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
auto

FSD v14: öntudatára ébred a Tesla önvezetése?

önvezetés
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

11 hónapot kellett várni az új főverzióra, ami immár teljes egészében kihasználja az AI4 a jelenlegi számítógép képességeit.

Jelentősen több adattal dolgozik, Musk szerint hamarosan olyan lesz, mintha egy értelmes mesterséges lény ülne a virtuális volán mögött.

Fejlődés

Az FSD előző főverziója, a v13 valamikor 2024 novemberében jött ki és egyértelmű előrelépést jelentett a korábbi kiadásokhoz képest. Ennek folyamatos csiszolgatása a megközelítésben is újabb változást hozott: a Tesla úgy tűnik végleg elengedte, hogy a régebbi AI3 (HW3) chip is megbirkózzon majd az adatok feldolgozásával, inkább az autókban cserélik majd a számítógépet.

Ez viszont a legújabb v14 kiadás előtt is új lehetőségeket nyitott.

Az új szoftver jóval több paraméterrel dolgozik, részletgazdagabb videókat tud kezelni, és több adatot tud a memóriájában tartani, mint korábban. A 14-es az első kiadás, amely már használja az autók első lökhárítójának alján lévő kamerát is, amely most érkezett meg az utolsó Tesla típusba, a Model 3-ba is.

Ezek mind azt eredményezik, hogy a mesterséges intelligencia jobb, pontosabb döntéseket tud hozni és több dologra emlékszik így még inkább folyamatában tudja kezelni az eseményeket.

A v14 számos új szolgáltatást is magával hoz.

Így például kiválaszthatjuk, hol parkoljon majd le az út végén, képes különbséget tenni a parkolók, útszéli parkolás, autóbeállók, vagy parkolóházak között, de jobban kezeli a sorompós és egyéb kapus beállókat is.

Mostantól jobban kezeli a szoftver a mentők, tűzoltók, rendőrök megjelenését is, ügyesebben húzódik félre és engedi el őket a kamerák és a mikrofon adatai alapján.

A v14-ben az autós már több profil közül választhat attól függően mennyire asszertív vezetési stílust kedvel – bekerült egy lajhár üzemmód is, amí még a Chill funkciónál is békésebb. De az FSD mostantól jobban kezeli az agresszív, vagy pofátlan autósokat, az úthibákat, valamint a váratlanul feltűnő akadályokat is.

Az úthibák kapcsán pedig állítólag egyre nagyobb szerepet kap a flotta, az autók bejelentései alapján gyűjtött adatok is segítik majd ezek kikerülését.

Első videók

Az első pár felhasználó közül az ismert arcok elkezdték feltöltenie első videóikat is az új kiadással.

Az egyiken például az látszik, hogy az autó magától bemegy a murvás autóbeállóba és beáll a garázsba is – korábban erre nem volt képes.

Hasonlóan jól kezeli a szoftver a mélygarázsokat is, ahol már magától navigál és türelmesen megvárja azt is, amíg a sofőr megkapja a parkolójegyét.

De a felszíni parkolás is megy már neki.

De persze nem csak parkolni tud jobban az új verzió, itt van például egy videó egy soksávos, forgalmas útról, ahol ki kellett hajtania az ellenkező irányba.

Itt pedig egy útfelújítást kellett megoldania, ahol egy munkás tartott fel egy táblát, megállítva a forgalmat.

A vállalat azt ígéri, hogy még idén 14.2 és 14.3 néven további frissítések érkeznek, amelyek nem csak javításokat, de új, fejlettebb algoritmusokat is tartalmaznak majd – érdemes lesz pár hét múlva megnézni a videókat, mennyit fejlődött a rendszer.

Nagy kínai vezetéstámogató-teszt: 36 típus 216 balesetet okozott

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás