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
auto

A villanyautókat kevésbé lopják, mint hagyományos társaikat

egyéb
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

Az amerikai biztosítók által finanszírozott IIHS-HLDI-t leginkább a töréstesztek kapcsán ismerjük, de a szervezet most egy biztosítási statisztikával hívta fel magára a figyelmet.

Meglepő dolgok derültek ki az autólopások adatsorából.

Arányok

Az amerikai gépjárműlopások legfrissebb adatsora kapcsán a 2022-2024 közötti modellévben gyártott, azaz csak pár éves autók számait adták most közre és érdekes dolgok derültek ki mind a leggyakrabban, mind a legritkábban ellopott járművek kapcsán.

De az adatok és a tanulságok ismertetése előtt érdemes kiemelni, hogy ebben a listában nemcsak a lopások abszolút értéke, hanem az adott típus gyakorisága a flottában és az átlagos autólopások száma is számított. Így az adatok talán még tisztábban mutatják, hogy az amerikai átlaghoz képest mennyire népszerű egy adott típus a tolvajok körében.

Az alábbi táblázatban a 100-as érték számít az országos átlagnak, így az első helyezett Chevrolet Camaro ZL1 esetében a 3949-es érték azt mutatja, hogy a típust az átlaghoz képest 39-szer gyakrabban kötötték el, mint azt a flottában lévő darabszáma indokolta volna.

Leggyakrabban
ellopott típusok listája
Típus Relatív gyakoriság
1 Chevrolet Camaro ZL1 3949
2 Acura TLX 4WD 2138
3 Chevrolet Camaro 1287
4 GMC Sierra 2500 crew cab 4WD 1023
5 Acura TLX 2WD 805
6 GMC Sierra 3500 crew cab 4WD 742
7 Chevrolet Silverado 3500 crew cab 4WD 662
8 Dodge Durango 4WD 592
9 Land Rover Range Rover 4WD 540
10 Ram 1500 crew cab short-wheelbase 4WD 524
11 Chevrolet Silverado 2500 crew cab 4WD 402
12 Ram 3500 crew cab long-wheelbase 4WD 387
13 Honda CR-V hybrid 4WD 340
14 GMC Sierra 1500 crew cab 2WD 324
15 Dodge Durango 2WD 300
16 GMC Sierra 1500 crew cab 4WD 292
17 BMW X7 4WD 277
18 Mercedes-Benz S-Class long-wheelbase 4WD 267
19 Jeep Gladiator crew cab convertible 4WD 264
21 Cadillac Escalade ESV 4WD 260

A Camaro rossz szereplését két okra vezetik vissza a szerzők. Egyrészt, az elemzők szerint a tolvajok különösen kedveik a nagy teljesítményű autókat, márpedig az első helyen a ZL1 jelzésű 659 lóerős csúcsváltozat végzett. Az alap Camarónál nem 39-szeres, hanem „csak‟ 13-szoros ez a szorzó.

Persze még ez sem egy jó szám, itt jön azonban a második ok. A típust egy biztonsági hiba is különösen sérülékennyé tette, ugyanis az autó OBD csatlakozóján keresztül a tolvajok klónozni tudják a slusszkulcshoz rendelt kódsort, így pedig beindítható a kocsi.

Legritkábban
ellopott típusok listája
Típus Relatív gyakoriság
1 Tesla Model 3 4WD 1
2 Tesla Model Y 4WD 2
3 Tesla Model 3 2WD 2
4 Toyota RAV4 Prime 4WD PHEV 5
5 Tesla Model S 4WD 5
6 Volvo XC90 4WD 6
7 Volvo XC40 4WD 7
8 Ford Mustang Mach-E 8
9 Volkswagen ID.4 9
10 Subaru Crosstrek 4WD 9
11 Lexus NX 350 4WD 9
12 Ford Explorer 10
13 Infiniti QX60 4WD 11
14 Kia EV6 4WD 11
15 BMW iX 4WD 11
16 Mini Cooper 12
17 Toyota Venza hybrid 4WD 12
18 Mercedes-Benz GLC 4WD 12
19 Volvo XC90 4WD PHEV 13
21 Hyundai Elantra hybrid 13

A legritkábban ellopott autók listájában is feltűnt a szakembereknek egy érdekes trend – a TOP20-ból nyolc autó tisztán elektromos, kettő további pedig konnektoros hibrid.

Ezek a tisztán elektromos és PHEV modellek mind legalább 85 százalékkal kisebb gyakorisággal lettek lopás áldozatai, mint az átlag 2022-2024-es modellévű autó.

A készítők szerint ennek feltehetőleg az az oka, hogy mint egy korábbi tanulmányuk rámutat, az ilyen járművek sokkal nagyobb valószínűséggel parkolnak garázsban, vagy közvetlenül egy épület mellett, hogy üzemen kívül tölteni lehessen őket, emiatt pedig kevésbé népszerűek a tolvajok körében.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás