PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 06. 21. péntek
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

Augusztus 21-én és 22-én izgalmas programban vehetnek részt az autóversenyzés azon rajongói, akik ellátogatnak a Hungaroringre, merthogy Magyarországon elsőként kerül sor tisztán elektromos meghajtású túraautók összecsapására a PURE ETCR versenysorozat keretein belül. A kétnapos hétvégi eseményen valójában két bajnokság alakulásának is szemtanúi lehetnek a látogatók, hiszen az elektromos autók a FIA WTCR hagyományos járműveivel váltják egymást a pályán, így a lelátókat elfoglaló vendégek össze is tudják hasonlítani a két hajtástechnológia által nyújtott élvezeteket.

Forrás: PURE ETCR

De a PURE ETCR bajnokság nem csupán azért fontos számunkra, mert az autósport jövőjét vetíti elénk a károsanyag-, és CO2-kibocsátásmentes futamaival, hanem azért is említésre méltó, mert magyar vonatkozása is van mind a pilóták, mind a csapatok között, akik ráadásul már az első versenyhétvégén sikereket értek el.

Magyar siker az első elektromos túraautó-bajnokságon

A mogyoródi esemény előtt egy ötrészes cikksorozatban mutatjuk be a legfontosabb tudnivalókat a versenysorozattal kapcsolatban. Kezdjük egy általános áttekintéssel, hogyan is született meg a PURE ETCR, és miként zajlik egy-egy versenyhétvége.

A világ első olyan elektromos túraautó-bajnokságát, amelyben több autógyártótól szerepelnek versenyautók, a TCR promótere, a WSC Technology jelentette be még 2018-ban, a Genfi Autószalon előtt. Az akkoriban még E-TCR néven emlegetett versenyszériához néhány nappal később megérkeztek a tervezett műszaki specifikációk is, sőt, bemutatkozott a CUPRA e-Racer tanulmány, mint a bajnokság legelső indulója. Az akkor közzétett tervek szerint az E-TCR versenykoncepcióból 2020-ban startolt volna el a saját bajnokság.

Cupra e-Racer

2018 márciusától a Cupra villanyautójának fejlesztése és tesztelése kapta a főszerepet, majd másfél évvel később a Hyundai is csatlakozott a sorozathoz a Veloster N versenyautójával (ezt a Frankfurti Autószalonon is megnéztük, illetve a Hungaroringen is lefotózták tesztelés közben), 2019 decemberében pedig egy Alfa Romeóval is bővült a mezőny.

A versenysorozat megvalósításának történetében 2020 februárja a következő fontos mérföldkő, amikor is átnevezték PURE ETCR-re, bejelentették a végleges formátumot, és közzétették a versenynaptárat, mely szerint még az év nyarán megkezdődött volna egy bemutató szezon hat eseménnyel. Ezt követően 2021-ben már a FIA hivatalos elektromos túraautó-bajnokságaként eTouring Car World Cup néven rajtolt volna el a bajnokság nyolc helyszínnel.

A világjárvány másképp gondolkodott a PURE ETCR indulásáról, de azért nem maradt teljesen esemény nélkül a tavalyi év: októberben például megtartották a bajnokság hivatalos nyitórendezvényét Koppenhágában, novemberben pedig bemutatták a futamok rajtkapuját Spanyolországban, ahol Michelisz Norbert vezette a Hyundai villanyautóját. Az Alfa Romeo Giulia elektromos versenyzésre konfigurált változata is ezen a MotorLand Aragón eseményen dobta le magáról a leplet.

Forrás: PURE ETCR

2021 februárjában elkészült a frissített versenynaptár, amelybe végül csak öt helyszín fért be: egy olasz, egy spanyol, egy dán, egy magyar, valamint egy dél-koreai pálya. 2021. június 19-én végül sikerült megtartani a PURE ETCR első teljes versenynapját. A fentebb említett FIA eTouring Car világbajnoksággá válás, mellyel a pilóták és a gyártók világbajnoki címeket is szerezhetnek, az idei áprilisi bejelentés szerint a következő, 2022-es évad újdonsága lesz.

A szervezők alapvetően egy olyan elektromosautó-bajnokságot álmodtak meg, ahol a járművek meg tudják mutatni a bennük rejlő teljesítményt, és a pilótáknak nem kell takarékoskodniuk az energiával. Ezért a PURE ETCR-ben rövid, néhány körös futamokban csapnak össze egymással a pilóták – hogy ki kivel, az a futamok előtt dől el. Először sorsolás útján két csoportra (A és B) osztják a három csapat 12 pilótáját, majd a csoportokon belül hármas mezőnyöket alakítanak ki. Az első fordulóban (Battle 1) ezen triók tagjai mérik össze tudásukat, majd az eredményeik alapján párosával (első az elsővel, második a másodikkal, harmadik a harmadikkal) állnak fel a rajtkapuhoz a második fordulóban (Battle 2). A harmadik kör egy időmérő, amely a rajtpozíciót határozza meg a negyedik fordulóhoz, az úgynevezett DHL szuperdöntőkhöz. Az időmérőn kívül minden fordulóban pontokat szerezhetnek a versenyzők, amikkel megszerezhetik a Hétvége Királya/Királynője címet.

Forrás: PURE ETCR

Az összecsapások lefolyását némileg árnyalja, hogy az úgynevezett Driver’s Chioce lehetőséget ad egyetlen pilótának a csoportjában, hogy megváltoztassa rajtpozícióját. Kisorsolásra kerül emellett egy Golden Ticket is, amellyel egy csapatvezető kicserélhet két pilótát a két csoportban.

Hogy milyen autógyártók, csapatok, és versenypilóták visznek izgalmakat a versenypályákra a PURE ETCR versenyein, az a cikksorozatunk második részéből derül ki.

Ők csapnak össze a Hungaroring első elektromos túraautóversenyén

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.