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
auto

Olcsó miniautókat, kei carokat akar Európában a Stellantis és a Renault

üzlet
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL04yMjM3MjkwLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IL0IzMzYyMjA4MC40MjEzMjExODU7ZGNfdHJrX2FpZD02MTM1MjI2OTQ7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzQ4ODkzOTA7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MSIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL04yMjM3MjkwLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IL0IzMzYyMjA4MC40MjEzMjExODU7ZGNfdHJrX2FpZD02MTM1MjI2OTQ7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzQ4ODkzOTA7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MScsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvc2hlbGwtcmVjaGFyZ2UtbXVsdC1qb3ZvLTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L3NoZWxsLXJlY2hhcmdlLW11bHQtam92by0xMzAweDYwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvc2hlbGwtcmVjaGFyZ2UtbXVsdC1qb3ZvLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNraW1wL04yMjM3MjkwLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IL0IzMzYyMjA4MC40MjEzMjExODU7ZGNfdHJrX2FpZD02MTM1MjI2OTQ7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzQ4ODkzOTA7b3JkPVt0aW1lc3RhbXBdO2RjX2xhdD07ZGNfcmRpZD07dGFnX2Zvcl9jaGlsZF9kaXJlY3RlZCBfdHJlYXRtZW50PTt0ZnVhPT9odHRwczovL3Rwcy5kb3VibGV2ZXJpZnkuY29tL3Zpc2l0LmpwZz90YWd0eXBlPWRpc3BsYXkmY3R4PTMxODAxNDIzJmNtcD0zMzYyMjA4MCZzaWQ9MTAxNjk1OTUmcGxjPTQyMTMyMTE4NSZhZHZpZD0xMzkxOTQzMiZhZHNydj0xJmdkcHI9JHtHRFBSfSZnZHByX2NvbnNlbnQ9JHtHRFBSX0NPTlNFTlRfMTI2fSIgd2lkdGg9IjEiIGhlaWdodD0iMSIgc3R5bGU9ImRpc3BsYXk6bm9uZTsiIGFsdD0iIj4=

Amikor egy pár napja a Stellantis igazgatótanácsának elnöke arról beszélt, hogy a japán kei carokhoz hasonló miniautókat kellene gyártani Európában, még csak egy kósza félmondatnak tűnt.

De úgy néz ki komolyan gondolta és már szövetségese is van.

Könnyítést kérnek

John Elkann, a Stellantis igazgatótanácsának elnöke és Luca de Meo, a Renault éppen távozó vezérigazgatója is azon a véleményen vannak, hogy a kei carok mintájára kellene olcsó kisautókat gyártani Európában. Mondjuk valószínűleg az alapötlet még támogatható is, bár azért az Elkann által javasolt „e-car‟ nemcsak túl általános, de jól összezavarhatja azokat a vásárlókat, akik már most sem értik a különbséget a BEV, PHEV, HEV vagy éppen MHEV hajtások között és mindegyiket csak e-autónak hívják.

De az elnevezéstől függetlenül az alapötlet találkozik azzal, amit sokan felrónak, hogy eltűntek a kisautók.

Honda N-BOX. egy kei car Japánból.

Mondjuk, hogy a kei carok 3,4 méteresnél rövidebb kialakítása mennyire lenne tömegesen népszerű Európában az egy jó kérdés, de nyilván a specifikációk még alakulhatnának, a japán minta talán csak egy példa volt.

Az ötletben az a plusz csavar, hogy a két vezető azt kéri az Unió illetékeseitől, fontolják meg, hogy ebben az új kategóriában eltekintenek a kötelezően előírt biztonsági előírások egy részétől.

Az autógyártók már sokszor kritizálták a döntéshozókat amiatt, hogy sok légzsákot és még több elektronikát kell beépíteniük, ami szerintük az egyik fő oka annak, hogy már nem tudnak olcsón kisautót árulni. Érvelésük szerint ezeket úgyis csak városban használnák az emberek, ellenben így olcsóbbak lennének és kaphatnának adó és biztosítási kedvezményeket is. A két szakember a kínai autógyártók által jelentett veszedelemre is mutogatott, amikor úgy véli, ők már most elvihetik a kisautók vásárlóit előlük.

A javaslatról az Automotive News Europe megkérdezett pár szakértőt, akik közül egy azt mondta, az EU biztonsági előírásai autónként 850-1400 eurónyi költséggel járnak, így a javaslat ennek megspórolását eredményezhetné.

Matthew Avery, az EuroNCAP stratégia fejlesztésekért felelős vezetője azonban kritikus véleményt fogalmazott meg.

A törésteszteket végző intézet szakembere szerint az a feltételezés, hogy ezek a kisautók nem lennének majd autópályás balesetek részesei, nonszensz.

Avery emlékeztetett rá, hogy a kínaiak szinte minden Európába hozott autója folyamatosan ötcsillagos eredményt ér el. A két autógyártó által javasolt engedmény szerinte viszont 2-3 csillagosra csökkentheti az európai kisautók töréstesztjeit.

A szakember nem kertelt, amikor úgy fogalmazott:

ha akarják, nyugodtan csökkentsék a biztonsági felszereléseiket az autóikban, de a mi tesztelési követelményeink nem fognak változni. A mi feladatunk az, hogy rámutassunk, ha egyik autó biztonságosabb, mint a másik.

A BYD francia képviseletének vezetőhelyettese is elég egyértelműen fogalmazott. Emmanuel Bret szerint a kínai cég továbbra is olyan autókat fog gyártani, amelyek megfelelnek az EU biztonsági előírásainak, aztán majd a vásárló eldönti melyiket szeretné megvenni. Szerinte az, hogy az európai autógyártók az Unió előírásait hibáztatják csak kifogás.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás