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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Ha megkérdeznénk olvasóinkat, mi Kína legnépszerűbb elektromos autója, valószínűleg sokan a Tesla Model 3-ra szavaznának. 2020-ban kétségtelenül ez volt a helyzet, de idén február végéig már nem a kaliforniai márka sanghaji gyártású autói vitték a prímet, hanem egy döbbenetesen olcsó, aprócska jármű volt az első helyen.

Persze ebben nincs is semmi igazán meglepő.

Forrás: Youtube / Gweilo60

Olcsó húsnak

Az teljesen természetes, hogy egy 1,3 millió forinttól induló, a Model 3 árának tizedébe kerülő mikroautóból többet adnak el, mint egy drága, nagy, erős szedánból. Az is igaz azonban, hogy éppen az ár és a méretek miatt kicsit vissza kell vennünk elvárásainkból a típus kapcsán.

Európába jön a brutálisan olcsó és népszerű kínai miniautó

A Wuling Hongguang MINI EV két akkumérettel kapható az országban. A kisebbik alig több mint 9 kWh kapacitású, és ezzel a helyi tesztelési szabvány szerint 120 kilométerre képes a 17 lóerős motorral. A végsebesség 100 km/h. Az előbbi adatokban nincsen elírás, igen, nálunk hibrideket szerelnek ekkora aksival, 17 paripa pedig kevesebb, mint ami a Trabantban volt.

Az akkupakk kívülről. Forrás: Youtube / Gweilo60

Egyedül a 120 kilométeres hatótáv tűnik túl optimistának, de az NEDC-n alapuló szabvány nem túl megbízható, valószínűleg jó, ha ennek 50-60%-a a valós adat, pláne az eszelős csúcssebességgel repesztve. A nagyobb aksi is 14 kWh alatt marad, a hatótáv ezzel 170 kilométerre nő – állítólag – és ezért már kemény 1,7 millió forintbak megfelelő helyi valutát kell kicsengetni.

A kevesebb mint 3 méter hosszú autó egyébként méretben pont félúton van a Smart fortwo és forfour között, szóval városi közlekedésre biztosan remek kis gokart, van benne Bluetooth és légkondi is, de a kínai piacra tervezett utascellára én nem bíznám azért az életemet.

Nagyüzem

Az autóból tavaly nagyjából 120 ezer kelt el, azonban ahogy futott fel a termelés, nőttek a darabszámok, idén az év első két hónapjában már 50 ezer felett jártak.

Most egy kanadai youtubernek sikerült bejutnia az üzembe, ahol a kocsi készül – na nem kell itt valami titkos rejtettkamerás akcióra gondolni, úgy néz ki, vannak itt rendszeres gyárlátogatós sajtó és/vagy turista csoportok. A cikk alján beszúrjuk az eredeti videót, de álljon itt most néhány érdekes részlet a gyártásról.

Forrás: Youtube / Gweilo60

Mint a képeken is látszik, a modern gyárban abszolút rendezett körülmények között folyik a munka – egy-egy kocsit 4 óra alatt gyártanak le. Az üzemben komoly tesztállomások is vannak, így például tesztelik az aksik és az autó pára-, hő-, és hidegtűrő képességét is.

Rendelkeznek egy saját szélcsatornával is, ami, még ha nem is pont úgy néz ki, mint amit a Forma 1-es istállóknál látunk, több mint amire az ember számítana egy ilyen kis szappantartó gyártásánál. A gyárnak egész komoly tesztpályája is van, ami leginkább egy döntött felszíni metró, vagy maglev vonalhoz hasonlít, és különböző bordázatokat szimulálva a kész autók felfüggesztését vizsgálja.

Ez a tesztpálya. Forrás: Youtube / Gweilo60

Ha hihetünk a videót készítő úrnak, a kocsi egészére 8 év / 120 ezer kilométer garanciát vállal a gyártó, ami meglepően sok ennyi pénzért. Itthon ennél nyolcszor drágább autókhoz is sokszor csak 2 év jár, de a Tesla is csak 4 évet vállal.

A képek alapján egyébként úgy tűnik, hogy a padlólemezre különböző felépítmények is kerülhetnek, mivel nem mindegyik autó nézett ki ugyanúgy, vagy a gyártó más modelljei is készülnek itt – erre nem tért ki a videó.

This slideshow requires JavaScript.

Ami viszont egészen meglepő volt, az az, hogy a gyár épületei között munkára vannak fogva a Mini EV társai – méghozzá sofőr nélküli önvezető üzemmódban. Természetesen ez egy erősen szabályozott környezet, nem egy forgalmas város utcája, de a kis járgányok nagyon kulturáltan húzzák utánfutón az alkatrészeket az épületek között, miközben a zebráknál megállva átengedik a munkásokat és turistákat.

Ebben a kis kocsiban nem ül senki. Forrás: Youtube / Gweilo60

Lehet mégsem kellene legyinteni minden olcsó kínai villanyautó láttán.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.