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
auto

Model X hétköznapok #32: majd’ 15 millióba került a 2,5 év Teslázás

villanyautózás a gyakorlatban
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

Ebben a sorozatban egy nyolcéves, 250.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Előző cikkem arról szólt, milyen állapotban van negyedmillió kilométer után a lassan 9 éves nagyfeszültségű akkumulátor.

Model X hétköznapok #31: milyen az akku negyedmillió kilométer után?

Most pedig egy számadást kapnak a statisztikák kedvelői, összefoglalom, mennyibe került a Model X birtoklása 2,5 év és 70.000 kilométer során.

Értékvesztés

Az autót a lehető legrosszabb pillanatban sikerült megvásárolni, a COVID után a chiphiányra hivatkozva egy éven túli várólista alakult ki rengeteg új autóra, míg korábban alkudozhattak a vevők, egy rövid ideig már-már licit alakult ki egy azonnal elvihető új vagy használt autóra. Aztán először a Tesla, később több gyártó árcsökkentésbe kezdett, így borítékolható volt a jelentős értékvesztés.

Model X hétköznapok #14: kétezer kilométer lakókocsit vontatva

Esetemben ez kerek 10 millió forintos tétel, innentől talán nincs is sok értelme az egyéb tételekről beszélni, de ha már eddig is nyitott könyv volt az autó élete, felsorolom a szervizköltségeket is.

Javítási költségek

A cikksorozat olvasóinak biztosan nem újdonság, hogy az autó megvásárlása után egy rejtett hiba miatt hónapokat töltött szervizben, a bécsi Tesla márkaszerviz felsült a javítási próbálkozásokkal, Budapesten viszont egy lelkes szerelő szabadidejét nem kímélve a végére járt a gondoknak.

A számla 7 milliós nagyságrendű lett volna, de szerencsére akkor még élt az autóra a 8 év kilométer korlátozás nélküli akku- és hajtásrendszerre vonatkozó garancia, így csupán 1,1 millió volt a fizetendő egyéb javításokra, például futómű, fékek, akku fűtőelem.

Model X hétköznapok #12: egy évig tartott a Tesla javítása

Később az első ajtók nyitásával volt több gond, teljes zárszerkezetet, majd ajtónyitó motort is cseréltek, de a legtöbb probléma a futóművel volt. Ezekre körülbelül 700.000 forintot költöttem, és időközben elromlott az autó fűtése is, melynek cseréje kb. 200.000 forintba került.

Tesla Model X 90D költségek 2,5 év és 70.000 km alatt
Értékvesztés 10.000.000 Ft
Javítás 3.200.000 Ft
Karbantartás 800.000 Ft
Fejlesztés 870.000 Ft
Összesen 14.870.000 Ft

Végül közvetlenül eladás előtt közel 1 millió forintért újabb futómű javítás következett a Tesla márkaszervizben. A pozitívum, hogy ezért nem „valódi pénzzel”, hanem az általatok összedobott Tesla ajánlási kreditekkel fizethettem. Ennek beárazása nehéz kérdés, hiszen költhettem volna bármi másra, például kiegészítőkre az új autónkhoz, de közvetlenül pénzre nem válthatók a kreditek.

Model X hétköznapok #20: Transzfogaras egy végre hibátlan??? Teslával

Bár az autót eladtam, július elején sor kerül még egy kisebb szervizre a Teslavarázslónál. Ezt még az eladás előtt beütemeztük, egy nem működő légterelő problémáját orvosolják majd, egy szivárgó háromjáratú szelepet, illetve egy szakadt porvédő gumit fognak cserélni a kormányműnél, a költség 150-200.000 forint körül várható.

Karbantartási költségek, kopó-fogyó

Az évek során a téli- és nyárigumi garnitúrát is cseréltem, ami persze minden autónál előfordul, de nem mindegy, milyen méretű kerekekről van szó. A 20″-os elől 255, hátul 275 széles gumiabroncsok nem olcsók, a névtelen gyártók termékei kb. 50.000 forinttól indulnak, a prémium gumik bőven 100 ezer felett vannak darabonként.

Én ismert, de nem prémium termékeket választottam, a gumiteszteken nem a tesztgyőzteseket, de az élmezőnyből vásároltam, így kb. 700.000 forintot költöttem gumira. Ezen kívül cserélni kellett az egyik felni garnitúrában a keréknyomás jeladókat és fékbetét cserékre is sor került, ezek nagyjából 100.000 forintba kerültek.

Fejlesztési költségek

Az autón tavasszal MCU cserét végeztek, amely kb. 650.000 forintba került, de kértem az FM rádió modult is, ami további 220.000 forint. Ezt szintén ajánlási kreditekből fedeztem.

Model X hétköznapok #29: megfiatalodott az autónk a szervizben

Nagyon kellene vidéki szerviz

A két és fél év alatt 14 alkalommal voltam szervizben, 13-szor Budapesten és egyszer Bécsben. Néhány alkalmat sikerült úgy időzíteni, hogy egyéb ügyeim is elintézzem Budapesten vagy környékén, de többnyire csak a szerviz miatt kellett utaznom.

Ez amellett, hogy rengeteg szabadidőm felemésztette, a 70 ezer kilométeres futásból nagyjából 5000 kilométert jelentett.

Így összeadva igazán sokkoló, hogy az éves futás 7 százalékát a szervizlátogatások tették ki.

Kilométerre vetítve

Az MCU cserét nem számítva (hiszen az opcionális), kereken 200 forintba került egy kilométert megtenni az autóval az üzemanyagon felül, nem számolva olyan apróságokkal, mint pl. ablakmosó folyadék vagy a téli-nyári gumicserék munkadíja. Amennyiben a szervizbe járást nem hasznos futásnak ítéljük, ezért a költségeket 65.000 kilométerre osztjuk le, akkor már 215 Ft/km adódik.

A legjelentősebb tétel egyértelműen a tízmilliós értékvesztés, ez azonban inkább a körülmények, mint a Tesla „hibája”. Például a Nissan eNV200 Evalia, amelyet a Tesla előtt használtunk, szintén körülbelül 5 millióval olcsóbban lenne most megvásárolható, mint 2022 végén az eladási ára volt. Tekintve, hogy az az autó akkor és most is nagyjából felét éri a Model X-nek, százalékosan pont ugyanakkora értékvesztést szenvedtünk volna el, ha tovább használjuk az Evaliát.

A sorozatnak még mindig nincs vége

Az autó új tulajdonosa megígérte, hogy alkalmanként beszámolhatok a Model X utóéletéről, én pedig a sajátomnál jóval problémamentesebb élményeket kívánok neki.

Mi lesz helyette?

Sokan kérdeztétek, hogy mi mivel fogunk közlekedni. Versenyben volt a Kia EV9 és a VW ID.BUZZ, de a hétszemélyes Model Y is. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy mindhárom autót tesztelhettem is.

Végül a Model Y lett a befutó, ami igazán vicces sztori, volt ugyanis néhány elvárásom, ha Teslát veszek:

  • hétüléses modellt szeretnék
  • elég nekem a kisebb hatótáv, szimpatikus az LFP kémiás akku, de ha nagyakkus, akkor már legyen összkerekes
  • színért nem vagyok hajlandó felárat fizetni
  • Junipert szeretnék

Ehhez képest egy kék, nagyakkus, de hátsókerék-hajtású régi Model Y lett a befutó. Egyszerűen annyira jó készletkisöprő akciós árat mondott a Tesla az első negyedév végén, aminek nem bírtam ellenállni.

Hogyan leszünk meg hét ülés nélkül? Nem tudom…

A körülményeink változtak. Korábban egyetlen autónk volt a Model X, most viszont szükségünk lett a hétköznapokban két autóra, így egy Hyundai Ioniq is érkezett év elején a családi flottába.

Várhatóan ritkábban utazunk majd 5-nél többen a közeljövőben, mint az előző években tettük, ha mégis többen megyünk, két autóval fogunk menni.

A gyerekek is nőnek, egyiküknek már elég lesz az ülésmagasító a masszív, de helyigényes gyerekülés helyett, így némi kompromisszummal öten már beférünk az Y-ba is, ami 1-2 éve nagyjából lehetetlen lett volna.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.