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 Idén tavasszal néhány autóval belevágtam egy olyan tesztsorozatba, amivel azt igyekeztem idehaza szimulálni, hogy milyen lehet eljutni az Adriára egy mai modern villanyautóval. A teszten volt két szedánunk, két felső középkategóriás SUV/Crossover modellünk és két nagy SUV-unk (azonos típusból két akkuméret). Az eredmények jól mutatták, hogy ma már nem kihívás 800 km-t megtenni ezekkel az autókkal, és hogy a valós menetidőt a külső tényezők sokkal jobban tudják befolyásolni, mint villanyautók töltési igénye. A szimulációt azért választottam, mert a legtöbb tesztautóval nincs arra lehetőség, hogy oda-vissza megtegyem ezt a távot. Most viszont a Budapest Motors jóvoltából nálam van tartóstesztre egy BMW iX3, ami kiváló lehetőséget teremt arra, hogy élesben is bemutassam mire lehet számítani a valóságban. Az iX3-nak az Audi Q4 Sportback és a Mercedes EQB 350 lehetnek a korábbi szimulációból a vetélytársai, ezért érdemes azok eredményét is megnézni. Villanyautóval az Adriára: Audi Q4 Sportback 50 vs. Mercedes EQB 350 Az útvonal adott, Veresegyházról kell Splitbe eljutni. Ez nagyjából 800 km, ha az M0-ás autópályán megyünk körbe, Budapesten keresztül egy picit kevesebb (bár időben minimális a nyereség). Ezúttal a Waze a városon keresztül navigált. Bár ebben a cikkben szó lesz a konkrét adatokról is, útközben nem arra koncentráltam, hogy a lehető legjobb időt érjük el, hanem hogy bemutassam az út során elérhető rengeteg töltési lehetőség egy részét. Voltak helyszínek amelyek mellett csak elhajtottunk, de több helyen le is tértünk az autópálya pihenőbe fotózni, videózni. Ez alkalmanként 1-2 perccel azonnal megdobta a menetidőt, ezért sem választottuk ezt a megoldást minden helyszínen. Ahol egy picit is távolabb volt a töltő a pályától, ott nem tértünk le. Bár kézenfekvő lenne, hogy az út során mindenütt az Ionity töltőket használjam, azt korábbi tapasztalatok alapján tudom, hogy a zágrábi Ionity állomás botrányosan rossz helyen van. A benzinkút korlátozott nyitva tartással üzemel, de napközben sem kínál normális ételeket. Emiatt, és mert dél körül érkeztünk erre a környékre, inkább olyan helyet választottunk, ahol enni is tudunk. Ezért esett a választásunk a Vukova Gorica közelében lévő autópálya pihenőre, ahol három darab 50 kW-os és egy darab 180 kW-os töltőt is üzemeltet a horvát Elen. Balatonkeresztúrról ezt az állomást kényelmesen elértük úgy, hogy az első töltőnél csak egy kávé és egy reggeli gyanánt vett hot-dog elfogyasztásának idejére álltunk le. Azzal azonban nem számoltam, hogy az Elen töltői sem a BMW Charging, sem pedig más szolgáltató roaming rendszeréből nem indíthatóak. Sem a kártyák, sem pedig az alkalmazások nem indították a töltőt, így nem maradt más, mint az Elen applikáció. A harmadik töltési pontunk lehetett volna újra egy Ionity töltő, de ahhoz ismét le kellett volna hajtani az autópályáról, ami a fizetőkapuk miatt időigényes. A kinézett Elen töltőnél viszont pechemre pont az az egyébként rendkívül kedves teslás foglalta az egyetlen működő 180 kW-os oszlopot, akinek az előző helyen én mutattam meg, hogy az gyorsabb, mint az 50-es. Mivel töltőre várni nem szeretek, ezért az 50-es töltőt választottam, és inkább bementünk az étterembe meginni egy kávét. De ahogy említettem, nem az volt a cél, hogy bemutassam a töltés egyszerűségét vagy problémáit, hanem inkább az, hogy bemutassam a töltési lehetőségek sokaságát. A tengerpartig a szigetszentmiklósi és kajászói helyszíneket nem számítva három Ionity töltő mellett vezet el az út, amelyek a modern, nagyakkus villanyautók számára ideális 180-300 km-es távolságra vannak egymástól. A MOL Plugee az M0-át elhagyva az országhatárig 4 helyszínt kínál, egymástól átlagosan kb. 50 km távolságra (az autópályáról lehajtva több). De a magyar szolgáltató Horvátországba átlépve sem hagyja magára az ügyfeleit, hiszen a tengerpartig 5 helyszínen érhetők el a hazai alkalmazással és regisztrációval indítható töltői (bár ezek egy részéhez le kell hajtani a pályáról). Egyetlen szépséghiba, hogy a MOL hálózata ezen az útvonalon egy kivételével mindenütt 50 kW-os töltőkből áll, ami inkább a kisebb akkus autóknak ideális. A magyarországi szakaszon az MVM Mobiliti és partnerei (e-Mobi, Shell) jelentenek még biztos pontot, bár többnyire nem pihenőkben vannak a töltőik és szintén csak 50 kW-os töltőket üzemeltetnek. A Tesla Supercharger hálózat a gyártó autói számára kínál kényelmes töltési lehetőséget hiszen Magyarországon egy (Sormás), Horvátországban pedig ezen a szakaszon 4 helyszínen üzemeltetnek 6-8 oszloppal rendelkező állomást. A zavartalan haladást sajnos gátolja, hogy ez utóbbiak mind maximum 150 kW-osak, csak a sormási tudja kiszolgálni maximális teljesítménnyel a legújabb autókat. Tesla Supercharger hálózat Ionity hálózat Horvátországban az Elen és a Petrol hálózatok kínálnak töltési lehetőséget, ráadásul a legtöbb helyszínen egynél több oszloppal, köztük sok nagy teljesítményű készülékkel. A két cég együtt közvetlen az autópálya mentén kb. tucatnyi helyszínen kínál töltést, tényleg szinte minden pihenőben ott vannak, ahol más szolgáltatónak nincs oszlopa. Kompatibilitás és működés szempontjából a Petrol oszlopai sem sokkal jobbak. Splitben egy bevásárlóközpont parkolójában álló oszlopról terveztünk tölteni, de ott is nehézségekbe ütköztünk: a kiválasztott kart a BMW app nem indította, nem volt jelölve hogy melyik csatlakozó melyik (két egyforma CCS esetén ez gond), az ügyfélszolgálat több próbálkozásra sem vette fel a telefont, és vissza se hívott. Végül a Petrol saját applikációja indította a két csatlakozó közül az egyiken a töltést, ami legnagyobb meglepetésemre ráadásul 50 kW-nál nagyobb teljesítményű volt. A lejutás tehát egyszerű, de az tény, hogy igényel még némi felkészültséget és rutint. Pánikolni viszont nem szabad, mindig érdemes B tervvel készülni (ez úgy általában sem rossz ötlet), mert nem csak a problémákra, de az időrabló sorban állások elkerülésére is jól jön. Az útról egy rövid videó is készült. Azok kedvéért, akik szeretik a számokat és az adatokat, álljon itt az út összefoglalása táblázatos formában. Azt fontos tudni, hogy míg a BMW a valós Veresegyház-Split útvonalon futott, a másik két autó egy szimuláció során végig a hazai autópálya-hálózaton és Ionity töltőkön teljesítette a távot. Illetve ahogy fentebb is írtam, a BMW-t a harmadik helyszínen 180 kW-os töltő helyett 50 kW-os töltővel tudtam csak tölteni. BMW iX3 (2022) Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC Audi Q4 Sportback e-tron quattro Megtett táv 776 km 796 km 797 km Elhasznált energia (teljes út) 176,1 kWh 208,8 kWh 219,5 kWh Átlagos töltési teljesítmény 67,1 kW 100,7 kW 108,6 kW Átlagfogyasztás (számított) 22,7 kWh/100 km 26,2 kWh/100 km 27,5 kWh/100 km Utazási idő 7 óra 41 perc 6 óra 46 perc 7 óra 10 perc Töltési idő 109 perc 96,5 perc 87 perc Teljes menetidő 10 óra 15 perc 8 óra 42 perc 8 óra 52 perc Átlagsebesség (töltést nem számítva) 76 km/h (101 km/h) 91 km/h (118 km/h) 90 km/h (111 km/h) A menetidőből látszik, hogy a valóságban nagyon nehéz tartani az elméletileg elérhető időket. Horvátországban szinte minden korlátozásnál egy picit gyorsabban mentem, mint ami ki volt táblázva, mégis több volt a mozgásban töltött idő, mint bármelyik másik autónál a szimuláció során. A növekményből kb. 20 perc írható a fotózás videózás számlájára, a többi a korlátozások során jött össze. A töltési teljesítményt leginkább az 50 kW-os töltő húzta le, de az első töltés sem volt épp ideális tartományban. Hazafelé majdnem fél órával kevesebbet kellett tölteni a gyorsabb töltőkön. A fennmaradó állásidő a fotózás, videózás és a roaming miatti bénázással ment el. Mivel nem egyedül utaztam, valamilyen szinten igazodnom kellett máshoz is. Ha jártatok már erre villanyautóval, akkor írjátok meg a tapasztalataitokat hozzászólásban! BMW iX3 hosszabb úton: Veresegyház – Łódź BMW iX3 hosszabb úton: Łódź – Veresegyház Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!