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 Az elektromos autók terjedését befolyásoló tényezőkről gyakorta készülnek közvélemény-kutatások, melyek ugyan sosem teljesen megbízhatók, de az eredményeik többnyire ugyanazt a képet festik elénk: a társadalom még mindig rendkívül kevés információval rendelkezik a tisztán villanyos technológiáról. Ez pedig számos tévhitet szül az autókkal és a töltőinfrastruktúrával kapcsolatban, ami olyan félelmeket generál a vásárlóban, melyek inkább a hagyományos meghajtás felé terelgetik. Legutóbb egy brit piackutató cég, az Encore Digital Media kérdezett meg 2000 autóst egy reprezentatív online felmérés keretében, melyből tisztán kirajzolódnak a különbségek az egyes korcsoportok hozzáállásában az elektromos autókhoz. Míg a 18-24 évesek egyértelműen nyitottak a zéró emissziós járművek iránt, addig a 25-54 év közöttiek inkább csak óvatosan, esetlegesen egy hibriddel közelítenének az elektromosítás felé, az 55 év felettiek pedig egyenesen elutasítóak a technológiával szemben. Ez utóbbiak 70%-a úgy véli, hogy az elektromos autózás még nem bizonyította érettségét, de még műszaki fejlődés esetén is csak 28%-uk gondolkozna el egy EV megvásárlásán. Valamennyi korcsoport a magas vételárat jelölte meg az egyik legerősebb taszító tényezőnek: a megkérdezettek átlagosan maximum 14 000 angol fontot költenének új autóra, míg az országban kapható villanyautók átlagos ára körülbelül 32 000 font. Habár a vásárláskor fizetendő kiadással a legtöbben tisztában vannak, a villanyautókkal járó támogatásokat és megtakarítási lehetőségeket nagyon sokan nem ismerik, ami nélkül pedig nehéz utánaszámolni, hogy hosszabb távon megéri-e elektromos autót venni. A válaszadók 53%-a nem tudta például, hogy az autót otthon is fel tudják tölteni a konnektorból, 20% nem hallott még korábban az útdíj alóli mentességről, közel 66% pedig nem ismeri a regeneratív fékezés fogalmát. A kérdőív érdekes módon nem mutatott akkora eltérést a vidéki és városi válaszadók preferenciáit illetően, mint amire a készítői számítottak: közel ugyanakkora érdeklődést mutattak a villanyautók iránt, annak ellenére, hogy más kutatások szerint a technológia elsősorban a városlakók számára vonzó. Russell Kearney, az Encore Digital Media autópiaci részlegének igazgatója szerint az autógyártóknak az elektromos autók előnyeinek bemutatására és a tévhitek felszámolására kellene fordítaniuk erőforrásaikat, ahelyett, hogy szimplán bejelentik palettájuk elektromosítását: „Míg az elektromos autók teljesítménye körüli aggodalmak nem annyira nyilvánvalók, mint amennyire azt vártuk, a hatótávra és az infrastruktúrára vonatkozó félelmek egyértelműen kijönnek. Az autómárkáknak különböző megoldásokat kell kínálniuk ezekre a problémákra, mint például hosszabb tesztvezetéseket vagy töltők telepítését. A három jól megkülönböztethető korcsoport nagyszerű kiindulópontot ad a márkáknak, mivel ezeket a szegmenseket kell megcélozniuk egyértelmű stratégiákkal és üzenetekkel.” A felmérés szerint Nagy-Britanniában a legismertebb villanyautó-gyártó egyébként a Tesla, melyet 10-ből 4 válaszadó tudott megnevezni, megelőzve a BMW-t, melynek elektromobilitási tevékenységével mindössze a válaszatók 18%-a van tisztában. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!