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
auto
2024. 05. 09. csütörtök

Meg tudnád újra venni az autód, ha most történne vele valami?

elektromos autó
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDUvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

2023. októberében az előző év azonos időszakához képest 25 százalékkal nőtt az újként és használtként forgalomba helyezett tisztán elektromos és plugin hibrid autók száma Magyarországon – áll az Allianz Hungária napokban kiadott jelentésében. A Datahouse adatai szerint az idei évet az oldalazás mellett látványos hullámzások jellemezték, ahol az év első felében egymást követték a 34 százalékos növekedést és 5-10%-os visszaesést mutató hónapok. Augusztus óta a piacot ismét visszafogott, de stabil növekedés jellemzi.

Míg 2022-ben egyértelműen a kifutó BMW i3 (1790 db) volt a sztár, idén már csak a használt autó import keretében érkezhetett a típus az országba, így október végéig már csak 654 példány kapott frissen zöld rendszámot. A legnépszerűbb elektromos típusok listáján a helyét 2023-ban a Tesla Model Y vette át (1089 db), de az i3-at még a Tesla Model 3 (855 db) is beelőzte. A Nissan Leaf (607 db) nem csak a darabszám, de az ezzel elért negyedik helyezés miatt is meglepetés. A márkák versenyét 2391 darabbal ugyan még a BMW vezeti, de két népszerű modelljének köszönhetően a Tesla 2300 autóval felzárkózott a második helyre.

Az összes forgalomba helyezésen belül 2022-es 4,24%-ról 2023-ban 4,63%-ra nőtt az elektromos járművek aránya, ami bár csalódást keltően alacsony növekedést jelent, mégsem meglepetés. A dízelek arányának 34,71%-ról 35,57%-ra való növekedése viszont mindenképpen az. Tudván, hogy az új autók között egyre kevésbé népszerű a dízel hajtás, ez a negatív irányú változás valószínűleg a Nyugat-Európában már nem szívesen látott – alacsonyabb környezetvédelmi besorolású – dízelek beáramlásának kezdete lehet.

Miközben már évek óta trend, hogy a Magyarországon forgalomba helyezett autók nagyjából fele használtként érkezik az országba, casco biztosítást továbbra is inkább az új autókra, azoknak is csak egy részére kötnek az autósok. Elektromos autók esetében a szerződések közel 62%-át egy évnél fiatalabb járművekre kötötték, az 1-5 év közötti autók további 30%-át teszik ki a friss kötéseknek. Ennél öregebb járműre csak az esetek 8%-ában kötöttek biztosítást, bár az is tény, hogy az ilyen korú elektromos autók aránya nem csak a szerződések között, de a forgalomban is alacsonyabb.

Az elektromos autókra az Allianznál casco védelmet választó ügyfelek összetétele jól összecseng a hazai újautó piac sajátosságaival. A szerződők 59%-a jogi személy – tehát cég vagy egyéb társaság -, akik valószínűleg jelentős részben új autót vásároltak. A fennmaradó 41%-ból 39-et visznek el a 30 év feletti magánszemélyek.

Míg a teljes autóállományban az elektromos és tölthető hibridek aránya még éppen nem éri el a 2%-ot, az Allianz Hungária elektromos gépjárművekre szabott casco terméke népszerűnek bizonyult a villanyautósok között, hiszen az összes casco szerződésen belül már 2,25% az ilyen járművekhez kapcsolódó szerződések aránya.

Az elektromos autót használók közül is sokan bíznak a saját képességükben és a szerencséjükben, figyelmen kívül hagyva, hogy rajtuk kívülálló okokból is történhet olyan káresemény, amit más felelősségbiztosítása nem fog megtéríteni. Elég egy lopásra vagy parkolóban bekövetkező koccanásra gondolni. Ha ez utóbbinál a tettes elhajt, akkor a sok százezres vagy akár több milliós helyreállítási költség is a biztosítatlan, vétlen autóst terheli. Az elektromos autók az elmúlt években az átlagosnál jóval magasabb felszereltséggel készültek, ami sajnos a károk javításakor az extra szenzorok és egyéb kiegészítők miatt jelentős többletköltséget eredményezhet. Egyre divatosabbak az óriási szélvédők is, amelyek cseréje szintén tetemes összeg tud lenni, a repedéshez pedig elég egy kavics az autópályán.

A casco biztosítás nem csak töredékére csökkenti az ilyenkor jelentkező váratlan kiadásokat, de lehetővé teszi a szakszerű javítás kifizetését és a kár szakszerű felmérésével és a fedezet biztosításával az esetek többségében a felgyorsítja a helyreállítási folyamatot is.

(címlapkép: Foster City Police / Twitter)