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 25 százalékos energiasűrűség-növekedést vár a Panasonic a következő generációs akkucelláitól, amelyek 2027-re lehetnek készen. Ha sikerrel járnak, ők lehetnek az elsők, akik anód nélkül gyártják az akkumulátoraikat. Anódmentes gyártás A japán akkugyártó friss híre egyenesen a technológia vezérigazgatótól (CTO), Watanabe Shoichirótól származik, aki most csütörtökön beszélt újságíróknak a cég következő fejlesztéseiről. A vállalat tervei szerint még a 2027-es üzleti évükben, azaz valamikor 2027 március végéig készülhet el legújabb hengeres lítiumion-cellájuk, amely egy jelentős újítást vezet be: a gyártás során nem kerül anód az akkucellába, így sokkal több hely marad a katód számára, ami 25 százalékos energiasűrűség-növekedést jelent. Persze a fizikát nem lehet megerőszakolni, teljesen anód nélkül nem működik a cella, a lítiumionoknak valahonnan valahova áramolniuk kell, azonban ebben az új akkumulátorban a másik pólus az első feltöltéskor, organikusan jön létre. Így a gyártáskor a hagyományos anód anyagok, jellemzően a grafit és a szilícium teljesen el is hagyhatók. Az akkufejlesztések kapcsán mindig elmondjuk, hogy óvatosan kell kezelni a várakozásokat, hiszen hosszú, buktatókkal teli út vezet a labortól a próbagyártásig, onnan pedig legalább ennyire bizonytalan eljutni a napi több millió cellát előállító sorozatgyártásig. A Panasonic friss bejelentésével kapcsolatban is tanácsos az egészséges szkepticizmus, bár az ilyen nagy és nagy múltú akkugyártók kapcsán hamarabb hisszük el a technológiai áttöréseket, mint amikor egy friss startup kalapozik pénzért a befektetőknél. Hasonló megoldásokon természetesen szinte minden nagy akkugyártó dolgozik, de elképzelhető, hogy a Panasonic megoldása lesz először kapható. Watanabe egyébként az egyik helyi hírforrás szerint konkrétan azt mondta, hogy ezzel el fogják érni az 1000 Wh/l volumetrikus energiasűrűséget – utánanéztünk, és a cég jelenlegi 2170-es celláit 750-800 Wh/l közé teszik, utóbbi érték az új Lucid Gravity kapcsán került hivatalosan is megerősítésre. Az akkucellák kapcsán általában a gravimetrikus energiasűrűséget emlegetjük, amely a Panasonic 2170-esek esetében 270 Wh/kg körül van. Amennyiben a 25 százalékos javulás ebben a mérőszámban is helytálló, akkor az – feltételezzük – valahová 330-340 Wh/kg közé növelné a gravimetrikus energiasűrűséget, de egyáltalán nem biztos, hogy a matek ennyire egyszerű, mert a két érték változása nem törvényszerűen azonos mértékű. A magasabb energiasűrűség nagyobb hatótávot eredményezhet ugyanakkora méretű és tömegű akkupakkban gondolkodva, de ha egy autógyártó csak tartja a meglévő kapacitást, akkor a pakk méretét és tömegét, valamint ezzel a gyártás költségeit csökkentheti jelentősen. Fontos részletek Fontos részlet még, hogy a legtöbb nemzetközi híradás nem ment vissza az eredeti forrásig, hanem a Reuters hírét vette át, amit viszont később a hírügynökségnek helyesbítenie kellett. Így más hírportálokon találkozhatunk egy olyan passzussal, amely a Tesla Model Y 145 kilométeres hatótávnövekedéséről szól a fejlesztés kapcsán, ám mint később kiderült, erről nem esett szó a Panasonic részéről, csak a hírügynökség újságírójának saját példája, kalkulációja volt. Bár a Panasonic Energy legnagyobb ügyfele a Tesla, és vélhetően minden jelentősebb fejlesztést nekik ajánlanak fel elsőnek, egyáltalán nem biztos, hogy az autógyártó kéri ezt a technológiai változást. Az új akkutechnológiák kapcsán ökölszabály, hogy a bejelentett részleteknél is fontosabbak azok, amelyekről nem esett szó. Így a híradások egyike sem definiálta azt pontosan, hogy mit jelent a cella elkészülte, az esetleg csak a próbagyártás megkezdését, vagy már az igazi sorozatgyártást takarja-e. Az sem derült ki, hogy mi a várható élettartama (ciklusszáma), illetve töltési teljesítménye az új cellának, ahogy az új technológia esetleges felára is ismeretlen maradt. Ezek mind döntőek abból a szempontból, hogy csak egy ígéretes, de korlátozottan felhasználható fejlesztésről, vagy igazi game changer technológiáról beszélünk-e. A Reuters híre egyébként az új cellák várható érkezése kapcsán is kissé félrevezető volt, mert 2027 végéről beszélt. A japán híroldalak viszont a cég 2027-es pénzügyi évéről írtak, ami logikus, mert a Panasonic mindig ebben az intervallumban kommunikál. A cég 2027-es pénzügyi éve 2026.04.01-2027.03.31 között tart. Szintén bombasztikus hírként tálalva egyes híroldalak belekevertek a fentiekbe egy másik bejelentést is, azt a látszatot keltve, mintha ez egy új szilárdtest-akkumulátor lenne. Az igazság azonban az, hogy Watanabe egy másik fejlesztésükről beszélt a szilárdtest-akkumulátorok kapcsán: a 2026-os üzleti évben, azaz jövő év márciusának végéig mutatják be új, gombelem-formátumú szilárdtest cellájukat, amely 125°C hőmérsékletig tölthető és meríthető. Ez az ipari felhasználás számára fontos, ahol egyes berendezések szélsőséges hőmérsékleti körülményeknek vannak kitéve. Panasonic akkumulátorok kerülnek a Mazdákba Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!