Mi az a PURE ETCR, amiben a magyarok is jeleskednek?

Augusztus 21-én és 22-én izgalmas programban vehetnek részt az autóversenyzés azon rajongói, akik ellátogatnak a Hungaroringre, merthogy Magyarországon elsőként kerül sor tisztán elektromos meghajtású túraautók összecsapására a PURE ETCR versenysorozat keretein belül. A kétnapos hétvégi eseményen valójában két bajnokság alakulásának is szemtanúi lehetnek a látogatók, hiszen az elektromos autók a FIA WTCR hagyományos járműveivel váltják egymást a pályán, így a lelátókat elfoglaló vendégek össze is tudják hasonlítani a két hajtástechnológia által nyújtott élvezeteket.

Forrás: PURE ETCR

De a PURE ETCR bajnokság nem csupán azért fontos számunkra, mert az autósport jövőjét vetíti elénk a károsanyag-, és CO2-kibocsátásmentes futamaival, hanem azért is említésre méltó, mert magyar vonatkozása is van mind a pilóták, mind a csapatok között, akik ráadásul már az első versenyhétvégén sikereket értek el.

A mogyoródi esemény előtt egy ötrészes cikksorozatban mutatjuk be a legfontosabb tudnivalókat a versenysorozattal kapcsolatban. Kezdjük egy általános áttekintéssel, hogyan is született meg a PURE ETCR, és miként zajlik egy-egy versenyhétvége.

A világ első olyan elektromos túraautó-bajnokságát, amelyben több autógyártótól szerepelnek versenyautók, a TCR promótere, a WSC Technology jelentette be még 2018-ban, a Genfi Autószalon előtt. Az akkoriban még E-TCR néven emlegetett versenyszériához néhány nappal később megérkeztek a tervezett műszaki specifikációk is, sőt, bemutatkozott a CUPRA e-Racer tanulmány, mint a bajnokság legelső indulója. Az akkor közzétett tervek szerint az E-TCR versenykoncepcióból 2020-ban startolt volna el a saját bajnokság.

Cupra e-Racer

2018 márciusától a Cupra villanyautójának fejlesztése és tesztelése kapta a főszerepet, majd másfél évvel később a Hyundai is csatlakozott a sorozathoz a Veloster N versenyautójával (ezt a Frankfurti Autószalonon is megnéztük, illetve a Hungaroringen is lefotózták tesztelés közben), 2019 decemberében pedig egy Alfa Romeóval is bővült a mezőny.

A versenysorozat megvalósításának történetében 2020 februárja a következő fontos mérföldkő, amikor is átnevezték PURE ETCR-re, bejelentették a végleges formátumot, és közzétették a versenynaptárat, mely szerint még az év nyarán megkezdődött volna egy bemutató szezon hat eseménnyel. Ezt követően 2021-ben már a FIA hivatalos elektromos túraautó-bajnokságaként eTouring Car World Cup néven rajtolt volna el a bajnokság nyolc helyszínnel.

A világjárvány másképp gondolkodott a PURE ETCR indulásáról, de azért nem maradt teljesen esemény nélkül a tavalyi év: októberben például megtartották a bajnokság hivatalos nyitórendezvényét Koppenhágában, novemberben pedig bemutatták a futamok rajtkapuját Spanyolországban, ahol Michelisz Norbert vezette a Hyundai villanyautóját. Az Alfa Romeo Giulia elektromos versenyzésre konfigurált változata is ezen a MotorLand Aragón eseményen dobta le magáról a leplet.

Forrás: PURE ETCR

2021 februárjában elkészült a frissített versenynaptár, amelybe végül csak öt helyszín fért be: egy olasz, egy spanyol, egy dán, egy magyar, valamint egy dél-koreai pálya. 2021. június 19-én végül sikerült megtartani a PURE ETCR első teljes versenynapját. A fentebb említett FIA eTouring Car világbajnoksággá válás, mellyel a pilóták és a gyártók világbajnoki címeket is szerezhetnek, az idei áprilisi bejelentés szerint a következő, 2022-es évad újdonsága lesz.

A szervezők alapvetően egy olyan elektromosautó-bajnokságot álmodtak meg, ahol a járművek meg tudják mutatni a bennük rejlő teljesítményt, és a pilótáknak nem kell takarékoskodniuk az energiával. Ezért a PURE ETCR-ben rövid, néhány körös futamokban csapnak össze egymással a pilóták – hogy ki kivel, az a futamok előtt dől el. Először sorsolás útján két csoportra (A és B) osztják a három csapat 12 pilótáját, majd a csoportokon belül hármas mezőnyöket alakítanak ki. Az első fordulóban (Battle 1) ezen triók tagjai mérik össze tudásukat, majd az eredményeik alapján párosával (első az elsővel, második a másodikkal, harmadik a harmadikkal) állnak fel a rajtkapuhoz a második fordulóban (Battle 2). A harmadik kör egy időmérő, amely a rajtpozíciót határozza meg a negyedik fordulóhoz, az úgynevezett DHL szuperdöntőkhöz. Az időmérőn kívül minden fordulóban pontokat szerezhetnek a versenyzők, amikkel megszerezhetik a Hétvége Királya/Királynője címet.

Forrás: PURE ETCR

Az összecsapások lefolyását némileg árnyalja, hogy az úgynevezett Driver’s Chioce lehetőséget ad egyetlen pilótának a csoportjában, hogy megváltoztassa rajtpozícióját. Kisorsolásra kerül emellett egy Golden Ticket is, amellyel egy csapatvezető kicserélhet két pilótát a két csoportban.

Hogy milyen autógyártók, csapatok, és versenypilóták visznek izgalmakat a versenypályákra a PURE ETCR versenyein, az a cikksorozatunk második részéből derül ki.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.