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
auto
2024. 02. 29. csütörtök

Meg tudnád újra venni az autód, ha most történne vele valami?

2023. októberében az előző év azonos időszakához képest 25 százalékkal nőtt az újként és használtként forgalomba helyezett tisztán elektromos és plugin hibrid autók száma Magyarországon – áll az Allianz Hungária napokban kiadott jelentésében. A Datahouse adatai szerint az idei évet az oldalazás mellett látványos hullámzások jellemezték, ahol az év első felében egymást követték a 34 százalékos növekedést és 5-10%-os visszaesést mutató hónapok. Augusztus óta a piacot ismét visszafogott, de stabil növekedés jellemzi.

Míg 2022-ben egyértelműen a kifutó BMW i3 (1790 db) volt a sztár, idén már csak a használt autó import keretében érkezhetett a típus az országba, így október végéig már csak 654 példány kapott frissen zöld rendszámot. A legnépszerűbb elektromos típusok listáján a helyét 2023-ban a Tesla Model Y vette át (1089 db), de az i3-at még a Tesla Model 3 (855 db) is beelőzte. A Nissan Leaf (607 db) nem csak a darabszám, de az ezzel elért negyedik helyezés miatt is meglepetés. A márkák versenyét 2391 darabbal ugyan még a BMW vezeti, de két népszerű modelljének köszönhetően a Tesla 2300 autóval felzárkózott a második helyre.

Az összes forgalomba helyezésen belül 2022-es 4,24%-ról 2023-ban 4,63%-ra nőtt az elektromos járművek aránya, ami bár csalódást keltően alacsony növekedést jelent, mégsem meglepetés. A dízelek arányának 34,71%-ról 35,57%-ra való növekedése viszont mindenképpen az. Tudván, hogy az új autók között egyre kevésbé népszerű a dízel hajtás, ez a negatív irányú változás valószínűleg a Nyugat-Európában már nem szívesen látott – alacsonyabb környezetvédelmi besorolású – dízelek beáramlásának kezdete lehet.

Miközben már évek óta trend, hogy a Magyarországon forgalomba helyezett autók nagyjából fele használtként érkezik az országba, casco biztosítást továbbra is inkább az új autókra, azoknak is csak egy részére kötnek az autósok. Elektromos autók esetében a szerződések közel 62%-át egy évnél fiatalabb járművekre kötötték, az 1-5 év közötti autók további 30%-át teszik ki a friss kötéseknek. Ennél öregebb járműre csak az esetek 8%-ában kötöttek biztosítást, bár az is tény, hogy az ilyen korú elektromos autók aránya nem csak a szerződések között, de a forgalomban is alacsonyabb.

Az elektromos autókra az Allianznál casco védelmet választó ügyfelek összetétele jól összecseng a hazai újautó piac sajátosságaival. A szerződők 59%-a jogi személy – tehát cég vagy egyéb társaság -, akik valószínűleg jelentős részben új autót vásároltak. A fennmaradó 41%-ból 39-et visznek el a 30 év feletti magánszemélyek.

Míg a teljes autóállományban az elektromos és tölthető hibridek aránya még éppen nem éri el a 2%-ot, az Allianz Hungária elektromos gépjárművekre szabott casco terméke népszerűnek bizonyult a villanyautósok között, hiszen az összes casco szerződésen belül már 2,25% az ilyen járművekhez kapcsolódó szerződések aránya.

Az elektromos autót használók közül is sokan bíznak a saját képességükben és a szerencséjükben, figyelmen kívül hagyva, hogy rajtuk kívülálló okokból is történhet olyan káresemény, amit más felelősségbiztosítása nem fog megtéríteni. Elég egy lopásra vagy parkolóban bekövetkező koccanásra gondolni. Ha ez utóbbinál a tettes elhajt, akkor a sok százezres vagy akár több milliós helyreállítási költség is a biztosítatlan, vétlen autóst terheli. Az elektromos autók az elmúlt években az átlagosnál jóval magasabb felszereltséggel készültek, ami sajnos a károk javításakor az extra szenzorok és egyéb kiegészítők miatt jelentős többletköltséget eredményezhet. Egyre divatosabbak az óriási szélvédők is, amelyek cseréje szintén tetemes összeg tud lenni, a repedéshez pedig elég egy kavics az autópályán.

A casco biztosítás nem csak töredékére csökkenti az ilyenkor jelentkező váratlan kiadásokat, de lehetővé teszi a szakszerű javítás kifizetését és a kár szakszerű felmérésével és a fedezet biztosításával az esetek többségében a felgyorsítja a helyreállítási folyamatot is.

(címlapkép: Foster City Police / Twitter)

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