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
auto

Tiszta Temu: közvetlenül Kínából rendelhetünk olcsó villanyautót

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

A kínai villanyautó-piac híreit olvasva gyakran találkozunk jól felszerelt és mégis jó árú típusokkal, de megtalálhatóak apró, ám európai szemmel még ezt figyelembe véve is nevetségesen olcsó autók is. Aztán ezeket vagy behozza egy importőr, vagy nem.

Mostantól viszont kedvünkre válogathatunk a legtöbb ismert kínai márka kínálatából, a kocsikat pedig homologizálva, vámkezelve a házunkig hozzák.

Villanyautós Temu

A China EV Marketplace nevű hongkongi cég tisztán elektromos és konnektoros autók európai importjával foglalkozik – az amerikai piacról most vonultak ki a Trump kormány gigantikus vámjai miatt.

A cég már eddig is kínálta ezt az egyedi szolgáltatást, amelyet számos nagy autómárka és 70 kínai kereskedés segítségével biztosítanak, ám mostanáig, ahogy partot ért az autó, a megrendelőnek kellett a szállításról, vámkezelésről és a homologizációról is gondoskodnia. Ez nyilván leszűkítette az érdeklődők körét, hiszen a macera és a költségek mellett ez a folyamat elsőre ijesztően komplikált bürokratikus vesszőfutásnak tűnik.

A cég azonban most bejelentette, hogy új, háztól házig szolgáltatást indít európai ügyfelei számára, lehetővé téve a közúti forgalomban legális elektromos járművek közvetlen Kínából történő megvásárlását.

Mindent intéznek

A frissen bevezetett szolgáltatás értelmében az európai vásárlóknak már nem kell maguknak intézniük a vámkezelést, sem pedig személyesen elvinniük a járműveket a kikötőből. Ez a változás a China EV Marketplace célja szerint kiküszöböli a nemzetközi autóimporttal járó hagyományos bonyodalmakat és fejfájásokat.

A cég weboldalán olyan ismert, hivatalos magyar márkaképviselettel is rendelkező autógyártókat is megtalálunk, mint a BYD, a Nio, vagy a Tesla, de számos csak Nyugat-Európában, vagy akár még ott sem elérhető kínai márka is feltűnik a kínálatban.
Így az Avatr-tól az Xpengig, az Aiontól a Baojunon át a Wulingig vagy a Xiaomiig megannyi márka megtalálható.
Érdekesség, hogy megrendelhető például a Volkswagen ID.6 is, amely csak Kínában érhető el, vagy az egyik legolcsóbb kínai kisautó, az ötezer dolláros Wuling Mini EV is.

Mielőtt azonban túlzottan belelkesülünk az alacsony árak láttán, érdemes figyelembe venni az egyéb költségeket is. Először is, az oldalon lévő összegek nettó árak, amelyekre még az egyedi szállítási költség és az adott márkát sújtó EU-s vám is hozzáadódik, majd az egészet kell egyben felszorozni a 27 százalékos magyar ÁFÁ-val. Emellett ott van még az európai homologizáció nettó 2500 dolláros, valamint a vámügyintézés nettó 400 dolláros költsége is.

Például egy nálunk nyolcmillió forinttól elérhető BYD Dolphin Surf kínai változata a Seagull csak nettó 10.200 dollárba, 3,5 millió forintba kerül. Igen ám, de ehhez hozzájön 2870 dollár szállítási költség Európába, ami attól függően, hogy Prágában, a cég európai központjában vennénk át, vagy Magyarországra hozatnánk, 4-5 ezerre is felkúszhat. Emellett ki kell fizetnünk a szállítási költséggel növel vételárra a 27 százalékos (10% + 17%) vámot, majd az ezzel növelt összegre a 27 százalékos magyar ÁFÁ-t. Ezután még ott van a nettó 2500 dolláros homologizációs és a nettó 400 dolláros vámkezelési díj is.

Így a 10 ezer dolláros Seagullra számításaink szerint nagyjából 14-18 ezer dollár költség rakódik, ezzel pedig már a hivatalos magyar Dolphin Surf ár fölött vagyunk – ráadásul ezért a kevésbé biztonságos kínai változatot kaptuk.

Így afelől nem vagyunk meggyőződve, hogy egy-egy nálunk hivatalosan is elérhető típus kapcsán megéri a vesződség, de ha valaki olyan autóra vágyik, amely hazánkban, vagy Európa többi országában sem rendelkezik képviselettel, akkor viszonylag egyszerűen be tudja szerezni.

Azért érdemes azt is észben tartani, hogy ezek az autók kínai GB/T csatlakozóval kerülnek leszállításra így az európai töltés valószínűleg egy költséges adaptert, vagy átépítést is kíván, valamint az esetleges meghibásodásoknál az alkatrészeket is nekünk kell beszerezni. Utóbbiban egyébként szintén tud segíteni a China EV Marketplace, de ettől még ez elég nagy feladatnak tűnik.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás