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 2023. októberében az előző év azonos időszakához képest 25 százalékkal nőtt az újként és használtként forgalomba helyezett tisztán elektromos és plugin hibrid autók száma Magyarországon – áll az Allianz Hungária napokban kiadott jelentésében. A Datahouse adatai szerint az idei évet az oldalazás mellett látványos hullámzások jellemezték, ahol az év első felében egymást követték a 34 százalékos növekedést és 5-10%-os visszaesést mutató hónapok. Augusztus óta a piacot ismét visszafogott, de stabil növekedés jellemzi. Míg 2022-ben egyértelműen a kifutó BMW i3 (1790 db) volt a sztár, idén már csak a használt autó import keretében érkezhetett a típus az országba, így október végéig már csak 654 példány kapott frissen zöld rendszámot. A legnépszerűbb elektromos típusok listáján a helyét 2023-ban a Tesla Model Y vette át (1089 db), de az i3-at még a Tesla Model 3 (855 db) is beelőzte. A Nissan Leaf (607 db) nem csak a darabszám, de az ezzel elért negyedik helyezés miatt is meglepetés. A márkák versenyét 2391 darabbal ugyan még a BMW vezeti, de két népszerű modelljének köszönhetően a Tesla 2300 autóval felzárkózott a második helyre. Az összes forgalomba helyezésen belül 2022-es 4,24%-ról 2023-ban 4,63%-ra nőtt az elektromos járművek aránya, ami bár csalódást keltően alacsony növekedést jelent, mégsem meglepetés. A dízelek arányának 34,71%-ról 35,57%-ra való növekedése viszont mindenképpen az. Tudván, hogy az új autók között egyre kevésbé népszerű a dízel hajtás, ez a negatív irányú változás valószínűleg a Nyugat-Európában már nem szívesen látott – alacsonyabb környezetvédelmi besorolású – dízelek beáramlásának kezdete lehet. Miközben már évek óta trend, hogy a Magyarországon forgalomba helyezett autók nagyjából fele használtként érkezik az országba, casco biztosítást továbbra is inkább az új autókra, azoknak is csak egy részére kötnek az autósok. Elektromos autók esetében a szerződések közel 62%-át egy évnél fiatalabb járművekre kötötték, az 1-5 év közötti autók további 30%-át teszik ki a friss kötéseknek. Ennél öregebb járműre csak az esetek 8%-ában kötöttek biztosítást, bár az is tény, hogy az ilyen korú elektromos autók aránya nem csak a szerződések között, de a forgalomban is alacsonyabb. Az elektromos autókra az Allianznál casco védelmet választó ügyfelek összetétele jól összecseng a hazai újautó piac sajátosságaival. A szerződők 59%-a jogi személy – tehát cég vagy egyéb társaság -, akik valószínűleg jelentős részben új autót vásároltak. A fennmaradó 41%-ból 39-et visznek el a 30 év feletti magánszemélyek. Míg a teljes autóállományban az elektromos és tölthető hibridek aránya még éppen nem éri el a 2%-ot, az Allianz Hungária elektromos gépjárművekre szabott casco terméke népszerűnek bizonyult a villanyautósok között, hiszen az összes casco szerződésen belül már 2,25% az ilyen járművekhez kapcsolódó szerződések aránya. Az elektromos autót használók közül is sokan bíznak a saját képességükben és a szerencséjükben, figyelmen kívül hagyva, hogy rajtuk kívülálló okokból is történhet olyan káresemény, amit más felelősségbiztosítása nem fog megtéríteni. Elég egy lopásra vagy parkolóban bekövetkező koccanásra gondolni. Ha ez utóbbinál a tettes elhajt, akkor a sok százezres vagy akár több milliós helyreállítási költség is a biztosítatlan, vétlen autóst terheli. Az elektromos autók az elmúlt években az átlagosnál jóval magasabb felszereltséggel készültek, ami sajnos a károk javításakor az extra szenzorok és egyéb kiegészítők miatt jelentős többletköltséget eredményezhet. Egyre divatosabbak az óriási szélvédők is, amelyek cseréje szintén tetemes összeg tud lenni, a repedéshez pedig elég egy kavics az autópályán. A casco biztosítás nem csak töredékére csökkenti az ilyenkor jelentkező váratlan kiadásokat, de lehetővé teszi a szakszerű javítás kifizetését és a kár szakszerű felmérésével és a fedezet biztosításával az esetek többségében a felgyorsítja a helyreállítási folyamatot is. (címlapkép: Foster City Police / Twitter) Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!