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
auto
2024. 06. 20. csütörtök

Diess sokkolta a VW vezérkart: minden negyedik német alkalmazott utcára kerülhet

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

Úgy tűnik szeptember végén Herbert Diess ismét barátokat szerzett magának Wolfsburgban. A VW csoport vezérigazgatója már többször összetűzésbe került a cég igazgatótanácsával és szakszervezetével, legújabb felszólalása is hatalmas port kavart.

Javaslata szerint 30.000 alkalmazottat, a német munkaerő negyedét kellene elbocsátaniuk.

Nem lesz jó vége

Ha az ember csak a számokat nézi, elsőre érthetetlen Diess pánik szerű előremenekülése. A VW csoport az idei első félévben 2,5 millió járművet adott el, és 8,5 milliárd EUR adózott eredményt mutatott fel. Mi a fenéért kongatja a vezérigazgató a vészharangot?! A válasz valószínűleg abban keresendő, hogy a cég első embere nem a következő pár negyedév, hanem a közép és hosszútávú jövő miatt aggódik, és úgy érzi, most még nem túl késő cselekedni.

Herbert Diess. Forrás: Wikimedia/Matti Blume

A német sajtóban megjelent információk szerint szeptember 24-én a Volkswagen AG igazgatótanácsa előtt prezentált Diess, és azt mondta, hogy a vállalat versenyképességének megőrzése céljából meg kellene válniuk 30 ezer munkatárstól. A felvetés állítólag nagy felháborodást keltett a résztvevők, illetve  érthető módon különösképpen a szakszervezet képviselői között. A beszámolók szerint a vezérigazgató minden oldalról teljes ellenállásba ütközött.

Már megint a Tesla

Diess a kiszivárgott információk szerint ismét a Teslával példálózott, amikor az okokat taglalta. Emlékeztetett rá, hogy a Giga Berlin-Brandenburg első fázisa a tervek szerint 12 ezer alkalmazottal fog évi 500.000 autót gyártani, míg a wolfsburgi központban tavaly ugyanennyi autó legyártásához 60 ezres stáb kellett. A cég saját becslése szerint egy Model 3 10 óra alatt készül el a Teslánál, míg az ID.3 gyártása háromszor ennyi időt vesz igénybe. A vezérigazgató minden üzemben évi 5% hatékonyságnövekedést várna el, de a német üzem ettől elmarad.

A cég központjából származó információk szerint ezzel Diess azt az 1994-es tervet vehette elő, amikor az akkori CEO, Fredinand Piëch szintén 30 ezer ember elbocsátását tervezte, de végül 4 napos munkahét és egy ezzel járó fizetéscsökkentés segítségével elkerülték a tömeges leépítést. Az üzemi tanács vezetője Diess kijelentésére reagálva elmondta: ekkora elbocsátás elképzelhetetlen, abszurd, és nélkülöz minden alapot, ráadásul elbizonytalanítja az alkalmazottakat.

A Tagesspiegel emlékeztet rá, hogy a részben állami tulajdonú VW csoportban még a német viszonyokhoz képest is rendkívüli befolyása van a szakszervezetnek, és évek óta nehezményezik Diess – szerintük – arrogáns stílusát.

Diess nem uralkodó, hanem CEO, és mindenki antipatikusnak tartja – így a felügyelőbizottsági forrás.

A lap azt is feleleveníti, hogy idén tavasszal komolyan felmerült Diess leváltása, de aztán végül bizalmat szavaztak neki 2025-ig (Ekkor az igazgató 67 éves lesz és a cég belső szabályzata szerint nyugdíjba kell vonulnia a CEO pozícióból – bár nyilván más, kevésbé operatív tisztséget elvállalhat). A szerződés meghosszabbításának egyik feltétele azonban az volt, hogy a vezérigazgató elkötelezte magát amellett, hogy minden német gyáregységet fejleszteni fognak – 30 ezres elbocsátásról szó sem volt, a szakszervezet azonnal megvétózta volna a kinevezését. A leépítés Wolfsburgban például már csak azért is lehetetlen, mert 2029-ig garantálták a jelenlegi létszám foglalkoztatását.

2025-ig biztosan Herbert Diess marad a VW élén

Nagyjából egy hónap múlva dőlhet el, milyen irányba mennek tovább az elképzelések, november 12-én szavaz ugyanis a felügyelőbizottság a cég fejlesztési terveiről, ekkor dől el, a globális hálózat melyik gyáregységében milyen modelleket készítenek majd a jövőben.

Vészhelyzet Wolfsburgban: a Tesla kicsinál minket!

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.