Elon Musk: vége a negyedéves őrületnek a Teslánál

Az elmúlt hónapokban már utaltak rá, hogy idén év végén megpróbálnak leszámolni a negyedéves hajrával.

Most Elon Musk e-mailben ismertette a tervet a teljes stábbal.

Rendszeres őrület

A Tesla kiszállításainak negyedéves ciklusai jól ismertek a céget követők előtt, de sokszor találkozni még olyan cikkel, vagy TV riporttal, ahol a Tesla aktuális havi eladásai alapján épp temetik a céget, vagy jelentik ki, hogy első a teljes autópiacon. Ezért, a biztonság kedvéért  itt egy kis háttér arról, miről is van itt egyáltalán szó. Akinek ez ismert, az ugorhat is a következő fejezetre.

A legtöbb nagy autógyártónak több tucat, olykor 50-70 gyára is lehet szerte a világon. Természetesen mindig vannak olyan különleges, kis darabszámú modellek, amelyeket csak egy helyen gyártanak és onnan jutnak el minden vásárlóhoz, de általában igaz, hogy a nagy volumenű típusokat mindig a kontinensen, régión belül szerelik össze.

Az európai adatok összesítése jól mutatja, hogy a kiszállítások 70-75%-a mindig a negyedév utolsó hónapjára esik. Forrás: Teslamotorsclub.com

A Teslának 2020 januárjáig egyetlen autógyára volt az egész világon, a kaliforniai Fremontban. Az összes Tesla vásárlónak innen szállítottak minden autót. Tavaly év elején kicsit javult a helyzet az ázsiai, elsősorban kínai ügyfelek számára, mivel elindult a vállalat sanghaji gyára, és a Model 3, illetve idén év elejétől a Model Y is helyben készül már. A világ többi része azonban még mindig ebből a két gyárból kap minden autót.

Mivel a Tesla tőzsdei cég, és állandóan nagyító alatt van minden szám, adat, ezért törekedtek arra, hogy a negyedév során legyártott autók még az időszak végéig a vásárlókhoz is kerüljenek. Ellenkező esetben, amikor a negyedév utolsó napján éjfélt üt az óra, több ezer, vagy tízezer jármű lenne éppen kiszállítás alatt. Ez nem nézne jól ki a könyvelésben, és megfelelően tálalva az adatokat a média a Tesla halálról cikkezhetne.

Így kialakult egy sajátságos ritmus a Teslánál. A negyedév első 4-6 hetében a gyárak exportra gyártanak, hiszen Európába nagyjából 20-22 nap alatt érkeznek meg a hajók mind a San Francisco-i, mind a sanghaji kikötőből. A negyedév közepén azután átállnak a gyárak a belföldi gyártásra, az utolsó két hét pedig a közvetlen közelben lévő ügyfelek rendeléseié.

Az elmúlt 12 negyedév norvég Model 3 kiszállításaiból is jól látszik: az első 30 napban alig adnak át autót, a második hónap már picit erősebb, az utolsó két hétben pedig begyújtják a rakétákat. Forrás: eu-evs.com

Ezzel a legnagyobb baj az, hogy így az autók átadása nagyjából az aktuális 3 hónap utolsó 3-4 hetére koncentrálódik, az utolsó 14 nap pedig őrültekháza. Ez nem jó senkinek. A Tesla csapat ilyenkor túl van hajtva, sokszor drága logisztikai megoldásokat, túlórát, vagy extra munkaerőt használnak. Az ügyfélnek pedig hirtelen nagyon rövid ideje van átvenni a kocsit, és mivel az átadások futószalagon történnek, ideje sincs nagyon kérdezni, vagy az autót rendesen átnézni.

Most talán vége lesz ennek.

Elon levele

Elon Musk most emailben fordult a cég munkatársaihoz, hogy személyesen is elmagyarázza, miként próbálnak felhagyni ezzel az egészségtelen szokással.

Musk most egy korábbi belső levelére hivatkozva erősíti meg, hogy azt kéri kollégáitól, mostantól a mielőbbi átadással szemben, a költségeket tartsák szem előtt. Mint mondja, korábban a negyedév végén mindig őrült sprintbe kezdtek, hogy a lehető legkevesebb autó csússzon át a következő hónapra, ezért drága logisztikai partnereket, kölcsönzött munkaerőt, és túlórákat vettek igénybe. Most viszont elkezdik ennek az átadási hullámnak a leépítését, és a leghatékonyabb megoldást választják a leggyorsabb helyett, úgy, mintha a negyedév vége nem is létezne.

Már pár hónapja belekezdtek

A mostani kétség kívül a legkomolyabb kísérlet arra, hogy megtörjék a ciklust, és kiugorjanak ebből az egyre csak gyorsuló mókuskerékből. Ezzel együtt Sanghajban már hónapok óta megkezdték az átállást.

Az én autómat például szeptember 2-án gyártották, és november 5-én vettem át. Szeptember 2 a harmadik negyedév utolsó hónapjának eleje volt, amikor, normál esetben, Sanghaj kizárólag a hazai piacra gyártott volna. Így működött ez Fremontban is. A fenti grafikonon azonban jól látszik, hogy míg márciusban, az első negyedév utolsó hónapjában a kínai gyártás 100%-a belföldre ment, addig júniusban és szeptemberben már volt 4-5 ezer autó, ami az export piacokra készült. (A belföldi gyártásnál ez nem látszik ilyen szépen, szabályszerűen, hiszen a Model Y egészen mostanáig csak a belföldi piacra készült, így mindig volt egy 10-20 ezres alap termelés, még az export hónapokban is).

Javuló tendencia: most októberben már 4 hajó is érkezett Európába, korábban novemberig egyetlen sem jött volna. Forrás: Tesla Carriers

Lábjegyzet

Persze van itt még valami, amire kényelmes magyarázat a kiszállítások szándékos elnyújtása. Amerikában a várhatóan januártól életbe lépő új villanyautó támogatás miatt a Teslák egy csapásra olcsóbbak lesznek 8000 dollárral. Emiatt, valószínűleg sokan szeretnék a jövő év elejére tolni autójuk átvételének időpontját. Ezt nyilván próbálja a Tesla kordában tartani, de nem kizárt hogy lesz jó pár ezer átadásuk január elején is, ami december végéről hiányozni fog.

Címlapfotó: Dr. Kovács Zalán olvasónk

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.