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 Ahogy azt három hete megírtuk, az Európai Parlament megszavazta azt az új szabályozást, amely 2035. január 1-től kizárólag zéró károsanyag-kibocsátású autókat engedne újonnan forgalomba helyezni a tagállamokban. Ahogy azt akkor is említettük, ez még nem a végső szó az ügyben, hiszen a mai napon várható a környezetvédelmi miniszterek döntése, majd még szükséges az Európai Bizottság jóváhagyása is. Úgy néz ki azonban, hogy az utóbbiban még nincs egyetértés. Repedezik A 2035-ről szóló döntés már a parlamentben is heves vitákat váltott ki, a néppárti képviselők szerették volna hosszabb időre elhúzni az átállást. A többség azonban végül 339-249 arányban elfogadta az eredeti javaslatot. A Reuters viszont a napokban arról számolt be, hogy öt ország, Bulgária, Olaszország, Portugália, Románia és Szlovákia azt javasolják a Bizottságnak, hogy a a belsőégésű motorok kivezetését tolják ki 2040-ig. A 2035-ös dátumot meghagynák egy köztes, 90%-os célnak – ennyivel kellene csökkenteni személyautók, 80%-kal pedig a kisáruszállítók károsanyag-kibocsátását. Bulgária azzal indokolja a javaslatot, hogy szerintük a klímacéloknak figyelembe kell venniük az EU tagállamai közötti gazdasági különbségeket, mivel a szegényebb tagállamokban kisebb a vásárlóerő is. A Reuters eredeti híre még arról szólt, hogy a német pénzügyminiszter is azt jelentette be, hogy országa nem fogja támogatni a 2035-ös céldátumot. A hírügynökség ma viszont már arról számolt be, hogy Németország környezetvédelmi minisztere azt mondta a közszolgálati ZDF csatorna kérdésére, hogy meg fogják szavazni a 2035-ös kivezetést. Így jó kérdés, hogy a német kormányzat mit is akar. 2025-ben érkezhetnek a VW Csoport 20-25 ezer eurós villanyautói. Nem kerek Természetesen innen Magyarországról első olvasatra szimpatizálunk a bolgár érveléssel, hiszen mi is tudjuk, hogy országunk lakosságának vásárlóereje nem olyan, mint Hollandiáé, vagy Németországé. Egy túl korai céldátumnak meglenne az a veszélye, hogy Kelet-Európában teljesen a földbe állnak az újautó eladások, és még tovább maradnak az utakon az öreg, szennyező autók. Ez pedig ellentétes a törvénytervezet céljaival. Csakhogy ha jobban megnézzük az érvelést, több gond is van vele. Először is itt az újautó eladásokról van szó, ami – térségünkben – már most is eleve csak egy jobban kereső réteg privilégiuma, tehát nem 3,60-as kenyér árának emelését veszi célba a szabályozás. Ennél is lényegesebb azonban, hogy nem szabad elfelejtenünk, hogy a céldátum még 12,5 évre van tőlünk. Ez több mint egy évtized! Az elektromos és belsőégésű motoros autók ára közötti különbség a felsőbb kategóriákban már ma is minimálisra olvadt, vagy el is tűnt, és ha megnézzük milyen sebességgel ment végbe ez a folyamat, akkor nehéz elképzelni, hogy 12,5 év múlva még mindig akkora lenne az olló az alsóbb és középkategóriákban, mint ma. A legtöbb autógyártó most már a tényleges elektromos tömegtermelésre készül, egyre terjednek az olcsóbb akkutípusok is, 12,5 év pedig a technológiai fejlődés tekintetében egy örökkévalóság, főleg, ha mindenki ugyanabba az irányba fejleszt. Magyarul eléggé kérdéses azzal érvelni 2022-ben, hogy még 2035-ben sem lesznek megfizethetőek az elektromos autók az átlagos autóvásárlónak. A nagy hatótávú villanyautók 10 éve még 30 milliónál kezdődtek, ma feleennyi a belépési küszöb, de a legolcsóbb kocsik az akkori ár negyedébe kerülnek, és ezek még nem is igazi milliós darabszámban gyártott tömegmodellek. Az érvelés egy másik baja viszont az öt évvel későbbi határidő. Nem tudjuk a bolgár politikai vezetés milyen változásról tud, ami 2035-ben még nem áll rendelkezésre, de mindössze 5 évvel később már azt eredményezi, hogy Bulgáriában nem fog gondot okozni a villanyautó vásárlás. A 2035-ös céldátumot egyébként olyan tömegmodellek gyártói is támogatják, mint a Ford, vagy a VW, de nem mindenki foglalt nyilvánosan állást. Reuters azt is megjegyzi, hogy az európai autógyártók szövetsége (ACEA) ugyanakkor ellenzi a 2035-ös céldátumot, ami már csak azért is furcsa, mert a szervezet elnöke az a Carlos Tavares, aki a Stellantis vezetőjeként a minap mondta azt, hogy ők készen állnak a tiszta üzemű és megfizethető villanyautók gyártására. Lítiumba fektet a Stellantis is Az ACEA egyébként amiatt aggódik, hogy lesz-e elég töltő addigra az utak mentén. Mi is értjük az aggodalmukat, azonban bizakodásra ad okot, hogy ha egy amerikai startup, az autóinak kifejlesztése és gyárainak felépítése mellett, 10 év alatt le tudott rakni 35.000 nagy teljesítményű villámtöltőt a világon, akkor talán a világ harmadik legnagyobb, 18.000.000.000.000 dollár GDP-vel rendelkező gazdaságának sem jelenthet ez gondot több mint egy évtized alatt. PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!