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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Olvasóink

A Villanyautosok.hu olvasóiról sokáig csak sejtettük, hogy érdeklődnek az újdonságok, az elektromobilitás illetve a megújuló energiatermelés iránt, de eljött az ideje, hogy egy kicsit mélyebbre nézzünk a statisztikákban. Az alábbi adatok az első grafikont leszámítva egy 2022. januárjában készült olvasói felmérés alapján készültek, míg a demográfiai összetétel megállapításához a Google Analytics információit vettük alapul.

A Villanyautosok.hu nem egy klasszikus autós magazin, hiszen nem az elérhetetlen hipersportkocsik és luxusautók vannak a középpontban, hanem az autózás paradigmaváltása, az elektromobilitás úgy általában és a tudatos autóvásárlók által is megvehető modellek. Ennek megfelelően nem elsősorban a fiatal korosztályban vagyunk népszerűek (bár szerencsére sok fiatal is nyitott a téma iránt), hanem a teljes népességen belül minden korcsoportban. Különösen az olvasók 32,2%-t kitevő hölgyek között magas (60%) a 45 év felettiek aránya. Érdemes kiemelni, hogy az általunk kínált tartalom egyre népszerűbb a hölgyek körében. Az olvasótáboron belül a hölgyek aránya 2019-ben még a 23%-ot sem érte el, de 2020-ban is még „csak” 27% volt, 2021-ben viszont minden három olvasóból már csak kettő volt férfi.

A kérdőívet több mint 1700 fő töltötte ki és úgy néz ki egyre több olvasónk jön a villanyautósok közül, ugyanis idén már 50%-uk állítja magáról, hogy villanyautó használó, míg 7%-uk továbbra is plug-in hibriddel jár. Feltételezhető, hogy a felmérésben a lelkesebb villanyautó használók felülreprezentáltak, de így is jól látszik, hogy sokan vannak, akik érdeklődnek ugyan a téma iránt, de még hagyományos meghajtású autóval járnak.

A válaszadók többsége jól láthatóan a tisztán elektromos hajtást preferálja, 18%-uk már idén, további 25%-uk pedig valamikor a következő 3 évben tervez ilyen autót venni. Ráadásul további 27% már nem is akar más meghajtású autót venni - ennek a csoportnak az 54%-a már most is elektromos autóval jár, majd' 5% pedig plug-in hibrid használó, több mint harmaduknak pedig most még ugyan belsőégésű motoros autója van, de ők többet ilyet már nem vesznek. Érdekes, hogy az idén elektromos autót keresők 40%-a már most is villanyautó használó. Nekik nyilván nem kell már bemutatni, hogy miről szól az elektromobilitás, ők csak a megfelelő ajánlatra vadásznak.

A felmérésben résztvevők között többségben vannak, akik új autót vennének, sőt számuk még nőtt is a tavalyi felmérésünkhöz képest. Ugyanakkor nem elhanyagolható a használt autót keresők tábora sem. Azok között, akik már idén megvennék az autót, az új autóra vadászók aránya 67%, és csak 5%-uk bizonytalankodik. Az új autó vásárlásában gondolkodók aránya a 3 éven belül villanyautót választók között is magas, 44%.

A felmérésben résztvevő olvasók 73%-a családi házban él, de további 11%-nyi társasházban élő olvasó is meg tudja oldani otthon vagy az otthona közelében a töltést. Ez rendkívül meglepő adat, ami jól mutatja, hogy a téma iránt jelenleg főleg azok érdeklődnek, akiknél a töltés nem lenne probléma. 84% tehát azok aránya, akik otthon konnektorról vagy saját fali töltőről a lehető legkényelmesebb módon töltve tudják/tudnák használni az autójukat.

A munkahelyi töltés sajnos Magyarországon még problémás, bár a válaszokból inkább arra lehet következtetni, hogy ez nem az elektromos autók elutasítására, hanem a munkahelyi parkolás korlátozott voltára vezethető vissza. A munkahelyi töltés megoldottságát ugyanis főleg azok jelölték be (92%), akik családi házban élnek, vagy társasházban saját kocsibeállóval rendelkeznek. Vélhetően sokan közülük olyan magasabb pozícióban vannak a munkahelyükön, ahol a juttatások között parkolási lehetőség is szerepel.

A válaszadók közel 62%-a egynél több autót használó háztartásban él. Ők egyrészt könnyebben dönthetnek úgy, hogy azok közül egyet vagy többet úgy elektromos autóra tudnak váltani, hogy a „biztonság kedvéért” marad egy hagyományos is a „flottában”. Az autók száma az olvasóközönség magasabb jövedelmi szintjére enged következtetni. A családi házban élők 64%-a használ kettő, 19%-uk pedig 3 autót.

A használati szokásokat feszegető kérdésre adott válaszok jól mutatják, hogy az emberek többsége az elsődlegesen használt autóval napi szinten nem megy nagy távolságokat. A válaszadók fele még az 50 km-t sem lépi túl, és 1/3 azok aránya, akik 50 km-nél többet mennek, de a táv nem lépi át a 100 km-t. Amennyiben nincsenek rendszeres hosszabb utak, akkor erre a felhasználásra az elmúlt 10 évben gyártott villanyautók bármelyike alkalmas, de az új autók már a hosszabb utakon is ki fogják őket szolgálni. A napi 150 km-nél többet autózó válaszadók 26%-a idén, 22%-uk pedig a következő 3 évben tervez tisztán elektromos autót venni. Még egy érdekesség: bár szinte kizárt, hogy pontosan ugyanazok töltötték ki a kérdőívet, mint tavaly - már csak azért is, mert 200-zal többen vannak), az eredmények a fenti kérdésre szinte tizedre megegyeznek az előző évivel.

A napelemmel nem rendelkező, illetve a napelemes rendszer telepítését nem tervező válaszadók többsége érthető módon a társasházban élők közül került ki. A családi házban élők 44%-ának már van ilyen rendszere, további 44%-uk pedig telepíteni vagy bővíteni szeretne. Csak 11% mondta azt, hogy nem tud, vagy nem szeretne napelemet otthonra.

Öröm számunkra, hogy a válaszadók közel 70%-ának tudtunk segíteni az eligazodásban és a megfelelő jármű kiválasztásában. Érdekes, hogy a plugin hibridet használók körében több mint kétszer olyan magas (27%) a döntéskor az oldalt még nem ismerők aránya, mint az összes kitöltő között.