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
auto

2035-re szinte teljesen le kell cserélni a céges flottákat?

üzlet
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

Az Európai Bizottság a napokban közzétett javaslata szerint az Unió feladja a korábbi 2035-ös teljes elektromos átállás tervét, és nem 100, hanem csak 90 százalékkal kell majd csökkenteni a következő 10 évben a szén-dioxid-kibocsátást a személyautóknál és furgonoknál.

Ám a tervezett változtatások egy passzusa külön szabályozná a cégautók kérdését, amelyek az eladások nagyjából kétharmadát adják a legtöbb országban.

Szigorúbb követelmények

Először is tisztázzuk, hogy a tervezet jelen esetben a céges flotta alatt olyan vállalkozásokat ért, amelyek több mint 250 főt foglalkoztatnak és évente 50 millió euró feletti árbevétellel rendelkeznek. Tehát nem a kisvállalatok és egyéni vállalkozók autóvásárlásairól van szó, rájuk az általános szabályok vonatkoznak.

Az Unió azonban úgy látja, hogy a nagyvállalatok megengedhetik maguknak, hogy hamarabb cseréljék elektromosra flottájukat, aminek megvan az a nem mellékes hozadéka is, hogy a 3-5 évente lecserélt flotta a használt piacot gazdagítja majd egyre tisztább és tisztább autókkal.

Magyarul, a villanyautók tömeges elterjedéséhez elengedhetetlen, hogy a használt piacon is ezek legyenek többségben, erre pedig akkor kerülhet sor, ha a nagyvállalatok mielőbb elektromosra váltanak, hogy aztán autóik pár év múlva bekerüljenek a vérkeringésbe.

Ezért a Bizottság javaslata szerint mind a 27 tagország konkrét célszámokat kapna 2030-ra és 2035-re is azzal kapcsolatban, hogy a nagyvállalatok autóállományában mekkora arányt kell képviselniük a zéró emissziós (ZEV) autóknak, illetve az alacsony kibocsátású (hibrid, illetve e-üzemanyaggal vagy bioüzemanyaggal működő belsőégésű) járművekkel közösen mekkora részét kell képezniük a flottának.

A fenti számok azt jelentik, hogy a következő években ezeknek a nagyvállalatoknak, autókölcsönzőknek és egyéb flottáknak hatalmas léptékkel kell zöldülniük, ha el akarják érni a célokat.

A gazdagabb országokban, illetve ott, ahol az állás már most előrehaladottabb, 2030-ra 83-90 százalék közötti kombinált arányt tűznek ki célul, de a zéró emissziós kocsiknak önmagukban is el kell érniük az 54-48 százalékot. 2035-re ezek a számok 95 százalékra nőnének, ami praktikusan azt jelenti, hogy szinte csak mutatóba maradna hagyományos autó náluk.

A kicsit szegényebb dél-európai országok, valamint a kelet-európai régió ennél megengedőbb célokat kapott.

Hazánkban például 2030-ra a nagyvállalati flotta nagyjából harmadának, 2035-re több mint felének kellene teljesen elektromosnak, vagy hidrogénesének lennie.

Ahogy arra számítani lehetett, nem mindenki örül az új tervezetnek.

Az Automobilwoche német szaklap például megkérdezte a BBM-et, amely 650 céges flottával rendelkező német vállalatot tömörít. Véleményük szerint a legnagyobb gond a kiszámíthatatlanság, hiszen az előző szabályozást két éve fogadták el és máris változtatnának rajta.  Szerintük van sok cég, amelynek nem okozna problémát egy ekkora váltás, ám másoknál kivitelezhetetlen. Példának hozzák fel például a reptéri autókölcsönzőket, ahol nincs kiépítve a megfelelő töltőinfrastruktúra, hogy szinte csak villanyautókat kínáljanak.

Egy másik szervezet, amely nemtetszését fejezte ki, a ZDK volt, amely a német autókereskedők szövetsége. Náluk azért veri ki a biztosítékot ez a javaslat, mert novemberben például az újautó-regisztrációk 16 százalékát maguk a kereskedők végezték el a saját cégükre, márpedig köztük többen megfelelnének az EU nagyvállalati definíciójának. Ők abban reménykednek, hogy tárgyalások útján majd még finomodik az elképzelés a szavazás előtt.

A német autógyártókat tömörítő VDA sem boldog. Ugyan ők üdvözlik a 2035-ös változások azon részét, amely visszavonja a teljes elektromos átállás tervét, de a flottákra vonatkozó előírások szerintük nem betarthatóak, mert az érintett cégek egyszerűen nem lesznek képesek megfelelni nekik.

Itt az EU hivatalos terve a benzinesek és dízelek életben tartásáról

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás