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 Az LFP kémia egyre népszerűbb az autógyártók között, de sokáig csak kínai cégek gyártották, pontosabban jogi okokból gyárthatták ezeket a cellákat. Most két ilyen gyár is épül Amerikában, az egyik a Tesláé, a másik a Fordé lesz. Levetett ruha A Tesla egy friss közösségi média posztjában a hétvégén megosztotta, hogy hamarosan elkészül első észak-amerikai LFP cellagyáruk, amely – tudomásunk szerint – az első LFP gyár lesz a kontinensen és a cég történetében is. Nearing completion of our first LFP cell manufacturing factory in North America pic.twitter.com/OLNRWajz4l — Tesla (@Tesla) June 28, 2025 Az üzem a Giga Nevada és az épülő kamiongyár közvetlen közelében létesült és a videó tanúsága szerint már a gépsorok telepítése és beüzemelése folyik. A Tesla pár éve vette meg a CATL egy használaton kívüli LFP gyártósorát, így minden valószínűség szerint most ezt üzemelik be Nevadában. Hogy ezen fejlesztett-e a cég, azt nem tudjuk, ahogy a pontos kémiai összetétel és a tervezett akkukapacitások sem ismertek egyelőre. Minden valószínűség szerint – a CATL technológiájából kiindulva – hagyományos nedves, nem pedig szárazelektródás gyártásról és prizmatikus cellákról lehet szó. Ezeket elsőnek valószínűleg a Megapack XXL ipari energiatárolókba szerelhetik, amelyekbe jelenleg Kínából importált CATL LFP cellák kerülnek. Hogy később máshova is kerül-e ezekből az aksikból, azt nem tudjuk, de mindenképp a jelöltek között van a Powerwall otthoni energiatároló és a cég elektromos kamionjának készülő kisakkus változata. A Tesla jelenleg nem forgalmazza a Model 3 és Y kisakkus változatait Amerikában, ugyanis előbb a Biden kabinet helyi gyártású akkukra fizetett támogatása, most pedig a Trump adminisztráció kínai termékeket sújtó vámjai miatt ezek egyszerűen nem lennének árban versenyképesek a nagyakkus kiadással, amelyek NCA cellái jelenleg helyben, a Giga Nevadában készülnek. Az ugyanakkor valószínűtlen, hogy az új gyártósor ennyi területet el tudna látni akkucellával, így valószínűleg prioritásokat kell felállítania a cégnek. Készül a Ford is Pár nappal ezelőtt Jim Farley, a Ford vezérigazgatója is megosztotta, hogy Michiganben, a Marshall városában található BlueOval Battery Park, a cég akkugyártásának jövőbeli központja is jól halad. Our new battery plant in Marshall, Michigan is making great progress! Soon @Ford will be producing LFP battery cells right here at home in the U.S. We’re making electric vehicles more affordable & supporting American jobs at BlueOval Battery Park Michigan. https://t.co/l7VfO5h7PJ — Jim Farley (@jimfarley98) June 24, 2025 Itt található a cég új, saját LFP cellagyára is, amely a belépő szintű modellváltozatok akkupakkjaihoz gyárthat majd akkucellákat. Bár a Ford a koreai LG-vel és a szintén koreai SK ON-nal is együtt dolgozik több projekten – utóbbival például legalább egy új amerikai akkugyáron –, a michigani helyszínen a CATL segít nekik is az LFP akkucellák gyártásának beindításával. Az akkugyár teljes egészében a Fordé, de a CATL-től licencelik az LFP technológiát és tőluk vásároljak a know-how-t, a szakmai tudást is. A Ford akkugyárnak épületei is állnak már és jelenleg a közművek telepítése zajlik. Az akkugyártósorok egy része is elkészült már és próbagyártás folyik, de még várnak bizonyos berendezéseket. A cellák sorozatgyártását jövőre tervezik megkezdeni. Forrás: Ford A michigani gyár épülete közel egy mérföld, azaz 1,6 kilométer hosszú, így ez alapján itt is hagyományos, nedves elektródagyártásra számítunk. A projekt költségvetése Farley egy tavalyi tweetje szerint 3,5 milliárd dollár. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!