Így élték meg a villanyautósok a texasi áramszünetet

Az elektromos autózás ellenzői gyakran érvelnek azzal, hogy ha sokan villanyautóra váltanak, azt nem bírják majd az országok elektromos hálózatai, egy esetleges áramszünet esetén pedig nem tudunk majd közlekedni. Februárban az Egyesült Államokban Texas államra szokatlan időjárás csapott le. A vízvezeték-rendszert nem fagyvédettre tervezték, így az egyik problémát a szétfagyó csövek okozták, de az elektromos elosztó rendszer, sőt az erőművek sem tudtak zavartalanul működni, így a lakosság és az üzemek egyaránt rövidebb-hosszabb áramkimaradástól szenvedtek.

A lakosság számára komoly problémát okozott, hogy a lakóházak többsége elektromos fűtéssel rendelkezik, és a hőszigetelés sem túlságosan hatékony, így nem csak a víz- és áramhiány, de a hideg is kellemetlen élményeket okozott. Az Electrek újságírója három villanyautós háztartást keresett meg, és arról kérdezte őket, hogyan sikerült átvészelniük a kritikus napokat.

Az Austin-i Stephen Slawek, Nissan LEAF Plus (62 kWh-s változat) tulajdonos elmondta, hogy a vihart megelőző napon 80%-ra töltötte az autóját. Amikor az áramellátás megszűnt, az autó fűtését használták, hogy átmelegedjenek. Az akkumulátor töltöttségének 30%-át használták fel erre a célra. Tehát autózásra is maradt volna még áram az akkuban, de nem kívántak útra kelni, mivel az utak túlságosan jegesek voltak a biztonságos közlekedéshez.

A San Antonio-ban élő Pete Holguin autója egy Tesla Model 3. Véleménye szerint a Tesla mentette meg ő és felesége életét. A vihar előtt 90%-ra töltötte az autó akkumulátorát. Amikor a házukban a hőmérséklet 10 fok alá csökkent, hat macskájukat a szállító ketreceikkel az autó hátsó ülésére költöztették, ők pedig beültek az első ülésekre. A garázsban ekkor már alig volt 0 fok felett a hőmérséklet, de az autót Camp módba állítva kellemes 20 fokos hőmérsékletű autóban aludhattak. Nyolc óra alatt az akku 17%-át használták fel a fűtéshez, így három éjszakán keresztül aludtak kellemes melegben a garázsban álló kocsiban. Ezen kívül az autóban tárolt energiát használták mobiltelefonjaik töltésére is, amely fontos volt, hogy családtagjaikkal tudják tartani a kapcsolatot.

EZT OLVASTAD MÁR?  Közzétették a Kia EV6 bemutató dátumát

William Garzon, Austinban, két Teslás háztartásban él. A felesége autója egy Tesla Model 3, ő pedig egy Tesla Model X-et használ. A híreket hallva mindkét autót 90%-ra töltötték, hogy a garázsban álló autók fűtését használhassák majd melegedéshez. Erre végül esetükben nem került sor, mert a házukban a hőmérséklet nem csökkent 7 fok alá annak ellenére, hogy több 10 órás áramszünetet is átvészeltek. Az autóban alvás helyett ők a nappaliban állították fel a sátrukat és abban aludtak kislányukkal mindhárman. Az autót csak vészhelyzetben használták volna melegedéshez. Egy 250 W teljesítményű inverterrel a Teslákról tartották feltöltve az eszközeikhez használt akkumulátorokat. Mivel náluk többször is visszajött az áram rövidebb időre, így a meleg ételek készítését ezekben az időszakokban oldották meg. A Model X légrugózását kihasználva a takarítatlan havas utakon is közlekedni tudtak, hogy szüleiket meglátogathassák a vészhelyzetben.

1500 W maximális terhelhetőséggel rendlekezik a Honda e konnektora

Néhányan arról számoltak be, hogy már az elektromos kerékpárok akkumulátora is nagyon hasznos, ezek ugyanis általában rendelkeznek USB aljzattal, így a mobiltelefonokat akár hetekig feltöltve tarthatjuk segítségükkel.

A villanyautó tulajdonosok között sokan rendelkeznek hazánkban is napelemes kiserőművekkel. Ezek többsége sajnos vészhelyzetben lekapcsol, mert Magyarországon sem a hibrid üzemre képes inverterek, sem a házi energiatárolók nem elterjedtek. A PlugShare felmérése szerint az Egyesült Államokban azonban az elektromos járművel rendelkező háztartások 6,5%-a telepített akkut is vásárolt, többnyire Tesla Powerwallt, melyekhez általában napelem is társul. Az ilyen háztartások számára nem jelentett problémát a szélsőséges időjárás, van aki arról számolt be, hogy annak ellenére, hogy 39 órán keresztül 42 rövidebb áramszünetet regisztráltak az eszközeik, náluk nem csak a ház fűtése nem volt veszélyben, de még két elektromos autót is feltöltöttek napelemekről.

EZT OLVASTAD MÁR?  Így népszerűsíti a villanyautózást a Volkswagen

Az Európában kihalóban lévő CHAdeMO szabványos csatlakozó támogatja a kétirányú energiaáramlást, így Japánban egy megfelelő töltőberendezés vásárlását követően a fontosabb elektromos berendezések viszonylag hosszú ideig üzemeltethetők egy LEAF feltöltött akkujáról. A CCS szabvány esetében is van hasonló fejlesztési irány, de sorozatgyártású modelleknél egyelőre nincs megvásárolható megoldás.

Az elektromos autókban a gyártók egyre nagyobb teljesítménnyel terhelhető konnektorokat is elhelyeznek, így a Honda e aljzata maximum 1500W teljesítménnyel terhelhető, de a hamarosan érkező Hyundai Ioniq 5 maximum 3,6 kW teljesítményű külső elektromos berendezések üzemeltetését is lehetővé teszi, a jármű kikapcsolt állapotában is. Ennek előnye, hogy az autó fedélzeti rendszerének működtetésére vészhelyzetben nem kell pazarolni az akkuban tárolt energiát, és akár főzőlapot, mikrohullámú sütőt vagy egy hősugárzót is üzemeltethetünk a lakásunkban.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.