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 A héten három teljes napos áramszünetünk volt, hálózatfejlesztés miatt. Idén már 15 ilyen napon vagyunk túl, előbb-utóbb remélhetőleg megszűnik a 190 és 253 volt között ingadozó hálózati feszültség az utcánkban is a rengeteg fejlesztésnek köszönhetően. Ennek a cikknek a fő témája azonban nem a túl magas hálózati feszültség miatt leálló inverter, hanem az, hogyan növeli a komfortot az elektromos autó áramszünet idején. Amikor tavaly nyáron, 38 fokos kánikulában kapcsolták le három egymást követő napon reggel 8 és délután 3 között a hálózatot karbantartás miatt, a fagyasztóból rengeteg ételt kidobtunk, nem mertük megenni. Idén nyáron már rutinosan telepakoltam minden üres helyet a fagyasztóban vízzel töltött műanyag palackokkal, amikor bedobták az értesítőt az áramszünetről, nehogy felolvadjanak a fagyasztott ételeink. Most, november elején nem a fagyasztó leolvadása lehet a probléma, hanem a fűtés kimaradása, hiszen a központi fűtéses rendszereknél hiába fűti gázkazán vagy akár vegyestüzelésű kazán a vizet, a modern rendszerek keringető szivattyú nélkül nem fognak működni. Idén az időjárás kegyes, 15 fokban, szikrázó napsütéses novemberben ért minket a karbantartás (ismét kiesett 3 napnyi napelemes termelés), így fűtés nélkül sem hűl ki a ház, de otthoni munkavégzés mellett, vezetékes internet hiányában mobilinternet használattal a laptop és mobiltelefon sem bírja 7-8 órán át akkuval. Sajnos a V2L képes Kia Niro EV tesztautót épp visszaadtam (ráadásul a tesztelt példányhoz nem is volt V2L adapter). A jó hír, hogy barátomtól, olvasónktól, Zsombortól kölcsön kaptam egy 2 kW-os tiszta színuszos invertert, amikor elmeséltem neki, hogy az utcánkban a villanyoszlopokra kitűzött értesítőn összesen 5 októberi és 3 novemberi napot jelöltek meg karbantartásra. Kipróbáltam hát, hogyan segíthet a háztartáson az elektromos autó, ha nincs külső áramforrás. A GreenCell inverter tartós 2 kW-os és lökésszerű 4 kW-os terheléssel képes megbirkózni a feliratok szerint. Ezt persze ki is kellene szolgálni valamivel a 12 V-os oldalon, amire egy hagyományos autó akkumulátor kevés. Kivéve, ha folyamatos és erős töltést kap. Ez az apróság szivargyújtóra csatlakozva max. 180 wattal terhelhető és nem tiszta színuszos, így laptop töltésre megfelel, de a fagyasztót, fűtés szivattyút már nem lehet rákötni. A hagyományos autókban, ha jár a motor, a generátor tölti a 12 voltos akkut, aminek kellemetlen mellékhatása a folyamatos zúgás és füst. Az elektromos autókban bekapcsolt állapotban (vagy töltés közben, de most épp nincs áram a konnektorban) egy DC-DC konverter biztosítja, hogy ne merüljön le a kis akku. Ez az egység a meghajtó (nagyfeszültségű) akkumulátor energiáját felhasználva biztosítja a 12 voltos akku akár folyamatos töltését. Kis internetes kutakodás alapján kb. 1 kW teljesítményre képesek ezek, persze nyilván típustól függően eltérő lehet a maximum. Az áramszünet reggelén tehát felpattintottam az Evalia motorháztetejét, bekötöttem az inverter piros és fekete vezetékét az akku sarura egy-egy M6 anyával, ügyelve a polaritásra és egy véletlen rövidzárlat megelőzésére. Szerencsére mindkét saru csavarján van néhány milliméter „felesleg”, így bontanom sem kellett, épp elfért az extra anya az inverter sarujával. Előbb az autót kapcsoltam be, majd az invertert. Mivel szeretek mérni, előkaptam egy androidos mobiltelefont LeafSpy applikációval, az inverter konnektorába pedig egy digitális fogyasztásmérőt dugtam, ebbe ment a 15 méteres hosszabbító, ami a házba vezette az áramot, bent pedig egy elosztóval csatlakoztattam a mobilinternet és a laptop töltőjét, a gázkazán keringető szivattyúját (bár erre a jó idő miatt nem volt szükség, de szerettem volna tesztelni), egy hűtőt és egy fagyasztót. A LeafSpy kijelzése szerint extra terhelés nélkül az autó bekapcsolását követően 200-270 W körül ingadozott a fogyasztás, ami viszonylag nagy pazarlás. Csak a teszt végén vettem észre, hogy a rádiót elfelejtettem kikapcsolni, de működött az Evaliában nem LED nappali menetfény is. Ha hosszabb időt kellene átvészelni, ezért komolyan takarékoskodni kell, érdemes figyelni a rádió, szellőztető rendszer stb. fogyasztók kikapcsolása, extrém esetben akár a DLR izzókat is ki lehetne szerelni. A LeafSpy szerint a teszt elején 12,3 kWh energia volt az autó nagy akkujában. A ház fent felsorolt alap fogyasztói az autó saját fogyasztásánál kevesebb energiát igényeltek, 50-100W között ingadozott a terhelés. A fagyasztószekrény kompresszorának beindulásakor egy pillanatra 4 amperre ugrott a fogyasztásmérőn kijelzett áramerősség, de ez meg sem kottyant az inverternek vagy az autó folyamatos töltés alatt álló 12 voltos akkujának. Annyira nem tűnt kihívásnak a ház létfontosságú fogyasztóinak ellátása, hogy valami extrémebb tesztre vágytam. Csatlakoztattam egy ventilátoros hősugárzót a hosszabbítóhoz egy rövid tesztre. A közel 1 kW-os terhelés sem okozott semmilyen problémát, ugyanakkor a LeafSpy szerint a 12V-os akku itt már 14,3 V mellett 67 amperrel töltődött, ami kb. 960W, miközben az autó saját fogyasztása miatt a LeafSpy szerint már 1,3 kW-tal terheltük a nagy akkut, melynek javát a 12 voltos rendszer használta fel, hisz az autó fedélzeti rendszerét is a DC-DC konverternek kell ellátni. Azaz azt gyanítom, hogy az 1 kW-os folyamatos terhelés rövid úton lemerítette volna a 12 V-os indító akkut, amit nem szerettem volna, így néhány perc után a hősugárzót ki is kapcsoltuk. Amennyiben a DC-DC konvertert maximumon hajtottuk a teszt során, akkor tartósan maximum 700 W-ot vehetünk ki egy inverterrel az autó akkumulátorából a 12 voltos akku lemerítése és tönkretétele nélkül, amely a szokványos fogyasztóknak (hűtő, fűtés keringető szivattyú, világítás, laptopok, mobilok töltése) bőségesen elegendő. A teszt során az átlagos belső fogyasztás nagyon alacsony volt, 2 óra után a fogyasztásmérő szerint csupán 0,1 kWh energiát használt fel a ház (benne az 5 perces hősugárzós próbával), miközben a LeafSpy 11,8 kWh maradék energiát jelzet a nagy akkuban, azaz 500 Wh fogyott el, amiből 400 Wh a bekapcsolt autó fogyasztása volt, tehát a veszteség hatalmas. Tekintve, hogy ez nem egy mindennapos felhasználás, véleményem szerint ez vállalható kompromisszum. A legtöbb magyar háztartás nálunk jóval szerencsésebb, csak szökőévente tapasztalnak rövid áramszüneteket, nem jut egy naptári évre tucatnyi egész napos karbantartás, mint nálunk. Persze a következő néhány évben sokaknál változhat, ha elkezdik gőzerővel fejleszteni az elektromos hálózatot, hogy képes legyen fogadni a háztartási napelemek termelését, sokaknak jól jöhet az elektromos autóhoz egy inverter. Tavaly februárban az Egyesült Államokban Texas államra szokatlan időjárás csapott le, amely a vízvezeték-rendszer és az elektromos elosztó rendszert, erőműveket egyaránt károsították. Az alábbi cikkben néhány texasi villanyautós meséli el, hogyan segített az autójuk a viszontagságok átvészelésében. Így élték meg a villanyautósok a texasi áramszünetet 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!