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
auto
2024. 03. 19. kedd

Miután megszereztük első benyomásainkat az aukción vásárolt, Olaszországban taxi üzemmódban 223.000 kilométert futott Nissanunkról, elvittük egy márkaszervizes átvizsgálásra is a Nissan Centrumhoz, ahol leginkább az akku állapotára voltunk kíváncsiak, de természetesen örömmel és aggodalommal hallgattuk meg a szakemberek véleményét az autó általános állapotáról is. Ideje lenne végre honosítani az autót, ehhez azonban meg kell hoznunk egy fontos döntést, ha van kedvetek hozzászólásokkal, véleményekkel segítsetek túljutni a dilemmán.

Ha valaki most kapcsolódott be a firenzei extaxi Leafről szóló sorozatunkba, ide kattintva elolvashatja az összes epizódot.

Egyetlen dolog biztos, a taxi így nem maradhat. A továbbiakra azonban három (vagy inkább négy) forgatókönyvet is elképzeltünk, melyek közül ki kell választanunk a legjobbat (vagy a legkevésbé fájdalmasat), hogy tovább tudjunk lépni a projektben.

1. Csak működjön végre

Már az első próbaúton kiderült, hogy az autóban bár gyanúsan jó az akku, nem csak esztétikai, hanem műszaki problémáktól is szenved. Irányváltáskor hatalmas kattanás hallható, gyorsításra, lassításra, kátyú hatására jobbra húz. Fékezéskor vas-a-vason hangot hallunk, de ha már zajok, még rosszabb, hogy a sebességgel arányosan változó búgó-sípoló hang is hallható, valószínűleg a hajtóműből. Az egyik első fényszórónak hiányzik egy rögzítőfüle, nem működik a jobb hátsó ablak. Részben már esztétikai kérdés is, de mindenképp orvosolandó a lógó első lökhárító, a ragasztott jobb hátsó lámpa, és persze a lyukas tető.

A Nissanos átvizsgálás során kiderült, hogy az első fékek újak, a súrlódó hang hátulról jön, így a hátsó fékeket mindenképp rendbe kell tennünk. Az első futóműben azonban csak a szilentek és lengőkarok cseréjét javasolták, ezt viszonylag olcsón megúszhatjuk. Lökhárítóból és hátsó lámpából igyekszünk bontott példányt találni. A tetőn a lemezcsavarok helyét be kel hegeszteni vagy ragasztani, majd a fényezést javítani. A bal első lámpa egyik rögzítőfüle letörött, ha műanyagos tudja javítani, ez a megoldás, ha nem, akkor csere. Természetesen négy új gumi is kell az autóra.

A belső annyira koszos, hogy egy alapos kozmetikára mindenképp szükség van, és ha ebben a forgatókönyvben nem is az esztétikáé a főszerep, a matricákat le kell szedni, utána pedig a kissé bemattult fényezés is megérdemelne egy polírt.

Reményeink szerint ezt az opciót megúszhatjuk fél millió forint alatt.

2. Legyen szép is, ne csak jó

A mindenképp megoldandó műszaki problémákon kívül szép számmal vannak esztétikai gondok is. Az autó műszerfalát alaposan szétfúrkálta olasz taxisunk. A vezetőülés kárpitján és szivacs tömésén maradandó nyomot hagyott a 223.000 km, a könyöklő nem csak koszos, kopott is. A szabadjelző barbár, lemezcsavaros felszerelése miatt az autó beázott, ez pedig a tetőkárpitot sem hagyta nyomtalanul. A csomagtér ajtó belső műanyag burkolata több helyen törött. A kormány erősen kopott, talán a vastag  kormányvédővel tervezték megvédeni a kopástól, azonban épp ellenkező hatást értek el. Egy kicsit el tud mozdulni ez a remek kiegészítő, így a folyamatos használat során a kormány teljes felületét lecsiszolta.

Felmerült tehát az ötlet, hogy vásároljunk szép állapotú, bontott belsőt, üléseket, műanyag elemeket, tetőkárpitot, csomagtér ajtó belső burkolatot. Ha lúd, legyen kövér, miért ne legyen az autónk a 2014 után ritka extrának számító világos belsős?

Ez a művelet további fél millió forinttal növelné a számlát, így erősen kérdőjeles, hogy érdemes-e belevágni.

Megérkezett a 223 ezret futott Leafünk

3. Keressünk egy gyenge akkus, jó állapotú donort, a taxi pedig menjen a bontóba

Felmerült az ötlet, hogy keressünk a használt piacon egy olyan autót, ami esztétikailag, műszakilag vállalható, de az akkumulátora nagyon gyenge. A gyenge akkut eladhatnánk napelemes tárolónak, a szép karosszéria megkapná a taxi remek akkuját, a taxi bódéja pedig mehetne a bontóba. A kínálatot böngészve nem tűnik gazdaságilag jó döntésnek, egyelőre legalábbis nem találtunk megfelelő donort. Mire egy átlagos használatú autóban tönkremegy az akku, addigra már az autó általános állapota is kérdőjeles, ráadásul nem is olcsó ez a megoldás, 2 millió forint alatt nem igazán hirdetnek Leafeket, akku állapottól függetlenül. A ráfordítás így több lenne, mert a két autó vételára plusz az akku-csere munkadíja 5 millió forint körül alakulna, amit némileg talán csökkentene a gyenge akkuért kapott összeg.

3.b. Keressünk egy gyenge akkus, jó állapotú autót, és cseréljük ki egymással az akkut

Negyedik lehetőségnek (vagy 3.b. opciónak) tekinthető, ha a taxi karosszériája nem bontóba megy, hanem lesz belőle egy olcsó autó. Tehát a megvásárolandó gyenge akkus, de szép állapotú és a ramaty állapotú, de szuper akkus taxi között akkut cserélnénk, így lenne egy jó akkus, jó általános állapotú autónk, a taxi pedig kapna egy külső állapotához illő gyengécske akkut. Így mindkét autó piacképes lehetne, persze a taxin az 1. pontban részletezett műszakilag kritikus javításokat is el kellene végezni. A költségeink így valahol 5,5-6 millió Ft között állnának meg, de lenne egy szuper állapotú és egy kevésbé jó, de még használható autónk.

Bármelyik megoldást is választjuk, a helyzetünk nem egyszerű. A márkaszervizek óradíja egy ennyire munkaigényes javítással, hibakereséssel járó, már nem túlságosan értékes autót jelentősen megdrágítana. A hagyományos autóra berendezkedett szervizek többnyire ódzkodnak a villanyautók javításától. Az országban lévő profi villanyautóra szakosodott szerelőknél pedig hosszú várólistával számolhatunk, mert egyelőre kevés az igazán jó szakember.

Kíváncsiak vagyunk a véleményetekre, írjátok meg hozzászólásban, hogy ha ti pörgettétek volna meg ebben az oroszolasz-rulettben a revolver tárát, melyik lehetőséggel próbálnátok megúszni a biztos halált?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.