Megszólalt a tűzoltóparancsnok és Musk is a texasi Tesla-baleset ügyében

Mindenki üljön le, és kapaszkodjon meg: félrevezetőek voltak a tegnapi szalagcímek.

4 órás tűz – amit 2-3 perc alatt eloltottak

A tegnap nagy port kavart texasi Tesla-baleset kapcsán a sajtó nagy része szalagcímben hozta a szenzációt: 4 órán át küzdöttek a tűzoltók a lángokkal! Na ugye ezek az elektromos autók, micsoda veszélyt jelentenek, bezzeg mennyivel jobb 55 liter erősen gyúlékony folyadékon ülni! A címlapokon az is megjelent, hogy 32 ezer gallon, azaz 120 köbméter (120 ezer liter) víz kellett az oltáshoz.

Bár az akkumulátor-tüzeket valóban igen nehéz eloltani, mint most kiderült, a fenti híradások abszolút tévesek voltak. A legtöbb sajtóorgánum azt is tudni vélte, hogy a tűzoltóság felhívta a Tesla erre fenntartott forródrótját, hogy tanácsot kérjenek, miként fékezzék meg a lángokat. Ez is kamu volt.

A The Houston Chronicle című helyi lapnak nyilatkozott Palmer Buck, a helyi tűzoltóság parancsnoka, aki a következőket mondta:

„Ami a tüzet illeti, sajnos a pletykákkal nagyon elszaladt a ló. Nem kellett 4 óra a tűz eloltásához. Miután kiért a csapatunk, két-három perc alatt sikerült megfékezni a tüzet – ekkor már látszott, hogy emberek vannak az autóban. Ezután már csak az akkumulátorok hűtése történt, ugyanis a károsodás miatt elindult bennük egy láncreakció.”

A kapitány azt is hozzátette, hogy az eljárás hasonló volt ahhoz, amit erdőtüzeknél használnak, ahol, miután kialudtak a lángok, még hosszú ideig hűtik a parazsat, hogy ne lobbanjon be újra. Az autót nem szedték darabokra, mert a vizsgálat lezártáig bűnügyi helyszínnek számít, és valóban ott voltak 4 órán keresztül, de csak kis mennyiségű vízzel hűtötték az aksit, nem aktív tűzoltás folyt.

A Model S és X roncsok egyébként mindig szörnyen néznek ki egy tűz után, mivel az autók szerkezetének egy jelentős része alumínium, ami a hő hatására megolvad. Valószínűleg, mire a tűzoltók kiértek, az autó már menthetetlen volt, ami szintén a becsapódás hatalmas erejét sejteti.

Buck cáfolta azt is, hogy felhívtak volna bármilyen forródrótot. Mint elmondta, van a Teslának egy kifejezetten a mentőegységek részére készített útmutatása – ezt követték.

„Munkánk része, hogy lépést tartsunk az új technológiákkal, legyenek azok elektromos autók, vagy más új típusok. A modern autóknak megerősített vázszerkezetük van, néhol speciális acélötvözeteket használnak. A hagyományos feszítő-vágó ezt nem tudja átvágni, ezen az autón egy karcolást sem ejtett volna. Frissítenünk kellett az eszközparkot és a tréninganyagokat, és folyamatosan képeznünk kell magunkat az új technológiákból. Az elektromos autókban nagyfeszültségű vezetékek vannak, amiket nem szeretnél megérinteni. A Tesla útmutatásában külön leírások vannak erről, és megmutatja, hol kell ezeket átvágni. Az ilyen esetek folyamatosan emlékeztetnek minket, hogy frissen kell tartanunk a tudásunkat, és fel kell készülnünk abból is, hogy ezek az autók miként viselkednek balesetben” – fejezte be a parancsnok.

Igazán jó olvasni Buck parancsnok szavait – nem riogat, nem megoldhatatlan feladatként festi le a villanyautókat, hanem felkészült, higgadt és tárgyilagos. Ennek megfelelően különösen bájos, hogy a szavait idéző cikk szalagcíme a következő volt: “A woodlands-i tűzoltóparancsnok szerint a Tesla-tűz jó példa arra, hogyan okoz problémákat az új technológia”.

Itt nem szabad vágni. Forrás: Tesla

Musk: nem volt bekapcsolva az Autopilot

Nem kellett arra sem sokat várnunk, hogy Elon Musk is reagáljon a balesetre.

Musk állítása szerint az eddig megvizsgált adatok azt mutatják, hogy az Autopilot nem volt bekapcsolva a baleset során, a nyilvános teszten lévő FSD, azaz a teljes önvezetés extrát pedig meg sem vásárolta a tulajdonos, így azt biztosan nem is használhatta.

Persze erre lehet mondani, hogy mégis mi mást állítana Elon Musk, de elég nagy butaság lenne a részéről ebben hazudni, hiszen, ahogy ilyenkor már megszoktuk, a két nagy amerikai közlekedésbiztonsági hivatal már meg is kezdte a baleset vizsgálatát és az adatok begyűjtését.

Musk azt is megerősítette, amit mi is leírtunk tegnap: felfestések nélküli mellékúton az Autopilotot be sem lehet kapcsolni – nem engedi a rendszer. Bár ebben azért vannak határesetek, ahol már láttunk így működni autókat (pl. amikor a felfestés menet közben tűnik el, vagy ha a két sáv között az aszfaltcsíkok illesztésénél jól látható csík van), a hivatalos vizsgálat fogja egyértelműen feltárni az ügy részleteit.

Címlapfotó: CNBC

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.