PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

Első félév: ezeket a villanyautókat vette a világ és Európa

elektromos autó piac
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjQvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPWV2NHZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvayIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjQvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPWV2NHZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvaycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMTEva2lhLWV2NC1ub3YtNjAweDUwMC0xLnBuZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMTEva2lhLWV2NC1ub3YtMTMwMHg2MDAtMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzExL2tpYS1ldjQtbm92LTEzMDB4NjAwLTEucG5nIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

A villanyautók globális és európai értékesítési számaira minimum félévente érdemes ránézni, úgyhogy most, hogy szokásos forrásunk az EV Volumes kiadta a június végi összesítéseket, készítettünk pár táblázatot.

Ezek voltak a legkeresettebb villanyautók a világon és Európában 2025 első felében.

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

Globális

Az EV Volumes a Cleantechnicán publikált szokásos adatsorában továbbra is keverve szerepelnek a BEV és PHEV, azaz a tisztán elektromos és plug-in hibrid darabszámok. Mi pedig, olvasóink korábbi kívánságának eleget téve, utóbbiaktól megtisztítva vesszük át azokat, így az eredeti TOP 20-ból TOP 16 lett.

# Típus 2025 H1 2024 H1 Változás
1 Tesla Model Y 456.024 546.187 -17%
2 Tesla Model 3 240.075 244.602 -2%
3 BYD Seagull / Dolphin Mini/Surf 215.828 183.779 17%
4 Geely Geome Xingyuan 204.940
5 Wuling HongGuang Mini EV 171.118 83.294 105%
6 Xiaomi SU7 155.692
7 BYD Yuan Plus / Atto 3 116.971 162.536 -28%
8 Li Xiang L6 96.354
9 BYD Dolphin 94.873 96.789 -2%
10 Geely Panda Mini 91.249
11 Xpeng Mona M03 86.351
12 BYD Song L 83.825
13 BYD Yuan Up / Atto 2 82.492
14 VW ID.4 81.836 81.035 1%
15 Wuling Bingo 80.126 71.561 12%
16 BYD Han 76.497 38.825 97%

Az első két helyen továbbra is a két kisebbik Tesla áll, természetesen alacsonyabb darabszámokkal, mint 2024-ben. A Model 3 eladásai kettő százalékot estek és itt nincs modellváltás-kifogás. Az Y visszaesésében nyilván benne van az év eleji gyártásleállás is, de hogy mennyivel, az az év végén derül majd ki. Vajon marad az első helyen?

A BYD legolcsóbb villanyautója már nálunk is kapható Dolphin Surf néven. A típus a legalább háromféle megnevezéssel van jelen a világpiacon, eladásai 17 százalékkal emelkedtek és stabilan a harmadik.

A toplista kapcsán talán a legérdekesebb, hogy a két Teslán kívül csak egyetlen nem-kínai fért fel, ez pedig a Volkswagen ID.4, amelyből gyakorlatilag ugyanannyi fogyott, mint tavaly.

A teljes piacot nézve a villanyautók már 15 százalékot tettek ki a tavalyi 12 után, míg a konnektoros hibridek aránya 6-ról 9 százalékra emelkedett.

Az adatokat szolgáltató EV Volumes számítása szerint összesen 9,04 millió konnektoros autó talált gazdára az idei év első felében – a fenti részarányok alapján ez nagyjából 5,65 millió tisztán elektromos és 3,39 millió PHEV modellt jelenthetett.

Az egyes gyártók darabszámait a tisztán elektromos meghajtás tekintetében nem tették közzé, de a piaci részedéseket igen. Itt a nagy hír, hogy a BYD beelőzte a Teslát, a Geely a harmadik, a negyedik és ötödik helyért pedig kemény harc folyik a SAIC és a VW Csoport között.

Európa

Az európai hadszíntéren jelentősebb volt a Tesla visszaesése, de a Model Y még így is megőrizte első helyét. A Model 3-at azonban megelőzte az ID.4 amely idén már sokkal olcsóbb variánsokban is elérhető.

Hasonlóan segítette az olcsó indulóár az ID.3-at és a cseh testvérek, a Škoda modelljei is népszerűek voltak.

Ahogy a magyar piacon, úgy az európain is sokat erősödött a BMW legolcsóbb elektromos SUV-ja, az iX1 is.

# Típus 2025 H1 2024 H1 Változás
1 Tesla Model Y 69.766 102.730 -32%
2 VW ID.4 40.946 28.080 46%
3 Tesla Model 3 39.384 60.403 -35%
4 Renault 5 / Alpine A290 39.095
5 VW ID.7 37.952
6 VW ID.3 37.307 28.982 29%
7 Skoda Enyaq 36.530 29.169 25%
8 Skoda Elroq 34.221
9 Kia EV3 34.177
10 BMW iX1 31.423 25.369 24%
11 Audi Q4 e-tron 29.539 35.863 -18%
12 Audi Q6 e-tron 26.466
13 Volvo EX30 23.238 39.652 -41%
14 Citroën ë-C3 23.142
15 BMW i4 22.505 23.819 -6%

Rengeteg új belépőt is látunk az európai listán. Így rögtön a negyedik helyen nyitott a Renault 5, beleértve az Alpine testvére számait is. Ötödik helyen debütált a Volkswagen ID.7, nyolcadik a Škoda Elroq, kilencedik a Kia EV3, tizenkettedik az Audi Q6 és tizennegyedik a Citroën ë-C3.

Az európai piacról nem osztottak meg márkánkénti bontást a tisztán elektromos autók tekintetében.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás