogy egy 1,3 millió forinttól induló, a Model 3 árának tizedébe kerülő mikroautóból többet adnak el, mint egy drága, nagy, erős szedánból. Az is igaz azonban, hogy éppen az ár és a méretek miatt kicsit vissza kell vennünk elvárásainkból a típus kapcsán.
A Wuling Hongguang MINI EV két akkumérettel kapható az országban. A kisebbik alig több mint 9 kWh kapacitású, és ezzel a helyi tesztelési szabvány szerint 120 kilométerre képes a 17 lóerős motorral. A végsebesség 100 km/h. Az előbbi adatokban nincsen elírás, igen, nálunk hibrideket szerelnek ekkora aksival, 17 paripa pedig kevesebb, mint ami a Trabantban volt.
Egyedül a 120 kilométeres hatótáv tűnik túl optimistának, de az NEDC-n alapuló szabvány nem túl megbízható, valószínűleg jó, ha ennek 50-60%-a a valós adat, pláne az eszelős csúcssebességgel repesztve. A nagyobb aksi is 14 kWh alatt marad, a hatótáv ezzel 170 kilométerre nő – állítólag – és ezért már kemény 1,7 millió forintbak megfelelő helyi valutát kell kicsengetni.
A kevesebb mint 3 méter hosszú autó egyébként méretben pont félúton van a Smart fortwo és forfour között, szóval városi közlekedésre biztosan remek kis gokart, van benne Bluetooth és légkondi is, de a kínai piacra tervezett utascellára én nem bíznám azért az életemet.
Nagyüzem
Az autóból tavaly nagyjából 120 ezer kelt el, azonban ahogy futott fel a termelés, nőttek a darabszámok, idén az év első két hónapjában már 50 ezer felett jártak.
Most egy kanadai youtubernek sikerült bejutnia az üzembe, ahol a kocsi készül – na nem kell itt valami titkos rejtettkamerás akcióra gondolni, úgy néz ki, vannak itt rendszeres gyárlátogatós sajtó és/vagy turista csoportok. A cikk alján beszúrjuk az eredeti videót, de álljon itt most néhány érdekes részlet a gyártásról.
Mint a képeken is látszik, a modern gyárban abszolút rendezett körülmények között folyik a munka – egy-egy kocsit 4 óra alatt gyártanak le. Az üzemben komoly tesztállomások is vannak, így például tesztelik az aksik és az autó pára-, hő-, és hidegtűrő képességét is.
Rendelkeznek egy saját szélcsatornával is, ami, még ha nem is pont úgy néz ki, mint amit a Forma 1-es istállóknál látunk, több mint amire az ember számítana egy ilyen kis szappantartó gyártásánál. A gyárnak egész komoly tesztpályája is van, ami leginkább egy döntött felszíni metró, vagy maglev vonalhoz hasonlít, és különböző bordázatokat szimulálva a kész autók felfüggesztését vizsgálja.
Ha hihetünk a videót készítő úrnak, a kocsi egészére 8 év / 120 ezer kilométer garanciát vállal a gyártó, ami meglepően sok ennyi pénzért. Itthon ennél nyolcszor drágább autókhoz is sokszor csak 2 év jár, de a Tesla is csak 4 évet vállal.
A képek alapján egyébként úgy tűnik, hogy a padlólemezre különböző felépítmények is kerülhetnek, mivel nem mindegyik autó nézett ki ugyanúgy, vagy a gyártó más modelljei is készülnek itt – erre nem tért ki a videó.
Ami viszont egészen meglepő volt, az az, hogy a gyár épületei között munkára vannak fogva a Mini EV társai – méghozzá sofőr nélküli önvezető üzemmódban. Természetesen ez egy erősen szabályozott környezet, nem egy forgalmas város utcája, de a kis járgányok nagyon kulturáltan húzzák utánfutón az alkatrészeket az épületek között, miközben a zebráknál megállva átengedik a munkásokat és turistákat.
Lehet mégsem kellene legyinteni minden olcsó kínai villanyautó láttán.