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 Ó, milyen egyszerű ez! Kiveszik a dízelmotort és a kapcsolódó alkatrészeket, eltávolítják a kipufogórendszert és az üzemanyagtartályokat, és a busz aljába nagy teljesítményű akkumulátorcsomagokat építenek be, melyek a kerekek közelében elhelyezett villanymotorokhoz és a busz oldalán kiépített töltőcsatlakozóhoz kapcsolódnak. Az akkucsomag és a teljes villanybuszosítási berendezés beépíthető – mert elfér – oda, ahol korábban a motor (és csatlakozó részei) voltak. Ennyi az egész! Persze, hogy nem ilyen egyszerű, de elviekben, valóban tényleg ennyiből áll a feladat. Az, hogy az Amerikai Egyesült Államokban az iskolabusz – igen, az a nagyteherautó alvázra épített sárga, csőrös batár, amit minden valamire való, vidéki Amerikában élő családot ábrázoló filmben látni lehetett az elmúlt évtizedekben – egy csapásra az ország e-mobilitásának jelképévé avanzsálódhasson. Szerencse vagy sem, se a probléma, se a megoldás nem most jutott csak az illetékesek eszébe, mert mint arról a Bloomberg beszámolt, a program, hogy az országban futó összes ilyen sárga schoolbust villanyosítsák, már (ó, mekkora képzavar:) gőzerővel zajlik. E folyamatot most külön is érdekessé teszi, hogy a szövetségi államokban indított támogatási programok tervezése és elindítása után az állam is felpörgeti a folyamatot, így pedig tovább rövidülhet az átmeneti időszak. Nem lesz többé vroom-vroomm A jövő amerikai iskolabusza kívülről nézve nem fog túlságosan eltérni jelenlegi ikonikus dizájnjától: a kerekek továbbra is körbe-körbe forognak majd, a kürt dudálni fog, az ablaktörlők pedig suhognak – írta a Bloomberg, hozzátéve, hogy a ma még dízel üzemű motor viszont nem fog ’vroom, vroom, vroomm’ hangot kiadni, mert egyáltalán nem lesz hangja. Illetve: az egyik központi projektben már tavaly év végéig átalakított, kicserélt, leszállított ezer darabnak most sincs, miközben egészen rövid időn belül további 4000-nek sem lesz. Onnan nézve, hogy 2016 elején összesen tíz darab elektromos hajtáslánccal működő iskolabusz üzemelt az Egyesült Államokban, mondható, hogy mostanra tempós a haladás. Ám, hogy milyen méretű transzformációról is van szó, érdemes itt azt is jelezni, hogy záros határidőn belül, de legkésőbb 2030-ra a teljes, országos szinten félmilliós iskolabusz állományt le akarják cserélni. A Bloomberg gyorsan készített is egy sematikus térképet arról, melyik állam, mennyire előrehaladott állapotban is van ezügyben: Alaszkában is, ahogyan a legtöbb amerikai szövetségi államban már napirenden van az iskolabuszok elektromossá tétele (forrás: Bloomberg) Az amerikai gazdasági lap gyorsan egy adatsort is tolt a rendszerátalakítás indoklásául: az üzemben lévő, szénhidrogént égető, szinte kizárólag dízel üzemű iskolabuszok mérföldenként (1,6 km) mintegy másfél kg szén-dioxid-egyenértékű (CO2e) karbonlábnyomot hagynak hátra, ami több mint a duplája egy átlagos, elektromos hálózatról üzemeltetett busz kilométerenkénti lábnyomának. Vagyis: ha az amerikai iskolabusz-flotta – úgyis, mint az észak-amerikai ország legnagyobb tömegközlekedési rendszere – e-buszokra váltása megtörténik, az önmagában is kimutatható és jelentős üvegházhatású gázkibocsátás csökkentést eredményez. Innen nézve pedig már az is érthető, hogy Almeta Cooper, a Moms Clean Air Force környezetvédelmi csoport menedzsere miért állítja, hogy ez az egész „valójában egy egészségügyi probléma”. Akkor is, ha most már arról is szól a projekt, hogy naponta, átlagosan száz mérföldet megtevő, négy óra alatt teljesen feltölthető járművekkel kapcsolatban arra vonatkozóan is számításokat végeznek már, hogy az egyes régiókban az üresjárati időszakok alatt, a buszokban lévő óriási akkumulátorok tároló/kisüthető kapacitását hogyan lehetne a hálózati szolgáltatásokra is hasznosítani. Villanybusz: pihenő időben akár hálózati akkumulátorként is üzemeltethető (forrás: publicinterestnetwork.org) Ötmilliárd dollárt tessék! Az egyszerűen csak inflációs csomagként hivatkozott gigantikus amerikai gazdaságélénkítő és energiaátmenetet segítő törvénycsomag sok minden egyéb mellett a tiszta iskolabusz programot is támogatja. Ennek lényege, hogy alapos előkészítés és különböző, egyéb (például minisztériumi, szövetségi állami stb.) támogatási projektek mellett 2026-ban már a költségvetésből is biztosít az átmenet gyorsítására és finanszírozására tetemes összeget; 5 milliárd dollárt. A Bloombegnek nyilatkozó Karl Simon, az amerikai Környezetvédelmi Hivatal (EPA) közlekedési és éghajlati osztályának igazgatója azt mondta, hogy ők tavaly 500 millió dollárt osztottak szét, de igazából gondban voltak, mert 4 milliárd dollár értékben fogadtak be jogos kérelmet az intézményfenntartóktól. Idén pedig 900 millió dollárt tudnak támogatásként biztosítani, és amíg van pénz és igény, ezt a gyakorlatot megtartják. Érdekes észrevételnek tartja az igazgató, hogy elvileg arra is lenne lehetőségük a pályázóknak, hogy a dízelt a villanynál olcsóbb, gázüzemű járművekre cseréljék, de erre alig akadt eddig példa. Van, ami még döcög Az Electrec 2021 decemberében számolt be arról, hogy tízezer iskolabuszt átalakítását jelentette be a következő öt évre a kaliforniai SEA Electric és az illinois-i Midwest Transit Equipment. A haszongépjárművek akkumulátoros elektromos rendszereinek gyártására, illetve az Amerikai Egyesült Államok egyik legnagyobb iskolabusz-kereskedőjének kombója azonban nem igazán akar működni – eddig tőlük mindössze 22 buszt rendeltek meg. Az elmúlt években a Blue Bird, a Thomas Built Buses és a Navistar International – a három legnagyobb amerikai iskolabusz-gyártó elektromos modellek gyártásába kezdett. Mindhárom cég egyértelművé tette, hogy a piaci igény növekedése áll a döntésük mögött, sőt: mivel folyamatosan nő a kereslet, mindannyian növelték a gyártókapacitásukat és az e területre szakosodott dolgozói létszámukat is. Azonban mindhárman egy kicsit másként látják a jövőt: A Blue Bird szerint a villanybuszok eladása hosszú távon is az iskolabusz szegmensre támaszkodik majd, a Navistarnál viszont úgy képzelik, hogy 2029-re „az elektromos buszok lesznek az iparág elsődleges választása”. A Thomas Built Busesnál azonban úgy nyilatkoztak, hogy a cég már a teljes elektromos hajtásláncú járművekre való átállásra készül. Iskolabusz lett a Ford népszerű kisteherautójából Szabó M. István Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!