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
auto

Magyarországon is árat emelt a Tesla

elektromos autó piac
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

Egész Európában árat emelt a Tesla, de csak egyetlen variáns lett drágább.

Vajon új modell bevezetése áll a háttérben, vagy csak a vásárlók év végi „terelgetése‟ zajlik?

Nem logikus

A Tesla az elmúlt negyedévben rekord eladásokat tudott felmutatni globálisan, de Európában továbbra sem jók a számok. Hogy a helyzet mennyire rossz, annak minimum két olvasata van, mivel míg az első negyedévben még -37 százalékban volt a márka a kontinensen, a harmadikban ez a felére, -19 százalékra mérséklődött. De ettől még ez nagyjából az ötödével kevesebb eladás, ami elég furcsa időzítés egy áremelésre.

Pedig múlt pénteken pont ez történt, amikor Európában nagyjából 2000 euróval, hazánkban 780.000 forinttal, közel 5 százalékkal drágább lett a Model 3 kisakkus alapváltozata.

Az árváltozás után az a fura helyzet állt elő, hogy a Model Y alapváltozata most olcsóbb, mint a Model 3-é – igaz, előbbi a Standard kiadás, visszavágott felszereltséggel.

A Model 3 egyelőre még Európa második legnagyobb darabszámban eladott villanyautója, de az első háromnegyed évben 27 százalékkal estek a típus európai eladásai, miközben globálisan 2 százalékkal emelkedtek, így mindenképpen furcsa lépés a legolcsóbb verzió árának emelése régiónkban.

Az internet két magyarázattal állt elő eddig.

Az egyik szerint ez már a „Model 3 Standard‟ előkészítése, azaz a kisakkus szedán jelenlegi formájában kifutóban van és helyette jön egy olcsóbb, az alap Model Y-hoz hasonlóan lebutított változat. Ez elsőre jól hangzik, de a korábbi hírek szerint az Európának is szállító sanghaji üzem csak 2026 közepére készül el ezzel az opcióval.

A másik logika szerint csak a szokásos év végi készlet-sakkozásról van szó. November közepe van, így, ha valaki most rendel Model 3-at, az már idén nem érkezik meg Kínából, ezért a cég igyekszik vonzóbbá tenni a nagyakkus változatokat, amelyekből több van már itt a kontinensen, raktáron. Ennek egyik módja a Long Range kiadások árcsökkentése lenne, de azzal csökken a profit. Ha viszont szűkül az olló a már csak jövőre befutó kisakkus és a most raktáron lévő nagyakkusok között, többen választhatják az utóbbit.

A Model 3 kisakkus változata jelenleg 17,45 millió forintba kerül, de raktáron, másfél milliós kedvezménnyel, 17,8 milliótól találunk új LG cellás, 750 kilométeres hatótávú, indexkaros Long Range verziót.

Mi utóbbi elméletre szavaznánk, de azért érdemes észben tartani, hogy semmi nem garantálja, hogy jövő év elején ismét olcsóbb lesz a kisakkus szedán.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás