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
auto

Thaiföldön át kerüli ki az Unió vámjait a BYD

üzlet
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

Az Európai Unió büntetővámjait két módon lehet kikerülni. Az egyik, ha valaki az Unióin belül gyárt. A másik, ha olyan harmadik országban, amelyre nem szabtak ki kiegészítő vámtételeket.

A BYD úgy tűnik kombinálja a két stratégiát.

Átmeneti?

A BYD-ről sokan valószínűleg úgy gondolják, hogy csak Kínában vannak jelenleg gyárai, de ez nem igaz. A vállalat már egy ideje rendelkezik üzemekkel Dél-Amerikában és Ázsia más országaiban is, miközben jelenleg Törökországban és hazánkban épít gyárat.

A cég egyik Kínán kívüli üzeme Thaiföldön van, amely az olcsó(bb) munkaerő mellett azzal az előnnyel is rendelkezik, hogy az EU nem szabott ki rá büntetővámokat. Ezt kihasználva most a BYD megkezdte egyik legolcsóbb villanyautója, a Dolphin exportját Thaiföldről az EU-baírja a Car News China.

A Dolphin az olcsóbb árkategóriában versenyzik, így itt különösen rosszul érinti a céget a 27 százalékos Uniós vám a kínai gyártásra, hiszen nincs vastag marzs, mint egy prémium autó esetében és a vásárlók is árérzékenyebbek. Eddig azt gondoltuk, hogy erre a problémára az új szegedi gyár a megoldás, hiszen az év végén elvileg megkezdik a termelést hazánkban és a Dolphin az előzetesen bejelentett négy helyben gyártott típus egyike.

Idén már nem indul el a BYD szegedi gyára és csökkenhetnek a tervezett darabszámok is

Most viszont a BYD több mint 900 Dolphint indított útnak thaiföldi üzeméből az Unióba, miközben nemrég olyan hírek érkeztek, hogy a cég visszavesz az eredeti szegedi tervekből és csak később, illetve kevesebb autó készül majd ott. Ezeket a sajtóértesüléseket a vállalat – legalábbis részben – cáfolta.

Az új stratégia egyébként nem kizárt, hogy csak átmeneti megoldás. Egy új gyár felpörgetése nem pár napos feladat, a termelés sokszor csak 6-12 hónap alatt éri el a célként kitűzött szintet. Így egyáltalán nem kizárt, hogy nem a szegedi tervek, az ott gyártott típusok átgondolásáról van szó, csak a következő ~12 hónap áthidaló megoldását látjuk.

A thaiföldi üzemben egyébként CKD rendszerben készül a Dolphin, ami azt jelenti, hogy a Kínában összeszerelt fődarabok végszerelését végzi csak a gyár. Így ez még alkalmasabbnak tűnik egy átmeneti megoldásra, hiszen nem igényli egy olyan komplex gyártósor telepítését, vagy kapacitásának olyan szintű bővítését, amely aztán feleslegessé válna Szeged indulásával.

Villanyautó teszt: BYD Dolphin 60 kWh

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás