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
auto

Hamarosan kész a Tesla és a Ford amerikai LFP gyára is

elektromosautó-akkumulátor
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

Az LFP kémia egyre népszerűbb az autógyártók között, de sokáig csak kínai cégek gyártották, pontosabban jogi okokból gyárthatták ezeket a cellákat.

Most két ilyen gyár is épül Amerikában, az egyik a Tesláé, a másik a Fordé lesz.

Levetett ruha

A Tesla egy friss közösségi média posztjában a hétvégén megosztotta, hogy hamarosan elkészül első észak-amerikai LFP cellagyáruk, amely – tudomásunk szerint – az első LFP gyár lesz a kontinensen és a cég történetében is.

Az üzem a Giga Nevada és az épülő kamiongyár közvetlen közelében létesült és a videó tanúsága szerint már a gépsorok telepítése és beüzemelése folyik.

A Tesla pár éve vette meg a CATL egy használaton kívüli LFP gyártósorát, így minden valószínűség szerint most ezt üzemelik be Nevadában. Hogy ezen fejlesztett-e a cég, azt nem tudjuk, ahogy a pontos kémiai összetétel és a tervezett akkukapacitások sem ismertek egyelőre.

Minden valószínűség szerint – a CATL technológiájából kiindulva – hagyományos nedves, nem pedig szárazelektródás gyártásról és prizmatikus cellákról lehet szó. Ezeket elsőnek valószínűleg a Megapack XXL ipari energiatárolókba szerelhetik, amelyekbe jelenleg Kínából importált CATL LFP cellák kerülnek. Hogy később máshova is kerül-e ezekből az aksikból, azt nem tudjuk, de mindenképp a jelöltek között van a Powerwall otthoni energiatároló és a cég elektromos kamionjának készülő kisakkus változata.

A Tesla jelenleg nem forgalmazza a Model 3 és Y kisakkus változatait Amerikában, ugyanis előbb a Biden kabinet helyi gyártású akkukra fizetett támogatása, most pedig a Trump adminisztráció kínai termékeket sújtó vámjai miatt ezek egyszerűen nem lennének árban versenyképesek a nagyakkus kiadással, amelyek NCA cellái jelenleg helyben, a Giga Nevadában készülnek.

Az ugyanakkor valószínűtlen, hogy az új gyártósor ennyi területet el tudna látni akkucellával, így valószínűleg prioritásokat kell felállítania a cégnek.

Készül a Ford is

Pár nappal ezelőtt Jim Farley, a Ford vezérigazgatója is megosztotta, hogy Michiganben, a Marshall városában található BlueOval Battery Park, a cég akkugyártásának jövőbeli központja is jól halad.

Itt található a cég új, saját LFP cellagyára is, amely a belépő szintű modellváltozatok akkupakkjaihoz gyárthat majd akkucellákat.

Bár a Ford a koreai LG-vel és a szintén koreai SK ON-nal is együtt dolgozik több projekten – utóbbival például legalább egy új amerikai akkugyáron –, a michigani helyszínen a CATL segít nekik is az LFP akkucellák gyártásának beindításával.

Az akkugyár teljes egészében a Fordé, de a CATL-től licencelik az LFP technológiát és tőluk vásároljak a know-how-t, a szakmai tudást is.

A Ford akkugyárnak épületei is állnak már és jelenleg a közművek telepítése zajlik. Az akkugyártósorok egy része is elkészült már és próbagyártás folyik, de még várnak bizonyos berendezéseket. A cellák sorozatgyártását jövőre tervezik megkezdeni.

Forrás: Ford

A michigani gyár épülete közel egy mérföld, azaz 1,6 kilométer hosszú, így ez alapján itt is hagyományos, nedves elektródagyártásra számítunk. A projekt költségvetése Farley egy tavalyi tweetje szerint 3,5 milliárd dollár.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás