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
auto
2024. 04. 26. péntek

Pozsony hidrogén üzemanyagcellás buszokat vásárol

egyéb

Északi szomszédunk, Szlovákia fővárosának közlekedési vállalata, a DPB, úgy döntött, hogy mintegy 20 darab hidrogén üzemű autóbuszt vásárolnak a közeljövőben, amelyhez a pályázatot már 2021 augusztusában meghirdethetik. A maximum 12 méter hosszú tüzelőanyagcellás járművek már 2022-2023 évfordulóján forgalomba állhatnak. A vállalat abban bízik, hogy a kísérleti program elindulása további városokat is inspirálni fog, hogy helyi károsanyag kibocsátástól mentes buszokat vásároljanak, így talán fokozatosan csökkenhet a hidrogén ára is.

Szlovákia a tiszta közlekedést is támogatja a helyreállítási alapból

A másik fő probléma ugyanis (amellett, hogy egyelőre nincs Pozsonyban hidrogéntöltő-állomás) a járművek a magas beszerzési és üzemeltetési költsége. Martin Rybanský, a DPB igazgatótanácsának elnöke elmondta, hogy egy hidrogénbusz megvásárlása és üzemeltetése háromszor drágább, mint egy dízel busz költségei. A magas költségek ellenére azért tervezik a hidrogén üzemű buszok vásárlását, mert a szlovák kormány elkötelezett az emissziócsökkentés irányába, amelyben a pozsonyi közlekedési vállalat erős partner szeretne lenni. A finanszírozáshoz azonban támogatási programok létrehozására van szükség.

Pozsonyban működik Kelet-Európa első akkumulátorral támogatott villámtöltője

A megvásárolni tervezett buszok hatótávja kb. 350 km, amely alig több, mint a mai tisztán elektromos, akkumulátoros buszok hatótávja, melyek beszerzési költsége szintén magasabb, mint a hagyományos járműveké, az üzemeltetési költségük azonban harmada. Mivel egy Budapest méretű városban egy busz napi futása ritkán haladja meg a 200 kilométert, éjszakai feltöltés esetén a hidrogénnel hajtott járművek egyetlen pozitív tulajdonsága, a gyors utántöltés sem jelent valódi gyakorlati előnyt.

Címlapkép: DPB

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.