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 Az e-benzin, vagy pontosabban e-üzemanyag a német kormányzat kérésére került bele az EU 2035-ös végleges terveibe, azzal a kitétellel, hogy majd később pontosítják annak a feltételeit, hogy miként maradhatnak gyártásban egyes belső égésű motoros autók az alternatív üzemanyagnak köszönhetően. Most kiderült milyen feltételeket támaszt az EU, és a németek nem nagyon örülnek. Átmegy? Az e-benzin egy olyan üzemanyag, amely alapanyaga hidrogén, illetve a levegőből kinyert CO2, így azt ígéri, a zöld hidrogén mellett pontosan annyi szén-dioxidot szabadítunk fel elégetésekor, amennyi a gyártása során felhasználásra került. Az elmélet tetszetős, mivel ezzel akár teljesen ki is válthatnánk a hagyományos fosszilis üzemanyagokat, azonban sok apró betűs rész kíséri a zöld gyártást és felhasználást. Mind a hidrogén előállításához, mind a gyártáshoz sok zöldenergia kell, a késztermék felhasználása pedig metánt és nitrogén-oxidot is tartalmazó égésterméket eredményez. Az EU formálódó tervei utóbbival egyelőre nem foglalkoznak, de két komoly feltételt készülnek szabni – írja az Automobilwoche. Az első, hogy létrehoznának egy „csak e-üzemanyag” nevű járműkategóriát, azaz ezeknél az autóknál biztosítani kell, hogy kizárólag e-üzemanyaggal tudjanak működni. Hogy erre elég lesz-e mondjuk egy más, szűkebb méretű töltőnyílás, amibe fizikailag sem fér be a kutaknál a benzin pisztolya, vagy más, ennél szofisztikáltabb, kevésbé kijátszható megoldást írnak elő az még nem tiszta. A másik feltétel pedig az, hogy 2035-ig 70, azután pedig 98-99 százalékkal kell csökkenteni az ilyen járművek teljes CO2 kibocsátását. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 2035 után legfeljebb az üzemanyag közúti szállítása, egy központi tárolótól a benzinkútig tartó útja lehet mondjuk egy dízelkamionra bízva. Az e-benzin lobbi szerint viszont, ezt kizárt lesz teljesíteni. Az e-üzemanyagokat ugyanis a jelenlegi tervek szerint Afrikában és Dél-Amerikában gyártanák, ahol van megfelelő hely az ehhez szükséges szél és napenergia telepítésére, ám a hajóút Európába nem megoldható fosszilis üzemanyagok nélkül. Aggódnak a németek, B-tervet készít a Stellantis az elektromos átállás kapcsán Véleményünk szerint utóbbi kifogás kapcsán árulkodó lehet, hogy nem merül fel e-benzinnel üzemelő tankerhajók használata, amelynek az lehet az oka, hogy az e-üzemanyagok legnagyobb problémája a rendkívül magas költség, amely valószínűleg megfizethetetlenné tenné a tengeri szállítást. Elgondolkodtató, hogy a 2035-ös céldátum utolsó pillantban történt megfúrásakor beerőszakolt e-üzemanyag kitétel kapcsán még azt hangoztatták, hogy ezek ugyanúgy tiszta üzemet jelentenek mint a villanyautók. Most írásban is rögzítenék, hogy ez nem egészen van így. Az EU tervezetét megszellőztető Transport & Environment szerint a 70 százalékos határérték még mindig 61 gramm szén-dioxid kibocsátását jelenti kilométerenként, az átlagos EU energiamixről töltő villanyautók 2035-re prognosztizált 13 grammjával szemben. Emellett továbbra sem megoldott az e-benzin metán- és nitrogén-oxid-kibocsátásnak kérdése. Lengyelország perelni készül 2035 miatt A fenti tervezet elfogadása azonban egyelőre kétséges, ha Németország nem egyezik bele – márpedig egyelőre így áll a dolog, ugyanis ők a 70 százalékos értéket szeretnék véglegesen kőbe vésni. Az autógyártók eközben a német lapnak azt mondták, a legrosszabb a jelenlegi bizonytalanság, az e-üzemanyagok lebegtetése, és így, vagy úgy, de mielőbb pontot kellene tenni a kérdés végére, hogy tudják mire készüljenek. A német autógyártók szövetsége ugyanakkor azon a véleményen van, hogy hiba lenne az e-üzemanyagok politikai ellehetetlenítése. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!