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
auto

Tömegeknek hozza el a kéz nélküli vezetést a Ford

egyéb
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

2026 tavaszától négy új modelljében is elérhetővé teszi a BlueCruise vezetéstámogató rendszerét a Ford: a hagyományos Puma és Kuga, valamint a konnektoros hibrid Ranger mellett a tisztán elektromos meghajtású Puma Gen-E is megkapja a „hands-off, eyes-on” asszisztenst. A technológia eddig kizárólag a Mustang Mach-E-ben volt használható Európában, így a gyártó most több tízezer további ügyfél számára nyitja meg a kéz nélküli autópályás vezetés lehetőségét.

A BlueCruise egyike a kontinens első olyan, hatóságilag jóváhagyott rendszereinek, amely meghatározott autópálya-szakaszokon lehetővé teszi, hogy a sofőr levegye a kezét a kormányról, miközben a jármű önállóan kezeli a kormányzást, a gyorsítást, a fékezést és a követési távolságot. A vezető figyelmét ugyanakkor folyamatosan ellenőrzi egy infravörös kamera – ha a rendszer úgy érzékeli, hogy a sofőr nem a forgalmat figyeli, azonnal kikapcsol. A funkció legfeljebb 130 km/órás tempóig használható.

A Ford BlueCruise vezetéstámogató rendszerével már elengedhetjük a kormányt

A rendszert 2023-ban vezették be először Európában, Nagy-Britanniában. Azóta tizenhat ország engedélyezte a használatát, így ma már több mint 135 ezer kilométernyi, úgynevezett Blue Zone autópálya-szakaszon aktiválható. A Ford szerint akár Stockholm és Róma között is végig használható a funkció, ami hat országon át közel 25 órányi kéz nélküli vezetést jelenthet.

A BlueCruise kamerák és radarok kombinációjával működik, LiDAR nélkül. A rendszer ellenőrzi a sávjelzéseket, a sebességhatárokat, a jármű környezetét és a vezető tekintetét, és csak akkor engedélyezi a kéz nélküli vezetést, ha minden feltétel adott.

A Ford szerint a cél elsősorban az autópályás utazás kényelmének növelése: a rendszer feladata a monoton vezetési szakaszok átvállalása, nem pedig a teljes autonómia. Ezért is nagyon fontos, hogy aki ilyen rendszert használ, tájékozódjon előre a vezetéstámogatás korlátairól, és mindig álljon készen visszavenni a teljes irányítást.

Két halálos baleset után vizsgálják a Ford vezetéstámogatóját

A technológia világszinten is gyorsan terjed: már több mint egymillió Ford és Lincoln modell fut BlueCruise-zal, és a tulajdonosok eddig több mint 888 millió kilométert tettek meg vele kéz nélkül.

A Ford Magyarország azt is bejelentette, hogy a BlueCruise mostantól minden, hazánkban újonnan értékesített Mustang Mach-E-re elérhető, akár távoli (OTA) szoftverfrissítéssel is – eddig csak a 2024-es modellévtől felfelé volt aktiválható a rendszer.

A BlueCruise 2026 tavaszától lesz megrendelhető a vezetéstámogató csomaggal felszerelt új Puma, Puma Gen-E, Kuga és Ranger PHEV modellekhez. Az előfizetéssel és a technológia árával kapcsolatos részleteket a bevezetéshez közeledve, későbbi időpontban teszi közzé a Ford.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás