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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

A múlt hét elején sokadszorra is szemtanúi lehettünk, hogy Norvégiában milyen hihetetlen tempóban gyarapodik a forgalomban lévő villanyautók száma egyre lejjebb taszítva a személygépkocsik átlagos szén-dioxid-kibocsátását: a szeptemberi regisztrációs adatok azt mutatták, hogy az ősz legelső hónapjában 4810 új tisztán elektromos meghajtású gépjármű került forgalomba, ami az összes újonnan regisztrált autó 45%-a, ám ha a konnektoros hibrideket is ideszámoljuk, akkor máris 60%-nál járunk. Mindez azért is lenyűgöző teljesítmény a skandináv állam lakosaitól, mert az elektromos hajtáslánccal felszerelt modellek palettája továbbra is meglehetősen korlátozott, és az igazi villanyautós Kánaán eljövetelére a nagy hatótávolságú, gyorsan tölthető, és megfizethető árú járművek széles kínálatával még legalább 1-2 évet várnunk kell. Nem kérdéses viszont, hogy a Tesla Model 3 és az Audi e-tron quattro érkezése jelentősen fellendíti majd a norvég statisztikákat, de hogy körülbelül mennyi villanyautóra is számíthatunk a következő két évben a jelenlegi előrendelések alapján, azt a helyi NRK hírportál próbálta számszerűsíteni az autógyártóktól szerzett információk alapján.

A norvég villanyautó-előrendelések a kifizetett foglaló értéke szerint, millió koronában, Forrás: NRK

A cikk írói arra az eredményre jutottak, hogy a vásárlók együttesen több mint 30 000 zéró emissziós autóért fizették ki a 3000 és 20 000 korona között terjedő értékű foglalót, összesen mintegy 400 millió norvég korona, átszámítva körülbelül 13,7 milliárd forint értékben, ám a tényleges előrendelések száma ennél jóval magasabb lehet, ugyanis néhány gyártó nem tette nyilvánossá, hány norvég fogyasztó fizetett foglalót autójáért. A megrendelések számát tovább növelheti az is, hogy míg az összes többi villanyautó esetében a gyáriaktól származnak az adatok, a Tesla Model 3-hoz tartozó  10 000 darabos érték csupán egy erősen óvatos becslés. Bár pontos számadat nem áll rendelkezésre, egyáltalán nem meglepő, hogy a listát a kaliforniaiak villanyautója vezeti, hiszen a Model S és a Model X népszerűségének köszönhetően már így is közel harmincezer Tesla járja az ország útjait. Az előrendelések számát tekintve a második, ám a kifizetett foglaló összegét nézve az első helyen az Audi e-tron SUV áll 6300 kiszállításra váró járművel, amit pedig a Hyundai Kona Electric és a Kia e-Niro követ. A Hyundai néhány vásárlója már hozzá is juthatott a várva várt villanyautójához, ám továbbra is 6000 megrendelés van várólistán, az elektromos Nirora, melynek kiszállítása a következő hónapokban esedékes, 5900 norvéghoz fog eljutni jelen állás szerint. Az ezres nagyságrendű előrendeléssel rendelkező villanyautók között van még a Nissan LEAF, a Jaguar I-PACE, a Porsche Taycan, a Mercedes-Benz EQ C sportterepjárója, a DS Crossback E-Tense, és a BMW iX3 is, amelynek 1000 darabra lett lekorlátozva az egyszerre megrendelhető darabszáma. Az igazi kérdés valójában az, hogy a gyárak képesek lesznek-e lépést tartani az óriási kereslettel, hogy ne ismétlődjön meg az Opel Ampera E tragikus története. Az viszont, hogy a fogyasztók hajlandóak voltak kifizetni a foglalót összesen több mint 125 millió norvég korona értékben egy olyan autóért, mely csak néhány hete mutatkozott be (Audi e-tron), és majdnem 50 millió értékben azért a villanyautóért, mely gyártási formában még egyáltalán nem állt a kamerák elé (Porsche Taycan), jól mutatja, hogy a kibocsátásmentes járművekre – beleértve természetesen a német gyártmányúakat is – hatalmas igény van, a Volkswagen Group-nak pedig mindössze annyit kellene tennie, hogy elkezdi tömegesen gyártani azokat, ahelyett, hogy az autóipar teljes katasztrófájával fenyegetőzik az Európai Unió által fontolgatott CO2-kibocsátást csökkentő szigorítások fényében. A Norwegian Electric Vehicle Association kommunikációs menedzsere hozzátette, hogy szerinte annak ellenére, hogy a norvégok az átlagnál jóval környezettudatosabbak, villanyautó-szeretetük egyáltalán nem a környezetbarát gondolkodásnak köszönhető, sokkal inkább a pénzügyi haszonnak, amit az elektromos autók választásával szereznek az erőteljesen megadóztatott szennyező kocsikkal szemben.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.