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
auto
2024. 05. 09. csütörtök

Tényleg a Tesla Model 3 a legbiztonságosabb autó?!

elektromos autó
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

A Tesla Model 3 remek törésteszt eredményeiről már többször beszámoltunk – mind az amerikai, mind az európai hivatalos teszteken 5 csillagot kapott az autó. Arról is írtunk már, hogy a Tesla szereti is hangoztatni ezeket az adatokat. Most emiatt került összetűzésbe a cég az amerikai Nemzeti Autópálya Közlekedésbiztonsági Hivatallal (NHTSA).

Szóval most akkor a kaliforniai cég hazudott és mégsem az ő autójuk a legbiztonságosabb? A helyzet ennél kicsit komplikáltabb, úgyhogy most, hogy nyilvánosságra került a cég és hatóság levelezése, tegyünk kicsit rendet a történetben.

Újramelegítve

A történet hátterét már tavaly októberben részletesen bemutattuk, úgyhogy most csak nagy vonalakban elevenítenénk fel. Az amerikai állami töréstesztek során a publikum felé a hivatal csak a csillagok számát kommunikálja és nem nézi jó szemmel, ha ettől eltérnek az autógyártók. Erre iránymutatást is kiadott és bár fontos leszögezni, hogy ez nem törvényi erejű, nem nagyon szokta senki húzogatni a cica bajszát. Na de azt azért tudjuk, hogy ha egy ember van az autóiparban, akit az ilyen korlátozások pont nem érdekelnek, akkor az Elon Musk. A Tesla vezetője már többször bizonyította, hogy, ha úgy érzi, hogy igaza van akkor beleáll és nem érdekli, kivel megy szembe. Most is hasonló történt.

Az 50 legbiztonságosabb autó az NHTSA eredményei alapján. Forrás: Telsa

Csillagok ide, vagy oda, a tesztek részletes eredménye Amerikában közérdekű adatnak számít, ezért egy állami weboldalról bárki számára letölthető, hozzáférhető. A jelenleg legfrissebb 2018-as adatokat tartalmazó összesítő Excel tábla legutolsó „Comb VSS + Overall Ratings” fülének „O” oszlopa mutatja a VSS számot, ami a teljes tesztsorozat összesítő eredménye autónként. Márpedig, ha eszerint rendezzük az eredményeket, akkor egyértelműen a Model 3 áll az első helyen, ráadásul szignifikáns különbséggel –  a második helyezett 2018-as Ford Mustang eredménye 15 százalékkal rosszabb. Az talán már olvasóinknak is feltűnt, hogy az utóbbi években nagyon sok autó kap 5 csillagos minősítést. Azonban ezek az autók nem egyformán biztonságosak. A jelenlegi rendszerben, minden 0.67 alatti eredmény a maximális csillagszámot eredményezi, azonban a felszín alá pillantva ez azt jelenti, hogy a legjobb eredményű Model 3 és a legutolsó 5 csillagos GMC Terrain SUV között 74% a különbség.

A jelenlegi Top 20 az NHTSA adatai alapján. Forrás: Regulations.gov

A vitáról tavaly október óta nem hallottunk többet, most azért került ismét elő, mert a Plainsite nevű szervezet megszerezte a Tesla és az NHTSA jogászai közötti hivatalos levélváltás szövegeit és ez alapján közölt leleplezőnek szánt Twitter üzenetet. Amerikában nem ritkák a közérdekű, nonprofit szervezetek ruhájába bújtatott lobbi csoportok és így elsőre a Plainsite sem tűnik pártatlan félnek. Az oldal tulajdonosa az az Aaron Greenspan, aki saját állítása szerint a Facebook társalapítója volt, csak Mark Zukerberg ellopta a munkáját. Greenspan azóta sem lett milliárdos, egy tanácsadó céget üzemeltet, melynek tulajdonosa ő és a szülei, valamint elindított a Plainsiteot, amely nagyvállalatok jogi ügyeiből szemléz és emel ki – tetszőleges – részleteket, illetve perli őket. Mint az oldalon saját maga is írja, nem zárja ki, hogy akár long akár short pozíciói is lehetnek ezekben a cégekben a tőzsdén – így ilyenkor, tesszük mi hozzá, pénzügyileg is érintett egyes vállalatok jó, vagy rossz színben feltüntetésében. Hogy ezek közül melyik eset állhat fent a Tesla kapcsán, azt nem nehéz kitalálni az oldal többi kapcsolódó Twitter posztját olvasgatva. Például véres kardként lebegtetik azokat az e-maileket, amikben egyes Tesla balesetek után kért a hatóság hivatalos formában információkat a kaliforniai autógyártól. Az viszont valahogy kimaradt a bréking nyúzból, hogy egyik esetnek sem lett visszahívás az eredménye, tehát az NHTSA nem talált tervezési, vagy gyártási hibát.

Model 3 oszlop törésteszt

Tesla Model 3 oszlop törésteszt. Forrás: NHTSA

Az amerikai hatóság honlapján egyébként nyomon lehet követni minden visszahívást is amely egy autótípust érint. Így például a Model S-t 2012 óta 6× hívták vissza – érintve volt a Takata légzsák cserében és elővigyázatosságból 5× értesítette a gyártó önként a vásárlókat. Kicserélték az első pár széria gyárilag csomagolt fali töltőjét, rozsdásodást tapasztaltak a Bosch által szállított kormányszervó rögzítő csavarjainál, amit anno még a német cég rendezett garanciálisan, egy hibás biztonsági öv rögzítés miatt pedig átvizsgálták az első 2 évben gyártott autókat és cserélték a rögzítő fék bizonyos elemeit is, mert beszorulhatott. A Model X esetén 3 visszahívás volt, a Model 3 esetén pedig egyetlen egy sem.

Papír alapú pengeváltás – következmények nélkül?

Visszatérve azokra a bizonyos törésteszt eredménykére és a Tesla állításaira, most alkalmunk volt elolvasni mind a hivatal, mind a Tesla jogászainak álláspontját.

Bár a sztori a médiában különféle bombasztikus szalagcímekkel lett tálalva, az NHTSA felszólítása kifejezetten egy pontra koncentrál, bár azt azért nehezményezi, hogy álláspontjuk szerint a cég már másodszor szegi meg a reklámozási irányelveiket. Megjelölik a Tesla 2018. október 7-i blogposztját és az azt promótáló Twitter üzenetet és kifogásolják a Model 3 biztonságára irányuló állításokat, mivel, mint írják, nem hasonlítható össze két olyan autó törésteszt eredménye, melyek között a súlybeli eltérés több mint 110 kg. Éppen ezért, nem tartják korrektnek, hogy a Tesla úgy reklámozza a Model 3-at, mint a legbiztonságosabb autó, hiszen ez nem biztos, hogy megállná a helyét, ha egy sokkal nagyobb tömegű gépjárművel ütközne. Szerintük a csillagos eredményen túli kommunikáció félrevezetheti a fogyasztókat. (Itt tennénk hozzá, hogy a listán a Model 3 után következő első 10 autó mind ugyanolyan, vagy kisebb súlyú jármű.)

A hatóság által kifogásolt passzus. Forrás: plainsite.org

Ez egyébként logikus és érthető is. De mit válaszolt erre a Tesla?

A cég, jogászainak válasza alapján, nem meglepő módon, nem ért egyet a fenti „vádakkal”.  A hatóság azon állítására, miszerint a vállalat immár másodszor szegi meg a reklámozási irányelveket felelevenítik, hogy ezek pontosan azután születtek, hogy anno 2012-ben a Tesla azt állította a Model S 5,4 csillagnak megfelelő eredményt ért el. Mint emlékeztetnek, az új irányleveknek megfelelően ezt az adatot a továbbiakban soha nem használták. A mostani eset kapcsán pedig leszögezik, hogy sehol nem írták azt, hogy a Model 3 „a legbiztonságosabb” autó, ők konkrétan – az NHTSA idézetei szerint is – azt mondták, hogy a hatóság által teszteltek közül ez a modell mutatta a legkisebb sérülési esélyt, ami konkrétan a fent linkelt teszteredményekből való adat.

A Tesla álláspontja. Forrás: plainsite.org

Emlékeztetnek arra is, hogy az NHTSA által tesztelt autók 40%-a 5 csillagos eredményt ér el – szerintük pont ez vezeti félre a fogyasztókat. A súlykülönbség kapcsán leszögezik, hogy soha nem állították autóik biztonságosabbak lennének mint egy jóval nagyobb tömeg gépjármű, de megjegyzik, hogy egyébként a villanyautók kategóriájukban a legnehezebbek között vannak. Válaszuk szerint a hatóság saját adatai alapján a baleseti halálozások 40-60%-a (autó osztálytól függően) un. egyautós ütközés során történik, ahol nincs egy nehezebb második szereplő.

Ettől függetlenül is, fenntartják véleményüket, hogy ők csak az NHTSA által publikált és validnak tekintett VSS adatok alapján állítják, hogy a Model 3-é a legkisebb személyi sérülés veszély koronája és amíg ez nem változik, azaz nem lesz valaki másnak jobb teszt eredménye, addig fenntartják az állítást.

Sok hűhó, semmi következmény?

Az eset kapcsán úgy tűnhet, nyelvészkedés, jogászkodás folyik csak, ami nem a lényegi állításokat érinti. Érthető a hatóság álláspontja, amely úgy érzi a részletes teszteredmények túl komplikáltak ahhoz, hogy mezei felhasználók megértsék ezeket, ezért nem szeretnék ha a csillagos rendszeren túl használnák reklámcélokra ezeket a gyártók. Ugyanakkor az is érthető, hogy a Tesla nem akarja véka alá rejteni, hogy autói kiváló eredményeket érnek el – legutóbb például Ausztráliában kapott 5 csillagot a Model 3 és 96%-ra értékelték a felnőttek védelmét, de ez már-már annyira megszokott, hogy még mi sem szántunk neki külön cikket.

Ausztrál eredmények. Forrás: ancap.com

Akárhogy is, a csillagos rendszer biztosan megérett a reformra, főleg hogy egy mondjuk 10 évvel ezelőtti és egy mai 5 csillagos autó valószínűleg köszönőviszonyban sincs egymással a biztonság terén. Ráadásul az sem OK, hogy ezzel elkenik az autók 40%-a közötti különbségeket. A konkrét eset kapcsán egyébként valószínűleg a felek szóban tisztázták a helyzetet, hiszen tavaly október óta nincsen frissebb jogi fordulat. A Tesla és az NHTSA szakemberei egyébként negyedévente rendszeresen találkoznak és az autógyárnak el kell számolnia az elmúlt 3 hónap baleseteivel és demonstrálnia kell a szoftverfrissítések változásait és hatásait is.

Az igazi kihívás a Model 3 számára egyébként az amerikai biztosítói szövetség, az IIHS tesztje lesz. Egyedül ez a protokoll tartalmazza egyébként a legkeményebb kis átfedéses tesztet, ami még a nagyobb Teslákat is megizzasztotta. A szervezet a jövő héten kezdi meg a kis Tesla töréstesztjeit, elsőként az oldalról oszlopnak ütközéssel, de a kiértékelt eredményekre egy darabig még várnunk kell majd, mert ez közel sem triviális gyakorlat.

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.