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 Nehéz megbecsülni, hogy a Tesla nélkül hol járnának a hagyományos autógyártók az elektromos, illetve az önvezető autók fejlesztésében, de az biztos, hogy Elon Musk nélkül most nem lenne ilyen ígérgetés cunami. Ma minden valamirevaló autógyártó nagy hatótávolságú elektromos autót, és önvezető funkciókkal ellátott autókat ígér a nem túl távoli jövőre. Az utóbbi egy évben olyan sok ilyenről olvastunk már, hogy fel sem kapjuk már a fejünket, ha valamelyik gyártó kijön egy újabb koncepcióval. De miért is tennénk, ha egyszer ezek a gyártók csak olyat ígérgetnek, amit a Tesla már ma is nyújt a vásárlóinak? A valóság azonban valószínűleg nem ennyire egyszerű. A Tesla ugyan tényleg árul nagy hatótávú elektromos autókat (egyelőre csak a felső kategóriában) és autópályán automatikusan közlekedni képes járműveket, de ezek egyrészt drágák, másrészt korlátozott a tudásuk. Eközben az ígérgető gyártók a háttérben olyan fejlesztéseken dolgoznak, ami minden tekintetben megállja a helyét a Tesla technológiája mellett. A Nissan úgy néz ki, hogy nem csak az elektromos autók, de az önvezető technológia terén is időben lépett. A most elérhető LEAF-ek ugyan még semmilyen vezetéssegítő asszisztenst nem tartalmaznak, de a cégnek létezik olyan tesztjárműve, amit akár Európában is bátran ki mernek engedni az utakra. Legutóbb brit újságírókat vittek el egy körre, amiről a Fully Charged készített is egy remek videót. A videóban az aktuálisan kapható Nissan LEAF kamerákkal és lézeres távolságmérőkkel felszerelt példánya teljesen önállóan közlekedik autópályán, országúton és szűk városi környezetben. Egyedül az úton leparkoló busz kikerülésekor kell beavatkozni, de a manőver végén a kormány elengedésekor az autó újra átveszi az irányítást. Figyeli a gyalogosokat és a kerékpárosokat, észreveszi a zöld után sárgára váltó lámpát, betartja a sebességkorlátozásokat, sávot vált, kikerüli a kereszteződésbe becsorgó autókat és gond nélkül megbirkózik az összetett körforgalmakkal is. De igazából a fenti videón nem is ez a legfontosabb, hanem az a nyugalom, ahogy a bemutatást végző japán mérnök ül a kormány mögött és beszélget az újságíróval. Látszik, hogy teljesen biztos abban, hogy az autó nem fog hibázni. Összekulcsolt karral viszonylag hosszan az utas felé fordulva beszélget. Persze ő is és az újságíró is sokat figyeli az utat illetve a monitorokat, hiszen az elmúlt egy évszázadban azt szoktuk meg, hogy folyamatosan figyelni kell, de előbb utóbb megszokjuk, hogy a gép figyelmesebb nálunk. A technológia azonban már most is szédületesen stabilan működik. Egy felhőszakadás ugyan egyelőre még kifoghat a kamerákon, de egy könnyed esőben valószínűleg már az első generációs példányok is jól el fognak tudni boldogulni. 2-3 év múlva a szériagyártású verzióban persze már rejtett kamerák és szenzorok fognak figyelni, és a jeleket feldolgozó számítógépeknek sem lesz 1,5 kW-os fogyasztásuk. A most látottak alapján azonban úgy tűnik, hogy a Nissan sincs lemaradva az önvezető autók terén, hiszen mire a Teslák a szoftverfrissítések során elérnek az önállóságnak erre a szintjére, addigra a Nissannál is megjelenhetnek a hasonló tudású autók. PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ Villanyautósok Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!