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
auto
2024. 04. 19. péntek

Pár hete, október közepén volt a 11. évfordulója annak, hogy a Tesla megvásárolta a fremonti gyárat. Bár egy ideig úgy tűnt a gyártás akár el is költözhet Kaliforniából, most újabb fejlesztésről tudunk beszámolni.

Feltámadás

A fremonti gyár története talán már sokak előtt ismert, de a Tesmanian friss cikke alapján foglaljuk össze, mit is kell tudni az üzemről.

Az autógyár eredetileg 1962 és 1982 között a GM égisze alatt működöt, majd egy 2 éves kényszerpihenő után az amerikai óriáscég és a Toyota közös NUMMI nevű üzeme működött itt 1984-től 2009-ig. Már ebből is látszik, hogy az üzem nem teljesen a mai kor követelményei és autógyártása szerint épült, a hatalmas területen több különálló épület található, ezek mellé már most is könnyűszerkezetes kiegészítőket kellett építeni (az elhíresült sátrak).

A Tesla eredetileg nem is ezt az épületet nézte ki magának, mivel az túl drága volt, hanem Új Mexikóban, később pedig Kaliforniában akartak egy új gyárat építeni – azonban ezeknél az opcióknál is a csillagokba szöktek volna a költségek.

Végül 2010-ben a fremonti önkormányzat átminősítette az üresen álló gyárat, és így már olcsóbban, mindössze 42 millió dollárért lehetett megvenni, ami potom pénz volt érte. Az ügylet október 19-én zárult le és a Tesla hivatalosan október 27-én nyitotta újra a gyárat. 2012 nyarán aztán itt indult meg a Model S, később pedig a Model X, a 3-as és az Y gyártása is. A jelenlegi gyártási kapacitás évi 500.000 Model 3 és Y, valamint 100.000 Model S és X, de a legutóbbi negyedéves jelentés kapcsán bejelentették, hogy 50%-os termelésnövekedést céloznak meg itt.

Tesla gyár a kaliforniai Fremontban (forrás: insideevs.com)

2,4 MW-os ajándék

A villanyautók gyártása kapcsán rendre felmerül, hogy készítésük több CO2-vel jár, mint belsőégésű motoros társaiké. Ez a régi megállapítás már csak részben igaz, mivel a legtöbb akkumulátor gyár igyekszik megújuló forrásokból bevásárolni, vagy ezeket helyben megtermelni. Így van ez a Giga Nevada, az eredeti Gigafactory esetében is, ahol a korábbi 3,2 megawattos, a tetőn elhelyezkedő napelem parkot jövő év végéig 24 megawattra bővítik, ezzel csökkentve a gyártás környezeti terhelését.

A fremonti autógyár azonban eddig nem rendelkezett saját megújuló termeléssel, ami eléggé bizarr, tekintve, hogy a napelemek és az energiatárolók szerepelnek a vállalat termékpalettáján is. Most, a Teslarati jelentése szerint 3 épület is napelemeket kap a tetejére. A 8-as számú csarnok összesen 0,435 MW teljesítményű napelemekkel lesz ellátva, a 3-as számú végszerelő sor pedig 0.532 megawattal lesz gazdagabb. A legnagyobb installációt a présgépek épülete kapja, itt egy 1,4 MW-os napelem rendszer kerül kiépítésre. A fák és árnyékok nélküli lapostető és a kaliforniai napfény jó kombinációnak ígérkezik, bár a régi épületek tetején több berendezés, légkondi kültéri egység, illetve szellőzők is találhatók, tehát a hasznos terület kevesebb, mint azt elsőre gondolnánk.

Nemcsak az áramot, a vizet is zabálja az autógyártás

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.