Itt a statisztika: így pályáztak a cégek villanyautóra

Alighogy elindult a villanyautós pályázat, egy órán belül már ki is merült a keret, pedig a pályázat reggelén sokan még csak belépni sem tudtak a felületre.

Ha a fenti mondat ismerősen hangzott az nem véletlen, de most nem a lakossági, hanem a céges e-mobilitás pályázatról beszélünk. Ahogy egy hónapja, úgy most is érdekelt minket mire, és hogyan pályáztak az olvasóink, és ahogy akkor, úgy most is igen magas volt a válaszadók száma. Több mint 100-an töltötték ki a kérdőívünket, és az 1-estől kevéssel 400 alattig kaptunk iktatószámokat is, ami azt jelenti, hogy ismét a pályázók negyede válaszolt nekünk, így, bár statisztikai értelemben nem reprezentatív, de mégis eléggé átfogó a minta.

Nézzük az eredményeket!

Ez sem volt egyszerű

A múltkori eredményekhez hasonlóan, autók képei helyett, most is az olvasóinktól érkezett kommentekkel, idézetekkel szórjuk tele a cikket – igyekeztünk kiegyensúlyozottan válogatni, hogy ne csak horror sztorikat terjesszünk.

8 óra 01 perckor egyből sikerült belépni. Minden simán ment, 8 óra 20 perc a beadás dátuma.

8:03-tól már nem lehetett belépni, 3 külön IP címről folyamatos frissítéssel, Mac, IOS és Windows rendszeren. Mire sikerült belépni, már nem lehetett új pályázatot indítani. Csodás, pöfögtetem tovább a dízelt a városban, jólvan az úgy.

Összességében elmondható, hogy ennek a pályázatnak a lebonyolítása sem volt zökkenőmentes. Bár itt kevesebb pályázóra lehetett számítani (az 1 milliárdos keret 4-500 járműre lehet elég, és egy vállalkozás akár több autót vagy motort is rendelhetett), a reggel 8 órás induláskor nagyon sokan most sem tudtak belépni, amikor pedig végre sikerült, vagy amikorra megadták céges adataikat, már nem lehetett pályázatot benyújtani.

Ugyanakkor igen érdekes, hogy a múltkori egyértelmű és egyöntetű bukta után, most a nehézségek ellenére jobb osztályzatokat kapott a pályázat lebonyolítása, és 2,63 lett az átlag az iskolai 5-ös skálán.

Ez egy orosz rulett nem pályázat!


Ez így nem pályázat ez egy szerencsejáték


Görögországból sikerült mobilnettel 🙂

Persze ha csak azokat kérdezzük, akiknek nem sikerült, akkor 83%-ra emelkedik az elégtelenek aránya, és 3-asnál jobb osztályzat nincs is, ha pedig a sikeres pályázókat kérdezzük, mindössze 18% adott közepesnél rosszabb jegyet. Múltkor az eredménytől függetlenül a többség évismétlésre küldte volna a lebonyolítást végző csapatot.

Reggel 8 óra óta folyamatosan próbálkoztam, percenként frissítettem az oldalt. Mire sikerült belépni (negyed 10 körül), már nem lehetett pályázni, mert kimerült a keret.

Reggel 8-kor még csak 2 kereskedő volt a regisztrált kereskedők listában, de szerencsére 8:15-kor már megjelent a többi kereskedés is és ki tudtam választani a megfelelőt.

Ahogy a lakossági pályázat esetében, a résztvevők túlnyomó többsége most is először pályázott villanyautós támogatásra.

Mire pályáztál?

Természetesen az egyik legérdekesebb kérdés, hogy ki mekkora támogatásra, hány autóra, és milyen típusokra pályázott.

A toplistában több érdekességet is megfigyelhetünk a lakossági pályázathoz képest. A korábbi torony magas győztes (21%) Dacia Spring, most csak a 4. helyet szerezte meg, a második Renault Zoe (14%) pedig csak 12. lett a 26 modellt felvonultató listán. Természetesen ez valamennyire érthető a magánszemélyek és a cégek eltérő anyagi lehetőségei miatt. A lakosságin 3. és 4. Model 3 SR+ és VW ID.3 most is jól szerepeltek és megcsíptek az első két helyet.

Első körben már 8 óra 1 perckor nem engedett be a rendszer, mert “túl sokan vannak az oldalon”. Majd sikerült belépnem, de azt írta ki, hogy “Új pályázat létrehozására jelenleg nincs lehetőség.”. Gondolom elfogyott a keret. Katasztrófa ez a pályázati rendszer! Teljesen igazságtalan így ez, mert felkészülve ültem ott 7:45-től. Megrendeltem az autót, meg van minden dokumentum amit kérnek, csak fel kellene töltenem, de már nem lehet.

Ami kicsit meglepő, hogy bár most motorokra is lehetett pályázni, összesen 8 válaszadó jelölt meg  kétkerekű villanyjárművet. Az autómegosztókban népszerű e-UP! is éppen csak tizedik lett, persze elképzelhető, hogy a flottakezelők nem töltötték ki a mi kérdőívünket- ezért is mondjuk, hogy ez egy releváns adatsor, de nem feltétlenül reprezentatív.

A fenti feltételezés már csak azért is valószínű, mert válaszadóink 93%-a csak egy villanyjárműre pályázott.

A legtöbben most is a 2,5 millióval támogatott személyautó kategóriában indultak, a válaszadók több mint harmada pedig drágább 5 ülésest választott, amire csak 1,5 millió a támogatás. 8% pályázott robogóra.

Végre beenged az oldal, de utána elképesztően lassan töltötte a felületet, amire beírtam az adatokat kirakott, hogy nem lehet már beadni pályázatot.


Viszonylag gyorsan és gördülékenyen működött az oldal, az egyetlen probléma az volt, hogy mindössze két kereskedő volt a listában, így kénytelen voltam közülük választani, remélem utólagosan lehet módosítani.

A megrendelt villanyjárművek negyede már raktáron van, így ahogy megvan a Támogatói Okirat, már el is lehet őket vinni, ötödük pedig 2-3 hónapon belül érkezik. 13% viszont sajnos a következő évig kell várjon a megrendelt járműre.

Gyorsan sikerült bejutni, minden viszonylag könnyen ment. A technikai rész most jól működött, de rettenetesen kevés a pályázati keret. Aki 8:02-kor próbált bejutni, az már nagy valószínűséggel várólistára került, és jó eséllyel ki is maradt.


Gyökeres átalakításra szorul ez a rendszer. Vagy adjanak kevesebbet, vagy másképpen, de ez így nem vicces.


Hajrá Magyarország! Hajrá Magyarok!

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.