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
auto
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

A Mercedes-Benz elhatározta, hogy ledönti az elektromos autók tömeges elterjedésének egyik legnagyobb akadályát: szakít a lassú és kényelmetlen töltéssel, hogy a villanyautósok olyan gyorsan indulhassanak tovább, mintha csak üzemanyagot tankoltak volna. Hogy ehhez milyen lehetőségek állnak rendelkezésre, azt nemrég már láthattuk is: a Concept AMG GT XX tanulmányautót több mint 1000 kilowatt teljesítménnyel töltötték, amelynek akkumulátora 125 km-re elegendő hatótávot vett fel egyetlen perc alatt.

Elképesztő: egyetlen perc alatt 125 km hatótávot töltöttek ebbe a Mercibe

A Merci személyautóinak megawattos töltése egyelőre csupán kísérleti fázisban van, de ha a mérnökökön múlik, ez már nem sokáig marad így. A vállalat bemutatta új prototípusát, egy mozgó labort, amelyet az elektromosautó-töltési megoldások fejlesztésére és tesztelésére hoztak létre. A V-osztály alapján épített furgon öt különböző töltőcsatlakozót kapott, és mindenféle módon lehet tölteni, amit csak el tudunk képzelni.

Az ELF (Experimental-Lade-Fahrzeug) különlegessége hogy kétféle csatlakozóval is felszerelték az egyenáramú ultratöltéshez. Az egyik a megawattos töltésre tervezett MCS (Megawatt Charging System), így a Mercedes a nagyfeszültségű akkumulátorok, az energiaelektronika és a töltőkábelek extrém, 1000 kW körüli terhelését is vizsgálni tudja.

A másik a CCS (Combined Charging System) a személyautók szabványos töltőcsatlakozója, amelyet a jármű sorozatgyártáshoz közeli komponenseinek mindennapi használatára tesztelnek.

Az ELF valójában kettő CCS portot is kapott, az egyik 500 amperes, a másik 1000 amperes, utóbbin keresztül akár 900 kW-os töltési teljesítményre is képes, ami azt jelenti, hogy 100 kWh energiát mindössze 10 perc alatt be lehet tölteni.

A villanyautók töltése azonban nem csupán az útmenti villámtöltésről szól. Az ELF kétirányú töltésre is felkészült, vagyis az energia nemcsak beáramolhat az akkumulátorba, hanem vissza is adható a háztartásba (V2H), épületekbe (V2B) vagy akár a közüzemi hálózatba (V2G).

Egy 70–100 kWh-s Mercedes akkumulátor akár 2-4 napig képes ellátni egy átlagos háztartást, miközben eszközök működtetésére (V2L) is használható. Ez a funkcionalitás nemcsak a fenntarthatóságot támogatja, hanem jelentős költségmegtakarítást is eredményezhet: a Mercedes szerint akár évi 500 euró energiaköltséget spórolhat a felhasználó, ami nagyjából 10.000 km megtett út ingyenes energiáját jelenti.

A prototípus további újdonsága az induktív, vezeték nélküli töltés, ahol az energia mágneses rezonancián keresztül jut az autó akkumulátorába, így nincs szükség kábelre, fizikailag nem kell csatlakozni. Ez különösen praktikus lehet otthon, parkolóházakban, vagy olyan flották esetén, ahol a vezetékek és csatlakoztatás kényelmetlen vagy balesetveszélyes lehet. Ezzel a megoldással 11 kW-tal tudja fogadni az elektromosságot az autó.

A Mercedes‑Benz az automatizált töltőkaros töltést is teszteli: ilyenkor az autó aljába épített csatlakozó és a földbe süllyesztett töltőlap között jön létre kapcsolat, így a parkolás után a töltés automatikusan elindul, manuális kábelcsatlakoztatás nélkül. A 11 kW-os AC rendszer esztétikailag diszkrét, mivel a töltőlap szinte láthatatlanul épül be a padlóba, emellett kényelmes, biztonságos és ideális szűk vagy akadálymentesített parkolóhelyekhez, ráadásul a töltés hatékonysága egy kicsivel magasabb, mint az induktív megoldásnál.

A Mercedes‑Benz ELF további fejlesztése a fotovoltaikus tető, amely monokristályos szilíciumcellákból áll, és közvetlenül táplálja az akkumulátort. Bár elsődleges töltési forrásként nem szolgál, ideális napsütéses körülmények között akár napi 30 km-rel is növelheti a hatótávot.

Az ELF projekt része egy tágabb stratégiai víziónak, amely a teljes villamosítási folyamatot lefedi: a zöld energiát, az intelligens hálózatokat, az otthoni és nyilvános töltési megoldásokat, valamint a felhasználói élményt. A vállalat emellett úgy véli, hogy a korábban távolinak tűnő ötperces töltési megállók és a percenként betölthető 160 kilométeres cél már a jelen évtized végére reális lehetőség a sorozatgyártású elektromos autóknál.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás