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 2026 tavaszától négy új modelljében is elérhetővé teszi a BlueCruise vezetéstámogató rendszerét a Ford: a hagyományos Puma és Kuga, valamint a konnektoros hibrid Ranger mellett a tisztán elektromos meghajtású Puma Gen-E is megkapja a „hands-off, eyes-on” asszisztenst. A technológia eddig kizárólag a Mustang Mach-E-ben volt használható Európában, így a gyártó most több tízezer további ügyfél számára nyitja meg a kéz nélküli autópályás vezetés lehetőségét. A BlueCruise egyike a kontinens első olyan, hatóságilag jóváhagyott rendszereinek, amely meghatározott autópálya-szakaszokon lehetővé teszi, hogy a sofőr levegye a kezét a kormányról, miközben a jármű önállóan kezeli a kormányzást, a gyorsítást, a fékezést és a követési távolságot. A vezető figyelmét ugyanakkor folyamatosan ellenőrzi egy infravörös kamera – ha a rendszer úgy érzékeli, hogy a sofőr nem a forgalmat figyeli, azonnal kikapcsol. A funkció legfeljebb 130 km/órás tempóig használható. A Ford BlueCruise vezetéstámogató rendszerével már elengedhetjük a kormányt A rendszert 2023-ban vezették be először Európában, Nagy-Britanniában. Azóta tizenhat ország engedélyezte a használatát, így ma már több mint 135 ezer kilométernyi, úgynevezett Blue Zone autópálya-szakaszon aktiválható. A Ford szerint akár Stockholm és Róma között is végig használható a funkció, ami hat országon át közel 25 órányi kéz nélküli vezetést jelenthet. A BlueCruise kamerák és radarok kombinációjával működik, LiDAR nélkül. A rendszer ellenőrzi a sávjelzéseket, a sebességhatárokat, a jármű környezetét és a vezető tekintetét, és csak akkor engedélyezi a kéz nélküli vezetést, ha minden feltétel adott. A Ford szerint a cél elsősorban az autópályás utazás kényelmének növelése: a rendszer feladata a monoton vezetési szakaszok átvállalása, nem pedig a teljes autonómia. Ezért is nagyon fontos, hogy aki ilyen rendszert használ, tájékozódjon előre a vezetéstámogatás korlátairól, és mindig álljon készen visszavenni a teljes irányítást. Két halálos baleset után vizsgálják a Ford vezetéstámogatóját A technológia világszinten is gyorsan terjed: már több mint egymillió Ford és Lincoln modell fut BlueCruise-zal, és a tulajdonosok eddig több mint 888 millió kilométert tettek meg vele kéz nélkül. A Ford Magyarország azt is bejelentette, hogy a BlueCruise mostantól minden, hazánkban újonnan értékesített Mustang Mach-E-re elérhető, akár távoli (OTA) szoftverfrissítéssel is – eddig csak a 2024-es modellévtől felfelé volt aktiválható a rendszer. A BlueCruise 2026 tavaszától lesz megrendelhető a vezetéstámogató csomaggal felszerelt új Puma, Puma Gen-E, Kuga és Ranger PHEV modellekhez. Az előfizetéssel és a technológia árával kapcsolatos részleteket a bevezetéshez közeledve, későbbi időpontban teszi közzé a Ford. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!