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
auto

Növeli a termelést a Tesla német gyára

üzlet
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

Meglepő interjút adott André Thierig a Tesla német gyárának vezetője a napokban a DPA hírügynökségnek.

Azért érdemes a sorok között olvasni.

30 piac

A Tesla az idei év első felében 13 százalékkal kevesebb autót adott el a világon, mint tavaly, ám Európában ennél a globális adatnál jóval borúsabb volt az autógyártó helyzete, pontosan harmadával csökkent a kereslet.

Míg a Model 3 Kínából érkezik régiónkba, a vállalat Berlin melletti üzeme gyártja a Model Y-t, amely idén év elején esett át egy jelentős modellfrissítésen.

A Gigafactory Belin vezetője, André Thierig most meglepő nyilatkozatot tett a DPA hírügynökségnek, amelyet fel is kapott a sajtó:

a szakember arról számolt be, hogy az előzetes tervekhez képest a harmadik és negyedik negyedévben növelik a legyártandó darabszámot, mivel élénkül a kereslet a cég termékei iránt.

Thierig minden bizonnyal darabra pontosan látja a beérkező rendelések, a gyártási igény alakulását, így nyilván tudja miről beszél, de azért érdemes kicsit sorok között olvasni és a nyilatkozatot tágabb kontextusban értelmezni.

Egyrészt nem tudjuk, mik voltak a cég tervei a berlini gyártást illetően, de tekintve, hogy az eladások jelentősen visszaestek az év első felében, feltehetőleg nem rekorddöntésre készültek. Így nem tudjuk a növekedés mihez képest értendő.

Ennél is beszédesebb azonban, hogy Thierig emlékeztetett, a berlini gyár több, mint 30 piacra szállít.

Ezek között az európai országok mellett ott van Törökország, Izrael, de meglepő módon – geopolitikai okokból – Tajvan és India is. Ám van még egy régió, ami valószínűleg jelentős rendelési mennyiségért felelős, ez pedig Kanada.

A Tesla Kanadában évente mintegy 50-55 ezer autót ad el, ám most az első félévben mindössze háromezer autójuk fogyott az USA északi szomszédjában. Ennek oka Donald Trump vámháborúja, amelyre válaszul Kanada 25 százalékos vámot vetett ki az amerikai gyártású autókra, márpedig az országot korábban a cég kaliforniai és texasi gyárai látták el.

Bár Kanadába akár a Giga Sanghaj is szállíthatna, 2024 óta 100 százalékos vámot vetett ki Ottawa a kínai villanyautókra. Ezzel ellentétben a Kanada és az EU közötti CETA megállapodás értelmében gyakorlatilag vámmentesen lehet Európából autókat importálni az országba.

Így a Tesla nemrég a Giga Berlinre váltott a kanadai piac kapcsán és az első szállítmányok szeptember elején már be is futottak.

A magas vámok miatt a Tesla korábban például 21 ezer kanadai dollárral, nagyságrendileg ötmillió forinttal volt kénytelen megnövelni a Model Y árát, ám most, hogy Berlinből érkeznek az autók, ezt az emelést visszavonták, sőt van olyan változat, ami még valamennyivel olcsóbb is lett, mint korábban.

Hogy az amerikai-kanadai feszültség, illetve Musk korábbi kormányzati szerepvállalása és Trump támogatása mekkora károkat okozott a Tesla kanadai megítélésben, az majd elválik, de az biztos, hogy az árak normalizálása növelni fogja a keresletet, ami már önmagában magyarázatot adhat arra, miért gyárt majd több autót a Giga Berlin.

1000 km-re elegendő Supercharger használatot kapsz ajándékba új Model 3 vagy Model Y autódhoz, ha szocske ajánlói kódjáról indítod a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás