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
auto

Közös szoftverplatformmal üzennek hadat a német autógyártók Amerikának

üzlet
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

A BMW, a Mercedes-Benz és a Volkswagen Csoport, illetve legalább nyolc nagy beszállítójuk jelentette be, hogy a német autógyártók szövetségének támogatásával egy új, közös szoftverplatformot kívánnak létrehozni.

Nem akarnak mindent átengedni az amerikaiaknak.

Az új standard

Bár a bejelentés még csak a szándéknyilatkozatnál tart, ha megvalósul, annak rendkívül messzemenő következményei lehetnek.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cub212Lmh1L2Vtb3Rpb24tZGlqY3NvbWFnb2siIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3Lm9tdi5odS9lbW90aW9uLWRpamNzb21hZ29rJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNi9jb3VvdXQtYmFubmVyLTEyMDB4MTYwMC0xLnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYvY291b3V0LWJhbm5lci0xMjAweDE2MDAtMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

A 11 cég, amelyek között a három nagy autógyártó mellett olyan ismert beszállítók vannak, mint a Bosch, a Continental, a ZF és a francia Valeo, arról állapodott meg, hogy egy olyan, a vállalatokon átívelő közös alap szoftverplatformot hoznak létre, amelynek segítségével csökkenthetik a költségeket és biztosíthatják, hogy az egyes alkatrészek ugyanazt a nyelvet beszéljék.

Forrás: VDA

Az európai autóipar képviselői ugyanis úgy látják, hogy ahogy egyre fontosabbak lesznek a szoftver által definiált autók, úgy csúszik ki az irányítás a kezükből és tevődik át amerikai techcégekhez. 

A német autógyártók szövetsége (VDA) úgy nyilatkozott, hogy most a vállalatok közösen hoznak létre egy olyan jövőbiztos, nagy teljesítményű szoftver ökoszisztémát, amely nyitott, transzparens és biztonságos lesz.

A nyitottságot egyébként úgy is értik, hogy szívesen látják más európai országok autópari cégeit, de akár a kínai beszállítóikat is – írja az Automobilwoche.

A terv az, hogy az alap rendszer (core stack) már jövőre elkészüljön, 2030-ra pedig az autókba kerüljön. Ez a szoftver egyébként az egyszeri autósnak láthatatlan lesz, mindenki külön saját modulokat építhet majd rá, így továbbra is máshogy néz majd ki egy BMW és egy Škoda infotainment rendszere. Az új rendszer támogatja majd az önvezetéshez készített szoftvereket is.

Sikerre ítélve?

A hagyományos autógyártók az utóbbi években mind azzal a problémával találták szemben magukat, hogy bármennyire is szerettek volna ők is a médialejátszótól az akkuvezérlőn át az ABS számítógépig távolról frissíthető, folyamatosan megújuló autókat gyártani, a több száz komponens több tucat beszállító saját terméke volt. Ezeket mind más és más szoftverrel szállították, amely ráadásul az adott cég tulajdona volt.

Az önvezető autók, robotaxik és a fedélzeten nyújtott fizetős szolgáltatások világában ez még nagyobb problémát jelent majd.

Forrás: VDA

Egyesek megpróbáltak teljesen saját utat törni és látványosan felsültek vele, míg mások külső segítséget hívtak. Van, aki már most az Apple-re, vagy a Google-re bízza legalább az infotainment részét az autónak – ezek a cégek pedig örömest szállítanak digitális platformokat az autóiparnak, cserébe a jövő fejlett szolgáltatásai mind az ő ökoszisztémájukon belül történnek.

Ebből a szempontból a kezdeményezés teljesen érthető, szükséges és már-már megkerülhetetlen. Ha pedig megvalósul, teljesen elképzelhető, hogy más európai gyártók, mondjuk a Stellantis, a Renault, illetve szükségszerűen az iparág kínai beszállítói is csatlakoznak majd. Nem lenne értelme külön-külön saját, vagy összefogva egy ezzel versenyző második közös rendszert építeniük, hiszen míg a márkák és autógyártók külön cégek, a nagy beszállítóik gyakran közösek.

Elindulhat egy olyan dominó, mint Észak-Amerikéban az NACS töltőcsatlakozónál.

Csakhogy ez a projekt veszélyeket is rejt magában.

Egyelőre nem tűnik úgy, hogy bármely hagyományos autógyártó jelentős kompetenciával rendelkezne a szoftverfejlesztés terén – 5000 fejlesztő ide vagy oda –, ráadásul a megannyi cég sok külön érdeke, szempontja, preferenciája nem biztos, hogy egyszerűen összeegyeztethető lesz. Az olyan nagy szoftverek, amelyeket azzal a szándékkal vezetnek be, hogy mindenkinek és mindenre alkalmasak legyenek, általában nem teljesen jók senkinek.

A lecke tehát fel van adva és a 2030-as céldátum kicsit aggasztó is, főleg, ha késik a projekt, hiszen valószínűleg most mindenki takarékra teszi, vagy teljesen felfüggeszti önálló projektjeit és azokat a bizonyos modulokat, a következő évtizedre tervezett vezetéstámogató, infotainment, vagy éppen valamely részegységet vezérlő szoftvereket már az új rendszerre fogja fejleszteni.

Egy nagyobb késés vagy minőségi probléma ezért most nem egyetlen céget, hanem minden résztvevőt nehéz helyzet elé állíthat.

Nincs lehetőség hibázni.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás