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 Kína elektromosjármű-piacán példátlan fellendülés tapasztalható az adókedvezmények év végi szigorítása előtt. Az autóvásárlók tömegesen keresik az új energiával működő járműveket, ami rekordeladásokhoz és az akkumulátorgyártók kapacitásainak teljes kihasználásához vezetett. Roham Nem Kína az első ország, ahol az elektromos autókat érintő kedvezmények kivezetése előtt roham alakul ki a kereskedőknél – és persze már előre borítékolhatjuk a szalagcímeket a várható januári visszaesés kapcsán Most októberben viszont még nem utóbbiról szóltak az adatok. A Kínában újonnan forgalomba helyezett járműveknek ugyanis több mint fele, egészen pontosan 51,6 százaléka volt új energiahordozóval működő jármű (NEV), ami a tisztán elektromos és plug-in hibrid járművek gyűjtőneve. Ez abszolút rekord. Az előző hónapban Kínában a NEV járművek értékesítése 1,7 millió darabbal új havi eladási rekordot ért el, és ezen belül a tisztán elektromos autók eladása immár másodjára haladta meg az egymillió darabot. Összehasonlításképp érdemes felidézni, hogy az Európai Unióban az év első kilenc hónapjában összesen fogyott 1,3 millió villanyautó az ACEA adatai alapján. Változások A kínai kormány 2026. január 1-jétől jelentősen csökkenti az elektromos autókra vonatkozó adókedvezményeket. Az új szabályozás szerint az elektromos járművek vásárlásakor járó adómentesség legfeljebb ~760.000 forintnak megfelelő jüanban lesz maximalizálva. A plug-in hibridek (PHEV) esetében pedig a kedvezmény csak akkor érvényesíthető majd, ha a jármű tisztán elektromos üzemmódban legalább 100 kilométeres hatótávot képes biztosítani. Az adókedvezmények szigorításának októberi bejelentése óta valóságos vásárlási láz tört ki a NEV járművek piacán – írja az Automobilwoche. Az autókereskedésekben megnőtt a forgalom, a nagy autógyártók pedig igyekeznek minél több elektromos járművet eladni még az év vége előtt. Ez a roham azonban aggodalmakat vet fel az akkumulátorok esetleges hiánya miatt, mivel a gyártók fokozottan igyekeznek további kapacitásokat lekötni. A CATL, a világ legnagyobb akkumulátorgyártója, arról számolt be, hogy már egy ideje érzékelik a megnövekedett keresletet és gyáraik jelenleg maximális kapacitással üzemelnek. Különösen magas a nagyobb kapacitású NMC cellák iránti kereslet, amelyeket elsősorban a drágább járművekbe építenek be. A vállalat azonban igyekszik eloszlatni az ellátási problémákkal kapcsolatos pletykákat. A CATL októberben a kínai piacon az értékesített akkukapacitás alapján 43 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett, amelyet a BYD követett közel 21,3 százalékkal. Globális szinten az év első nyolc hónapjában a CATL piaci részesedése 36,8 százalék volt, míg a BYD 18,0 százalékot ért el. Hogy 2026 januárjában a most előrehozott vásárlások mekkora visszaesést eredményeznek majd, azt egyelőre nehéz megjósolni. Valamekkora hatásuk bizonyosan lesz, amit felerősít majd, hogy az év eleje az autópiacon hagyományosan gyenge. Ugyanakkor Kínában nemcsak a központi adókedvezmény segíti a villanyautók terjedését, hanem például számos nagyvárosban komolyan korlátozzák a hagyományos, belső égésű autókra kiadható rendszámok éves mennyiségét és akadnak más regionális ösztönzők is. A januárban életbelépő korlátozások ráadásul a kisebb, olcsóbb villanyautókat kevésbé érintik majd, hiszen az adókedvezményt nem vezetik ki teljese, csak maximalizálják az összegét. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!